Alpine a jeho bouřlivá sezóna 2025: Tým Formule 1 v krizi | Lever.cz – Nejnovější Zprávy o Autech a Automobilovém Průmyslu
Alpine a jeho bouřlivá sezóna 2025: Tým Formule 1 v krizi

Alpine a jeho bouřlivá sezóna 2025: Tým Formule 1 v krizi

2025-08-13
0 Komentáře Lucie Nováková

5 Minuty

Alpine v krizi: Sezóna 2025 pod tlakem

První polovina sezóny 2025 ve Formuli 1 přinesla pro tým Alpine tvrdé vystřízlivění. Stáj, která se v minulosti pyšnila třemi tituly mistra světa konstruktérů, jde do letní přestávky na posledním místě v pořadí a jako jediná zatím nezískala ani 30 bodů. Jediným světlým bodem je Pierre Gasly, který díky svým schopnostem dokázal z vozu s výraznými problémy s přilnavostí vytěžit maximum a získat všechny body týmu v šampionátu. Jeho kolegové Jack Doohan a Franco Colapinto na jeho výkony nenavázali, což staví vedení Alpine před obtížná rozhodnutí na zbytek roku a klíčový jezdecký trh pro sezonu 2026.

Pozice Franca Colapinta

Franco Colapinto získal prestiž díky devítizávodnímu angažmá ve Williamsu v roce 2024, kdy vybojoval dva bodované výsledky a osmé místo v Baku. Tento úspěch mu zajistil víceletou smlouvu s Alpine a pozici rezervního jezdce pro sezónu 2025. Po slabších výkonech Doohana dostal Colapinto příležitost dokázat, že by mohl být dlouhodobou dvojkou vedle Gaslyho.

Od návratu do závodního kokpitu v Imole se ale Colapinto trápí. V osmi startech nebodoval a dopustil se několika drahých chyb, které vedly k nespokojenosti vedení. Dokonce ani nehoda během testování pneumatik na Hungaroringu však zatím nenaznačila definitivní konec – Alpine mu ponechává prostor přes letní pauzu, aby otočil situaci ve svůj prospěch. Podle PlanetF1 bude jeho setrvání pro zbytek roku záviset na zlepšení výsledků na trati.

Technická situace: Problémy monopostu Alpine a jeho parametry

Pro Alpine nejsou překážky pouze ojezdcích. Balíček ve stylu A524 je limitován přetrvávajícími problémy s přilnavostí a vyvážením, což zásadně omezuje závodní tempo. I když mají moderní vozy F1 obdobný technický základ – 1,6l V6 turbo hybridní pohon, sofistikované ERS systémy, podlahu využívající ground-effect a pneumatiky Pirelli – rozdílné nastavení šasi, aerodynamická účinnost a práce se zavěšením vytváří zásadní rozdíly ve výkonu.

Aerodynamika a šasi

Aerodynamický koncept Alpine bojuje s tím, aby generoval dostatečný a stálý přítlak na různě konfigurovaných tratích. Tento nedostatek vede k nevyváženosti vozu a rychlejšímu opotřebení pneumatik, což jezdcům komplikuje nalezení vhodného nastavení.

Pohon a změna v roce 2026

Klíčovou strategickou změnou bude přechod na zákaznické pohonné jednotky Mercedes v roce 2026 a opuštění motorů Renault. Toto rozhodnutí zásadně ovlivní budoucí výkonnost Alpine a má dopad i na volbu jezdců, kteří mají zkušenosti s technikou Mercedes.

Pneumatiky, přilnavost a strategie v závodě

Neustálé trable s přilnavostí zhoršily využití pneumatik a zkomplikovaly strategii boxových zastávek. Inženýři Alpine musejí hledat kompromis mezi rychlostí na jedno kolo v kvalifikaci a stabilitou v závodě, často s ústupky na obou stranách. Zlepšení nastavení a jasnější aerodynamický směr jsou klíčové pro lepší výsledky v závodech Formule 1.

Kdo se uchází o sedačku v Alpine pro rok 2026?

Volba ideálního kolegy pro Gaslyho bude určovat nejen krátkodobou stabilitu, ale také dlouhodobou strategii týmu. Mezi kandidáty figurují zkušení matadoři, rezervní jezdci s výrazným množstvím testovacích kilometrů i talentovaní mladíci z Formule 2.

Valtteri Bottas – jednoduše nasaditelná volba

Bottas je stále ve hře. Přináší ověřené zkušenosti z F1 i detailní znalost motoru Mercedes, což je při přechodu Alpine na tuto techniku obrovská výhoda. Díky své schopnosti rychle se adaptovat a poskytovat kvalitní zpětnou vazbu je ideálním řešením pro hladký přechod.

Felipe Drugovich a další rezervní jezdci

Rezervní jezdec Aston Martinu, Felipe Drugovich, má za sebou tisíce testovacích kilometrů a silné komerční zázemí z Brazílie. Občas je spojován i s dalšími týmy (například Cadillac), ale kombinace jeho zkušeností a vyzrálosti z něj dělá rozumnou volbu mezi zkušeností a dalším potenciálem.

Mladé talenty: Absolventi F2 a tovární akademie

Pokud se Alpine rozhodne pro mládí, zaměří se pravděpodobně na špičku Formule 2. Nejčastěji se skloňuje jméno Leonardo Fornaroli, lídr F2 šampionátu z Itálie, který není vázán žádnou jezdeckou akademií. Dalšími možnostmi jsou Mick Schumacher (v případě návratu z vytrvalostních závodů) nebo Paul Aron, záležet bude na jejich výsledcích a dostupnosti.

Další jména: Tsunoda, Zhou a spekulace kolem Péreze

Yuki Tsunoda představuje potenciální divokou kartu, pokud opustí jezdecký program Red Bullu; jeho vazby na Hondu ale komplikují příchod do Alpine před přechodem k Mercedesu. Zhou Guanyu nabízí čínskou podporu i zázemí z akademie v Enstone a Sergio Pérez je rovněž v diskuzích, přestože poslední zprávy ho silně spojují s jiným týmem (Cadillac), což ho z Alpine pravděpodobně vyřadí.

Pozice na trhu a srovnání s konkurencí

Alpine musí zvažovat, zda upřednostnit okamžitou stabilitu či dlouhodobý růst. Zkušený jezdec jako Bottas nebo Drugovich nabízí spolehlivost a rychlé zapracování do vozu s motorem Mercedes, kdežto mladý talent z F2 může nabídnout větší potenciál pro budoucnost a podporovat obraz Alpine coby dynamičtějšího, mladistvého a výkonnostně orientovaného týmu. Zatímco konkurence typu Mercedes nebo Ferrari je v tomto směru etablovaná, Alpine může svůj výběr nasměrovat k marketingově atraktivnímu jezdci, pokud ale výsledky budou pod tlakem, může dojít na bezpečnější volbu.

Co Colapinto potřebuje pro setrvání

Colapinto má před sebou jasný úkol: pravidelně bodovat a minimalizovat chyby. Letní přestávka mu nabízí čas na analýzu dat a posun v nastavení vozu. Pokud dokáže zlepšit kvalifikační tempo, lépe zacházet s pneumatikami a ukázat závodní schopnosti pod tlakem, Alpine mu může dát šanci i na rok 2026. Formule 1 je ale neúprosná – dvě třináctá místa pro udržení sedačky nestačí, pokud nenastane skutečný výkonnostní skok.

Závěr: Druhá polovina sezóny rozhodne o budoucnosti Alpine v F1

Sága kolem druhého jezdce Alpine je odrazem širších výzev, kterým tým čelí. Přechod na Mercedes motory v roce 2026 a nutnost vyřešit problémy s přilnavostí a vyvážením vyžaduje chytrá rozhodnutí z krátkodobého i dlouhodobého hlediska. Franco Colapinto má šanci přesvědčit, ale rozhodující budou výsledky už v následujících týdnech. Pokud zůstane za očekáváním, Alpine už má na seznamu náhrad dostatek zkušených i ambiciózních jezdců, kteří mohou týmu pomoci v návratu na konkurenceschopná místa ve světě Formule 1.

Zdroj: autoevolution

Ahoj! Jmenuji se Lucie a auta sleduji každý den – od novinek až po světové premiéry. Miluji psát o tom, co je nové, zajímavé a co může ovlivnit naše silnice. Sdílím s vámi to nejdůležitější ze světa a

Komentáře

Zanechte komentář