5 Minuty
Jeden z 54: Výjimečný BMW M1 Procar v továrním stavu se představí v Monterey
Výjimečně původní BMW M1 Procar, šasi číslo 94301057, bude draženo v aukci Broad Arrow v Monterey Jet Center dne 14. srpna 2025. Odhadovaná cena je 1,45–1,85 milionu dolarů. Tento exemplář je skutečně unikátní – jedná se o jeden ze 54 vyrobených Procarů, který nikdy nezávodil a dochoval se téměř v původním stavu, s originálním lakem, interiérem i mechanikou přesně podle továrních specifikací. Pro sběratele a milovníky historického motosportu jde o téměř nevídanou příležitost.
První závodní vůz BMW Motorsport vyvinutý od základů
BMW M1 Procar byl navržen a zkonstruován oddělením BMW Motorsport, které vzniklo v roce 1972 za účelem podpory továrního závodního programu značky. Na rozdíl od předchozích závodních úspěchů BMW (včetně modelů 328, 700RS, 2002 nebo 3.0 CSL „Batmobile“) byl M1 poprvé kompletně vyvíjen interně jako závodní speciál podle regulí skupiny FIA Group 5, s cílem konkurovat Porsche na mezinárodních tratích sportovních vozů.
Design a konstrukce
Procar využíval trubkový rám s lehkým karosářským opláštěním z laminátu, účelný aerodynamický paket a speciální chlazení i výfukové systémy určené pro závodní nasazení. Oproti silničnímu M1 měl Procar širší rozchod, agresivní tvary karoserie, integrované zdviháky a rozšířené chladicí otvory – vše optimalizované pro sprintové závody a jednoduchý servis během akcí.

Výkon a technické specifikace
Tento Procar pohání proslulý šestiválcový motor M88/1 DOHC o objemu 3,5 litru – závodní agregát se suchou skříní a 24 ventily. Ve specifikaci Procar dosahoval výkonu přibližně 470 koní a byl schopen točit až 9 000 ot/min. Pohon zadních kol zajišťuje manuální pětistupňová převodovka ZF. Díky hmotnosti jen něco málo přes 1 000 kg dosahoval Procar rychlosti téměř 305 km/h za ideálních podmínek.
Hlavní parametry
- Motor: 3,5l M88/1 DOHC řadový šestiválec, suchá skříň, 24 ventilů
- Výkon: cca 470 koní (Procar specifikace)
- Převodovka: ZF 5st., pohon zadních kol
- Hmotnost: cca 1 000+ kg (závodní specifikace)
- Maximální rychlost: téměř 305 km/h
- Šasi: trubkový rám s laminátovou karoserií
- Brzdy: čtyřkotoučové ventilované
- Přední/zadní náprava: dvojitá lichoběžníková ramena, plně stavitelná
Procar šampionát a dědictví motorsportu
Výrobní komplikace včetně neúspěšného partnerství s Lamborghini a homologizačních požadavků dovedly šéfa BMW Motorsport Jochen Neerpasche k vytvoření šampionátu BMW M1 Procar. Tento seriál jedněch vozů se jel v letech 1979 a 1980 jako doprovodný program Formule 1. Zrodila se unikátní platforma, kde se pět nejrychlejších jezdců F1 z páteční kvalifikace postavilo za volant továrních Procarů a bojovalo s privátními jezdci v sobotním sprintu.
Šampionát si rychle získal oblibu mezi fanoušky i jezdci. Zvítězili zde hvězdy jako Niki Lauda (1979) nebo Nelson Piquet (1980) a startovní pole doplnili F1 jezdci typu Alan Jones, Jacques Laffite, Clay Regazzoni nebo Hans-Joachim Stuck. Těsné a dramatické souboje často svou atraktivitou konkurovaly samotné F1.
Šasi 94301057: Transparentní historie
Tento vůz byl dokončen BMW dne 9. května 1979 a podle Procar specifikace dostavěn italskou firmou Osella. Dodán byl Vaseku Polákovi, českému emigrantovi a známému prodejci Porsche v Hermosa Beach, Kalifornie. Vůz byl krátce testován na Riverside International Raceway, ale kvůli změnám v pravidlech FIA se nikdy nezúčastnil závodů a Polák jej raději uskladnil.
V roce 1989 změnil vůz poprvé majitele, přičemž si zachoval původní nelakovaný bílý lak. I v následujících letech zůstala technika netknutá – originální motor M88/1, trubkový rám, tovární laminátová karoserie i závodní vybavení byly zachovány. Současný vlastník automobil pořídil v roce 2021 a nechal jej odborně zkontrolovat ve specializovaném servisu The Werkshop v roce 2022. Od té doby byl vůz využíván pouze při lehkých nezávodních jízdách na okruhu.
Proč je tento Procar výjimečný pro sběratele a nadšence
Z celkových 54 Procarů byla většina intenzivně závodně nasazena, upravena či vybourána. Jen minimum z nich si uchovalo původní lak a interiér a ještě méně jich nikdy nesoutěžilo. Šasi 94301057 je takřka časovou kapslí z roku 1979 a nabízí jedinečný továrně původní stav, který ocení puristé, muzea i sběratelé hledající nerenovovaný etalon.
Kombinace rarity, jasné historie původu a neporušené specifikace jej činí atraktivním z mnoha pohledů – jako výstavní vůz nejvyšší úrovně, adept na citlivou renovaci nebo stroj s minimálním nájezdem vhodný pro veteránské sportovní akce. Ikonický status M1 Procar mezi závodními BMW a jedinečný šampionát, jenž přitáhl špičkové jezdce F1, dávají vozu i výrazný kulturní a historický význam.
Postavení na trhu a srovnání
Na trhu s klasickými vozy patří BMW M1 Procar mezi nejvyhledávanější závodní modely značky a soupeří o pozornost s dobovými Porschy či dalšími sportovními prototypy ze 70. let. Proti současným Porsche (například rané 935 nebo 911) je Procar kompaktnější a navržený čistě pro sprintové závody. Nabízí autentický zážitek s vysokootáčkovým řadovým šestiválcem v lehkém rámu a vzhledem k nízkému počtu vyrobených kusů a přímé tovární účasti jde o cenný sběratelský artikl jak pro fanoušky značky, tak motorsportu.
Informace o aukci
Položka: 276
Datum: čtvrtek 14. srpna 2025
Místo: Monterey Jet Center, Monterey, Kalifornie
Odhadovaná cena: 1 450 000 – 1 850 000 USD
Pro všechny, kteří hledají mimořádně zachovalý a původní kousek závodní historie BMW, představuje šasi 94301057 vzácnou kombinaci továrních specifikací, doloženého původu a perfektního stavu. Ať už skončí v muzeu, na prestižní výstavní ploše nebo na vybraných veteránských závodech, M1 Procar bude jistě patřit mezi nejvýraznější vozy aukce Broad Arrow v Monterey.
Zdroj: bmwblog

Komentáře