3 Minuty
Společnost General Motors se rozhodla pro netradiční a praktický krok, aby dostala svůj nejdostupnější elektromobil na trh: dočasně bude dovážet lithium-železo-fosfátové (LFP) baterie od čínského výrobce CATL pro novou generaci Chevrolet Bolt. GM tuto strategii potvrdila po zjištění The Wall Street Journal a považuje ji za krátkodobé řešení do doby, než rozšíří vlastní výrobu akumulátorů v USA.
Pro novou generaci Chevrolet Bolt plánuje GM zahájit výrobu ke konci tohoto roku, přičemž první vozy dorazí k dealerům v roce 2026. Kompaktní elektromobil se bude montovat v továrně Fairfax Assembly v Kansasu. Cena nového Boltu by měla být mírně vyšší než u předchozího modelu, který v roce 2023 začínal na 28 795 dolarech. Pro udržení konkurenceschopné ceny v segmentu dostupných elektromobilů bude GM přibližně dva roky spoléhat na baterie CATL, poté plánuje přechod na tuzemské články díky spolupráci s LG Energy Solution.
Specifikace nového Chevrolet Bolt zatím nejsou detailně známy, ale použití LFP baterií znamená delší životnost, vyšší bezpečnost a nižší náklady na suroviny ve srovnání s bateriemi na bázi nikl-kobaltu. LFP články mají sice zpravidla nižší energetickou hustotu, což může znamenat kratší dojezd na jedno nabití, ale pro levnější elektromobily jsou stále častější volbou právě díky nižším nákladům a lepší tepelné stabilitě.
Mezi očekávané parametry nové generace Bolt patří:
- Krátkodobě používaná LFP baterie dodávaná firmou CATL
- Montáž v závodě Fairfax Assembly, Kansas
- Umístění na trhu jako dostupný elektromobil s cenou mírně nad 28 795 dolary
- Zahájení výroby na konci letošního roku, uvedení na trh v roce 2026
GM pozicuje nový Bolt jako cenově dostupný elektromobil pro běžné zákazníky. Očekávat lze kompaktní hatchback nebo menší crossover s důrazem na efektivitu pohonu spíše než na maximální výkon. LFP chemie přispěje k dlouhé životnosti a nižším nárokům na údržbu, přičemž tradiční výhody modelu Bolt, jako je prostorný interiér, přívětivá technologie a vhodný dojezd pro městský provoz, zůstávají zachovány.
Politika krátkodobého využití zahraničních baterií má GM umožnit nabídnout Chevrolet Bolt za konkurenceschopnou cenu v segmentu levných elektromobilů. Z 13 aktuálních elektromobilů GM prodávaných v USA využívá 12 domácí bateriové moduly, pouze Cadillac Celestiq spoléhá na import. Po přechodném období GM plánuje větší využívání amerických bateriových článků díky partnerství s LG Energy Solution.
Dovoz LFP baterií s sebou nese i zatížení vysokými cly – logističtí experti odhadují clo na části z Číny až 80 %, přesto GM vyhodnotilo, že celkově se import kvůli cenové strategii vyplatí. Nový Bolt pravděpodobně bude konkurovat svým poměrem cena/výkon, zárukami, podporou prodejní sítě a celkovými náklady na vlastnictví, spíše než dojezdem nebo sportovními parametry.
GM tak užívá dovoz LFP baterií CATL jako promyšlený přechodný krok, než rozšíří domácí výrobu akumulátorů. Pro zákazníky hledající dostupný, spolehlivý a bezpečný elektromobil s dlouhou životností představuje nový Chevrolet Bolt atraktivní volbu – i když výroba zpočátku bude stát na importovaných bateriích.
Zdroj: carscoops

Komentáře