7 Minuty
Bentley naznačuje návrat tvrdé verze Continentalu pro rok 2026
Bentley tiše naznačil návrat modelu Continental Supersports pro rok 2026 a tím oživuje legendární označení u příležitosti svého stého výročí. Teaserová fotografie dává jasně najevo jednu věc: půjde o výkonem řízený Continental, oděný do matné černé, vybavený agresivním zadním spojlerem, upraveným nárazníkem a novým trapezoidálním výfukem se čtyřmi koncovkami, který nahrazuje dosavadní umírněnější dvojici oválných koncovek. Tento vizuální jazyk podtrhuje, že Bentley míří na řidiče, kteří požadují emocionální, ne kompromisní jízdu.
Designové prvky a exkluzivita
Jediný zveřejněný teaser zároveň ukazuje design kol, které pravděpodobně budou výhradní pro tento model, a naznačuje prvky úspory hmotnosti — například karosářské díly z uhlíkového kompozitu a tenčí skla — místo těžkého hybridního vybavení. To implikuje, že Bentley se soustředí na redukci hmotnosti jako cestu ke zpřesnění jízdních vlastností, nikoli jen na přidávání elektrických komponent. Z výroku automobilky, že nový kupé bude „rear Bentley“, vyplývá důraz na zadní pohon, tedy bias směrem k zadním kolům, což ho odliší od dosavadních GT modelů s pohonem všech kol a více zdůrazní sportovní charakter.

Pro pochopení očekávání fanoušků je užitečné vrátit se o pár generací zpět. Původní Continental Supersports (2009–2011) vznikl v omezeném počtu — dohromady asi 1 790 kusů kupé i kabrioletu — a díky tomu se stal vzácným a žádaným modelem mezi sběrateli. Pod kapotou měl dvanáctiválcový motor W12 s výkonem 621 koní, hmotnost přibližně 2 240 kg a zrychlení z 0 na 100 km/h za 3,7 sekundy, při maximální rychlosti kolem 328 km/h. Tyto hodnoty tehdy stavěly Supersports mezi nejrychlejšími grand tourery své doby a dodnes slouží jako měřítko pro srovnání s novými generacemi.
Výkonová linie a oživení v roce 2017
Verze Supersports z let 2017–2018 byla ještě více zaměřená na výkon a sportovní schopnosti. Bentley vyrobil pouhých 710 kusů, což odráželo i vysoký nárok na výkon: motor dodával přibližně 710 metrických koní a točivý moment kolem 1 017 Nm (750 lb-ft) v úzkém pásmu otáček přibližně mezi 2 050–4 500 ot./min. Technologicky nabízela vylepšení jako uhlíkově křemíkové (carbon-silicon-carbide) brzdy, upravené řízení točivého momentu (torque vectoring), 21palcová kovaná kola a volitelný titanový výfuk. V důsledku těchto zásahů klesl čas z 0 na 100 km/h na zhruba 3,4 sekundy a maximální rychlost se posunula ke zhruba 336 km/h.
Tyto upgrady nebyly jen o číslech. Carbon-silicon-carbide brzdy výrazně zvyšovaly odolnost proti přehřátí při opakovaném zatížení na trati, zatímco torque vectoring umožňoval ostřejší a více předvídatelné nájezdy do zatáček. 21palcová kovaná kola snižovala neodpruženou hmotnost a titanový výfuk zlepšoval odezvu motoru a upravoval zvukový projev, což dohromady vytvářelo mnohem intenzivnější zážitek z jízdy než běžné GT specifikace.

Čemu věřit u Supersports 2026
Podle neoficiálních informací bude nový Continental Supersports modelem napřímo spalovacím, nikoli plug-in hybridem. Pokud se Bentley rozhodne touto cestou skutečně jít, hlavní výhodou bude čistší a přímočařejší jízdní zážitek a potenciální úspora hmotnosti tím, že odpadne nutnost instalace těžké hybridní technologie a systémů pohonu všech kol navržených pro integraci elektromotorů. Nižší hmotnost se dá přetavit nejen v rychlejší reakce a ostřejší řízení, ale i ve zlepšení brzdného účinku a chování podvozku při opakovaném zatížení.
Možné klíčové charakteristiky a technické směry, které se často uvádějí:
- Zadní pohon (rear-wheel-drive) pro tradičnější a více „řidičsky naladěný“ charakter vozu, s důrazem na čistotu nájezdu do zatáčky a zadokolkové kinematické chování.
- Vysoce výkonný twin-turbo V8 odvozený z rodiny motorů Volkswagen Group EA825, s možným laděním v rozmezí 650–670 koní, aby vyvážil výkon s komfortem a charakterem GT.
- Použití lehkých materiálů — uhlíkových kompozitů na karoserii, tenčího skla a optimalizovaných konstrukčních prvků — k dosažení citelné redukce hmotnosti bez kompromisů v tuhosti a bezpečnosti.
- Aktivní šasi, sofistikované systémy rozdělování točivého momentu a až několika režimů řízení trakce pro zdůraznění handlingu, které zajistí, že vysoký výkon bude využitelný i běžným řidičem.
Příkladem, že základní blok EA825 je schopen velkého výkonu, je Lamborghini, které v modelech Urus S a Urus Performante používá konfiguraci s kolem 666 CV (657 hp), a tyto SUV při specifikaci pro výkon dodávají zhruba 850 Nm (627 lb-ft) točivého momentu. Bentley by mohl nasadit obdobně silné ladění, ale s jemnějším odladěním motoru a převodovky pro typický GT charakter — tedy plynulejší průběh, méně agresivní nástup, robustní ale kultivovaný zvukový projev a jemnější chod v nízkých otáčkách.
Navíc lze očekávat, že převodovka bude optimalizována pro grand touring: dlouhé převody pro plynulé dálniční tempo a krátké, rychlé reakce při dynamické jízdě. Volba mezi dvojspojkovou převodovkou a automatickou převodovkou s hydrodynamickým měničem bude záviset na tom, jakého kompromisu chce Bentley dosáhnout mezi komfortem a sportovní odezvou.

Umístění na trhu a atraktivita
Spalovací, zadok poháněný Continental Supersports by byl jasným signálem od Bentley v době, kdy automobilový průmysl směřuje masivně k elektrifikaci: stále existuje poptávka po vysoce výkonných, „analogových“ GT vozech mezi sběrateli a puristy, kteří preferují surový, mechanický charakter jízdního zážitku před hybridními kompromisy. Jako exkluzivní halo model by tento Continental mohl nést vysokou prémii a sloužit jako most mezi tradiční rukodělnou luxusní DNA Bentley a jeho současnými ambicemi v oblasti moderního výkonu.
Analytici trhu očekávají, že Bentley tento model postaví jako limitovanou sérii s rozsáhlou možností personalizace — Mulliner program by mohl nabídnout rozsáhlé individuální volby, od interiérových materiálů po specifické ladění motoru a výfukového systému. To by posílilo exkluzivitu a udrželo vysokou druhotnou hodnotu pro sběratele.
„Očekávejte auto, které upřednostňuje řidičskou angažovanost před hybridní složitostí,“ poznamenal jeden z průmyslových analytiků. „Bentley může využít úsporu materiálů a cílené inženýrství k tomu, aby dodal překvapivě obratný grand tourer.“
Praktické aspekty umístění na trhu zahrnují také servisní a emisní výzvy. Spalovací supersport musí projít emisními testy a normami platnými ve vyspělých trzích, což může ovlivnit možnosti prodejů v některých regionech. Limitovaná produkce však umožní Bentley flexibilně řešit homologaci a přizpůsobit nabídku jednotlivým trhům, včetně variant se změněnými emisními mapami nebo speciálními filtracemi výfukových plynů.
V souhrnu se zdá, že Continental Supersports 2026 směřuje k tomu, aby byl limitovanou, spalovacím motorem poháněnou demonstrací — štíhlejší, hlasitější a více zaměřenou na řidiče než nedávné GT modely. Přesné údaje o výkonu, hmotnosti a dalších parametrech zatím nejsou potvrzené, ale pokud Bentley přebere zkušenosti s laděním V8 z výkonových modelů v rámci koncernu, mají nadšenci důvod k optimismu. Kromě čísel bude klíčový také celkový dojem z jízdy, kvalita zpracování, možnosti individualizace a to, jak se Bentley podaří skloubit výrazný výkon s komfortem a prestiží značky.
Zdroj: autoevolution
Zanechte komentář