4 Minuty
Úvod: Dodge naznačuje návrat V8 do nového Chargeru
Dodge tiše dává najevo, že by do nové generace Chargeru mohl opět přijít legendární osmiválcový motor. Po smíšených reakcích na elektrický Charger Daytona postavený na platformě STLA Large představilo Stellantis North America verzi Charger Scat Pack, aby podpořilo prodeje. Nyní generální ředitel Dodge, Matt McAlear, naznačil, že motorový prostor Chargeru byl navržen tak, aby v budoucnu umožnil instalaci motoru HEMI V8 – což otevírá dveře pro výkonné varianty s velkým objemem.
Platforma a flexibilita STLA Large
Klíčem k této možnosti je platforma STLA Large. Stellantis ji vyvinul jako nativní základ pro elektromobily s podporou vysokonapěťové architektury, ale s důrazem na dlouhodobou přizpůsobitelnost. Hlavní výhodou STLA Large je flexibilita – inženýři ji navrhli pro podélně i příčně uložené pohonné jednotky. To vysvětluje, proč Jeep Cherokee používá příčné uspořádání, zatímco Charger spoléhá na podélně uložený přeplňovaný řadový šestiválec. Díky této modularitě lze teoreticky použít i jiné agregáty – včetně silného osmiválce HEMI – v budoucích modelech Charger.
.avif)
Konstrukce a motorový prostor
Matt McAlear sice nepotvrdil přesnou variantu motoru, ale naznačil, že by nebylo překvapením, kdyby se do motorového prostoru vešel i osmiválec Hellcat. Nejde přitom jen o marketing – vidlicové osmiválce 6,2 litru Hellcat sdílí mnoho konstrukčních prvků s dalšími bloky HEMI. Například vrtání a zdvih motoru Hellcat využívají prvky z motorů 6,4 Apache i starších objemů 5,7/6,1, což usnadňuje kompatibilitu v rámci celé motorové rodiny. Sdílená architektura zároveň zjednodušuje balení motoru a urychluje vývoj verze Chargeru s osmiválcem.
Obrázky a vizuální poznámky
(Umístění obrázků, popisky a formáty zůstávají stejné jako v původním článku.)
Výkon: Co může znamenat Charger s V8 motorem
Možnost Chargeru s osmiválcem je velmi atraktivní. Aktuální Charger Scat Pack s dvakrát přeplňovaným řadovým šestiválcem nabízí působivý výkon – srovnatelný s evropskými sportovními vozy – nicméně fanoušci muscle carů často touží po charakteristickém zvuku a projevu atmosférického nebo přeplňovaného V8. Pro srovnání, Dodge Durango SRT Hellcat disponuje přeplňovaným osmiválcem HEMI o výkonu 710 koní, zatímco nejvýkonnější verze Chargeru Scat Pack s turbo I6 nabídne cca 550 koní. Absolutní extrém tvoří Challenger SRT Demon 170 s Hellcatem na E85, který nabízí až 1 025 koní. Pokud by se Charger dočkal derivátu s motorem Hellcat, obnovil by si reputaci pravého muscle caru a jistě by oslovil zájemce hledající špičkový výkon.
Převodovky a pohon
Další otázkou je volba pohonu a převodovky. Elektrický Daytona i šestiválcový Scat Pack mají v základu pohon všech kol a Charger Scat Pack pro rok 2026 se nabízí pouze s automatickou převodovkou. Předchozí generace Chargeru také neumožňovala manuál, na rozdíl od Challengera, kde si někteří zákazníci mohli objednat i Hellcat s ruční převodovkou. Pokud Dodge zařadí osmiválec do Chargeru jako pravý muscle car, bude muset zvážit dědictví pohonu zadních kol, moderní požadavky na trakci a každodenní použitelnost – a rozhodnout, zda nabídne i manuální převodovku, nebo zůstane u klasického automatu s hydrodynamickým měničem pro maximální akceleraci.
.avif)
Pozice na trhu a srovnání
Opětovné uvedení varianty HEMI V8 by mělo zásadní dopad nejen na prodeje, ale i identitu značky Dodge. Tradiční muscle cary si vybudovaly pověst díky velkoobjemovým motorům a výraznému projevu. V době, kdy se emisní normy v USA zpřísňují, ale poptávka po výkonných autech stále existuje, by nabídka osmiválcového Chargeru efektivně doplnila současné verze Scat Pack a Daytona – a oslovila jak příznivce V8 srazového zvuku a vysokého točivého momentu, tak zákazníky vyžadující moderní přeplňované či elektrifikované pohony. V porovnání s konkurencí by Charger s V8 přesně cílil na zákazníky, kteří hledají výkon, točivý moment a tradiční charakter muscle caru.
Přehled technických údajů
- Platforma: STLA Large — navržena pro podélné i příčné uspořádání pohonu
- Aktuální Charger Scat Pack: Přeplňovaný řadový šestiválec, standardně s pohonem všech kol, cca 550 koní (dle varianty)
- Referenční Durango SRT Hellcat: 6,2l přeplňovaný HEMI, 710 koní
- Challenger SRT Demon 170: Hellcat na E85, až 1 025 koní
- Možnosti V8: Sdílené vrtání a zdvih z rodiny HEMI, usnadňující integraci do Chargeru
Závěr
Přestože Dodge zatím oficiálně neoznámil konkrétní motory HEMI pro Charger, kombinace flexibilní platformy STLA Large a vyjádření ředitele značky dává této možnosti reálný základ. Pokud by značka zvolila přeplňovaný Hellcat, atmosférický HEMI nebo jiný výkonný osmiválec, přinesla by do nové generace Chargeru klasickou sílu muscle caru, která potěší nadšence i rozšíří zákaznickou základnu. Fanoušci by měli sledovat další oznámení – návrat Chargeru s osmiválcem je poměrně pravděpodobný a mohl by být jasným vyjádřením výkonnosti a tradice značky Dodge.
Zdroj: autoevolution

Komentáře