3 Minuty
Nová strategie General Motors v autonomním řízení
General Motors, průkopník v oblasti asistenčních systémů řidiče s technologií Super Cruise už od roku 2017, výrazně posiluje své aktivity v oblasti autonomního řízení. Poté, co minulý rok ukončil program robotaxi Cruise a začlenil část týmu a technologií zpět do hlavní společnosti, GM nyní zaměřuje své úsilí na vývoj pokročilých systémů samořídících vozidel pro běžné zákazníky i širší použití.
Vedení a strategický obrat
Za novou strategii stojí Sterling Anderson, který od května působí jako produktový ředitel GM. Anderson má bohaté zkušenosti s autonomními systémy – vedl vývoj Autopilota u Tesly a spoluzakládal společnost Aurora. Jeho expertíza je klíčová pro obnovení vedoucí role GM v oblasti samořídících technologií a pokročilých asistenčních systémů pro řidiče (ADAS).
Opětovné nabírání a budování týmu
Podle informací agentury Bloomberg GM zvažuje opětovné zaměstnání bývalých pracovníků Cruise – potenciálně významné části z přibližně 1 000 lidí propuštěných po utlumení robotaxi aktivit. Cílem je sestavit tým a získat znalosti i technologické know-how potřebné k vývoji plně autonomního vozidla a zároveň dále vylepšovat současné technologie Super Cruise.
Technologická strategie a úrovně autonomie
Mluvčí GM potvrdil: „Zrychlujeme vývoj autonomní technologie schopné fungovat bez aktivního dohledu řidiče.“ To naznačuje zaměření na systémy autonomního řízení úrovně 3 a 4 – tedy vysokou automatizaci řízení v konkrétních situacích bez zásahu řidiče – s dlouhodobým cílem dosažení úrovně 5, tedy plně autonomních vozidel.
Senzory, software a ověřování bezpečnosti
Očekává se investice do redundantních senzorových sad (lidar, radar, kamery), výkonné výpočetní techniky ve vozidlech a testování prostřednictvím simulace. Integrace s existující infrastrukturou Super Cruise a vzdálené aktualizace softwaru budou klíčem k bezpečnostní certifikaci a vyššímu přijetí samořídících funkcí mezi zákazníky.

Specifikace vozidel, design a výkon
Přestože GM zatím nepředstavil sériový autonomní vůz, možné projekty by pravděpodobně stavěly na modulárních platformách elektromobilů s důrazem na efektivitu a dojezd, optimalizované chlazení výpočetní techniky a interiéry navržené pro provoz bez řidiče (například sedačky typu lounge, inovativní uživatelské rozhraní v kabině). Výkon se bude balancovat mezi energetickou účinností, dojezdem a nároky výkonných AI systémů.
Tržní pozice a srovnání
Strategie GM ji staví do přímé konkurence s Waymem, Teslou a dalšími lídry v autonomních vozidlech. Zatímco Tesla sází na přístup „kamera na prvním místě" u Autopilota, GM pravděpodobně spojí uživatelský komfort Super Cruise se zkušenostmi Cruise z městských robotaxi a větším důrazem na redundantní senzory pro získání regulatorních povolení.
Proč je to důležité
Pokud bude GM úspěšné, může zásadně urychlit rozšíření pokročilých asistenčních systémů a přeměnu běžných funkcí pohodlí na skutečně autonomní mobilitu a služby. Pro zájemce o automobily a odborníky z oboru je klíčové sledovat, zda GM dokáže znovu sestavit expertní tým, zaměřit inženýrské úsilí a optimalizovat platformy tak, aby to vedlo k prokazatelné bezpečnosti a masovému nasazení samotných samořídících aut.
Zdroj: carscoops

Komentáře