Ford svolává 332 778 vozidel Mustang kvůli korozi předpínače

Ford svolal 332 778 vozidel Mustang (2015–2017) kvůli korozi kabelů předpínače bezpečnostních pásů. Oprava zahrnuje výměnu předpínače a úpravu koberce; majitelé dostanou dopisy od ledna do března 2026.

Komentáře
Ford svolává 332 778 vozidel Mustang kvůli korozi předpínače

6 Minuty

Ford vydává rozsáhlou svolávací akci Mustangů kvůli korozi předpínače

Ford oznámil bezpečnostní svolávací akci týkající se 332 778 vozů Mustang ve verzích fastback a kabriolet za modelové roky 2015–2017 poté, co vyšetřování odhalilo, že kabely předpínače kotvy bezpečnostního pásu mohou korodovat při vystavení vlhkosti a soli. Svolání se vztahuje na široké spektrum motorizací, včetně Cyclone V6, EcoBoost I4, Coyote V8 a Voodoo V8, a zahrnuje jak běžné modely, tak výkonnostní varianty a některé speciální edice. Tato bezpečnostní připomínka se zaměřuje na mechanické součásti systému zadržení cestujících, jejichž správná funkce je kritická při nárazu.

Jak byl problém odhalen

Problém se poprvé objevil v souvislosti s vyšetřováním Transport Canada, která řešila předčasnou korozi kabelu předpínače. Laboratorní analýzy na odebraných vzorcích prokázaly přítomnost chloridu sodného, železa, zinku a uhlíkových úsad — typických stop po styku se slanou vodou nebo posypovou solí. Ford poté spustil cílený program inspekcí (tzv. harvest program) a prohlédl 305 vozidel; u 33 z nich byla zjištěna koroze v oblasti kotvy bezpečnostního pásu a u dvou vozidel došlo k oddělení kabelu od sestavy předpínače. Tyto nálezy potvrdily šířeji vzatý rizikový scénář, kdy prostředí s vysokou vlhkostí a expozicí soli zvyšuje riziko koroze.

Inženýři z týmu Ford Product Development Restraints dospěli k závěru, že podložka koberce v okolí předpínače může nasávat a zadržovat vlhkost, čímž v určitých prostředích urychluje korozi kovových komponent. Mezi prosincem 2024 a srpncem 2025 Ford obdržel tisíce komunikací od majitelů — včetně 5 487 dopisů z Kanady a řady hlášení souvisejících s korozí z USA — dále drobné množství zárukových reklamací a oficiálních stížností na vadu. Kombinace laboratorních důkazů, hlášení majitelů a inspekcí vozidel vytvořila dostatečný důkazní základ pro plán oprav a následné svolání.

NHTSA rozšiřuje svolávací akci

Původní záměr Fordu byl omezit opravu pouze na vozy dodané do států s korozivními podmínkami (např. pobřežní oblasti nebo oblasti s intenzivním posypem solí), avšak Národní úřad pro bezpečnost silniční dopravy (NHTSA) požadoval celostátní řešení. Dotčený výrobní běh zahrnuje vozy vyrobené mezi 14. únorem 2014 a 2. říjnem 2017. S výjimkou varianty GTD vyráběné společností Multimatic byly většina modelů S550 i S650 montovány v továrně Ford ve Flat Rock v Michiganu. Rozhodnutí NHTSA bylo založeno na riziku, že koroze může nastat i v regionech, kde se sůl a vlhkost vyskytují méně očividně, například v důsledku sezónního posypu silnic nebo svezení v blízkosti pobřeží.

Oprava pro majitele a časový harmonogram

Ford oznámil, že bezplatně vymění všechny postižené sestavy předpínačů kotvy bezpečnostního pásu. Kromě samotné výměny budou technici také upravovat (zastřihávat) koberce a podložení v oblasti předpínače, aby zabránili kontaktu koberce s kabelem předpínače a minimalizovali riziko opětovného nasávání vlhkosti. Tato dodatečná úprava je preventivního charakteru a má snížit možnost, že se problém po opravě znovu vynoří, protože samotná výměna sestavy bez úpravy okolí by mohla ponechat environmentální faktor, který korozi původně způsobil. Majitelé by měli očekávat, že oficiální dopisy s informací o nápravě budou odeslány v období od 1. ledna 2026 do 31. března 2026; po obdržení dopisu je doporučeno co nejdříve domluvit termín u autorizovaného prodejce nebo servisního střediska.

Hlavní body, které by měli majitelé Mustangů vědět:

  • Celkový počet svolaných vozidel: 332 778 (modelové roky 2015–2017)
  • Zahájení produkce zahrnuté do svolání: 14. února 2014 až 2. října 2017
  • Navrhovaná náprava: výměna sestav předpínače kotvy bezpečnostního pásu a úprava koberce
  • Očekávané zasílání dopisů majitelům: leden–březen 2026

„Toto svolání se soustředí na prevenci předčasné koroze, která by mohla ohrozit funkčnost zadržovacích systémů při nárazu,“ uvedl mluvčí Fordu v prohlášení směrem k regulačním orgánům. Konkrétně řečeno, problém není omezena pouze na kosmetické poškození — koroze může postupně oslabit mechanické spoje a v krajním případě ovlivnit schopnost předpínače správně fungovat během kolize, což zvyšuje riziko zranění.

Praktické rady a kontext trhu

Majitelé dotčených Mustangů by měli co nejdříve zkontrolovat VIN svého vozidla pomocí Ford Online Recall Lookup nebo na stránkách NHTSA a v případě, že jejich vozidlo je součástí svolání, kontaktovat autorizovaného prodejce a domluvit termín opravy. Řidiči v pobřežních oblastech či v regionech, kde se v zimním období hojně používá posypová sůl, by měli být obzvlášť ostražití, protože sůl je primárním faktorem urychlujícím korozi. Pravidelné mytí podvozku a kontrola interiéru v místech průniku vlhkosti mohou pomoci snížit riziko poškození souvisejícího s korozí.

Z pohledu trhu může mít svolávací akce této velikosti dopad na ojeté hodnoty konkrétních modelových ročníků, zejména pokud se problém týká bezpečnostních systémů. Nicméně provedená oprava u autorizovaného prodejce, která je řádně zdokumentovaná v servisní historii, obvykle obnoví důvěru kupujících a pomůže ochránit hodnotu vozidla. Kromě toho transparentní komunikace výrobce a rychlé provedení oprav pomáhá minimalizovat dlouhodobý negativní dopad na image modelu a značky.

Kde se to nachází v časové ose Mustangu

Postižená vozidla spadají do generace S550, která předcházela S650 uvedené v roce 2024. Generace S650 přinesla modernizovaný čtyřválec EcoBoost a čtvrtou generaci motoru Coyote V8; výkonnostní verze jako GT a Dark Horse využívají pokročilé sací systémy, včetně dvojího škrticího ventilu (dual throttle bodies) u některých variant. Ford také pokračuje v rozšiřování nabídky o modely jako GTD a plánovaná dostupnější verze Shelby GT500, u níž se spekuluje o nasazení nového motoru označovaného jako 'Legend'. Tyto technické a modelové změny ilustrují, že Mustangová platforma je v neustálém vývoji, přičemž různé výrobní běhy a dodavatelské řetězce mohou mít odlišné dopady na riziko korozních problémů.

Prozatím je bezpodmínečnou prioritou pro majitele bezpečnost: ověřte, zda je váš Mustang zahrnut ve svolání, sledujte oficiální oznámení a zajistěte provedení výměny předpínače a úpravy koberce u autorizovaného servisu. Dokumentace opravy v servisní knížce nebo v elektronických záznamech vozidla je důležitá nejen pro bezpečí, ale i pro budoucí hodnotu vozu při případném prodeji.

Zdroj: autoevolution

Zanechte komentář

Komentáře