Toyota potvrdila: výroba A90 Supra skončí v březnu 2026

Toyota potvrdila, že výroba A90 Supry skončí v březnu 2026. Článek rozebírá Final Edition, důvody ukončení, budoucí hybridní směr pro rok 2027, historické dědictví a dopad na trh a sběratele.

Komentáře
Toyota potvrdila: výroba A90 Supra skončí v březnu 2026

11 Minuty

Toyota potvrzuje, že výroba A90 Supra skončí v březnu 2026

Toyota oznámila, že výroba současné generace Supry skončí v březnu 2026, čímž se uzavře kapitola dlouhá 47 let u jednoho z nejznámějších japonských sportovních jmen. A90 Supra, vyráběná společně s BMW Z4 u Magna Steyr v Grazu v Rakousku, byla od svého obnovení v roce 2019 symbolem návratu Toyoty ke sportovním vozům. Pro mnoho fanoušků je to smíšený pocit: generace, která znovu propojila odznak Supra s moderním výkonem a jízdním zážitkem, se chýlí ke konci.

Od obnovení modelu A90 v roce 2019 se Supra stala předmětem odborných diskusí i vášnivých debat mezi nadšenci automobilového sportu. Na jedné straně stálo uznání za jízdní vlastnosti, podvozek a vyváženou konstrukci; na druhé straně kritika, že platforma a některé mechanické prvky sdílené s BMW omezují „čistě“ japonský charakter. Přesto A90 přinesla značce zpět důležitý emocionální prvek – sportovní DNA, která se hodí do portfolia Toyoty, jež rovněž vsází na hybridní a elektrifikované technologie.

Final Edition dorazí, když spadá opona

Toyota uvádí 2026 Supra Final Edition, která oslavuje dědictví modelu a zároveň ostřeji ladí jeho jízdní vlastnosti. Rezervace jsou otevřené jen po omezenou dobu — Toyota odhaduje, že zájemci budou mít zhruba šest měsíců na objednání vozu na zakázku, ačkoli vysoký zájem by mohl uzavření objednávek urychlit. Final Edition tedy představuje závěrečný, oficiální výstup A90 Supry v současné specifikaci.

Final Edition je koncipována jako kombinace vizuálních poct a cílených technických úprav. Toyota se soustředila na ladění podvozku, odezvu řízení a nastavení diferenciálu tak, aby vůz působil ostřeji při sportovní jízdě, aniž by došlo k zásadním změnám v koncepci pohonné jednotky. Z marketingového i sběratelského hlediska má Final Edition hodnotu jako poslední tovární interpretace generace A90 s originálními BMW mechanikami.

Mechanicky nedošlo ke změnám u motoru od BMW: zážehový řadový šestiválec 3,0 l s turbodmychadlem v americké specifikaci nadále produkuje 382 koní (hp). Toyota ale vyladila nastavení pérování, pružin a tlumičů, zlepšila charakteristiku řízení a přizpůsobila diferenciál pro přesnější průjezdy zatáčkami a lepší stabilitu při vyšších rychlostech. V japonské specifikaci Final Edition navíc došlo k navýšení výkonu na 429 koní, čímž se stala nejsilnějším sériově dodávaným Suprou na tom trhu.

Pro zákazníky to znamená, že Final Edition přináší vyváženou kombinaci stálého výkonu motoru a citlivějšího podvozku; úpravy jsou zaměřené především na zvýšení pocitu kontroly a precizního chování vozu při sportovní jízdě. Z technického hlediska jde o ukázku, jak lze drobnými změnami v mechanice a elektronice výrazně ovlivnit výsledný jízdní dojem bez zásadní přestavby hnací jednotky.

Hlavní body Final Edition:

  • 3,0 litrový přeplňovaný řadový šestiválec (USA: 382 hp)
  • Vylepšené naladění zavěšení, řízení a diferenciálu pro přesnější chování
  • Speciální výbava a pamětní prvky připomínající konec éry A90

Proč A90 končí a co to znamená

A90 Supra byla od počátku výsledkem spolupráce s BMW: sdílela podvozkové základy, hnací ústrojí a značnou část elektronické architektury se Z4. Díky tomuto partnerství bylo možné navrátit Supra po 17 letech nepřítomnosti v nabídce, ale současně to vedlo i ke kritice ze strany puristů, kteří požadovali plně domácí, čistě toyotovské řešení. Konec produkce BMW Z4 plánovaný také na rok 2026 znamená, že životní cyklus sdílené platformy končí bez oficiálně oznámeného přímého nástupce se stejnou mechanickou DNA.

Pro Toyotu to znamená strategický přerod: společnost jasně uvádí, že nejde o zánik jména Supra, ale o uzavření jedné kapitoly a přípravu další, která bude více v souladu s aktuálními tržními podmínkami — elektrifikace, přísnější emisní limity a rostoucí poptávka po hybridním výkonu. Z obchodního hlediska je ukončení výroby A90 logickým krokem v širším plánu adaptace modelového portfolia na normy emisí a energetické politiky v různých regionech světa.

Okolnosti konce A90 zahrnují i výrobní a logistické faktory spojené s Magna Steyr a spoluprací s BMW, stejně jako interní strategii Toyoty zaměřenou na in-house vývoj budoucích sportovních modelů. Tento posun naznačuje, že budoucí Supra bude silněji navázána na vlastní inženýrství Toyoty, včetně hybridních systémů a moderních řešení řízení výkonu.

Hybridní budoucnost: co lze očekávat dále

Úniky informací a komentáře od vedení Toyoty naznačují, že nová generace Supry by mohla dorazit v roce 2027. Dostupné informace ukazují, že nový model bude pravděpodobně kompletně navržen Toyotou, vrátí se k uspořádání s motorem vpředu a pohonem zadních kol s přidanou hybridizační vrstvou. To by mělo umožnit kombinaci tradiční koncepce sportovního vozu (zadní náhon, vyvážené rozložení hmotnosti) s moderními hybridními systémy, které zvyšují točivý moment, vyplňují mezery v točivém momentu (torque fill) a zlepšují spotřebu paliva a emise.

Podle uniklých dat a odborných odhadů by budoucí Supra mohla používat hybridizovaný dvoulitrový přeplňovaný motor doplněný jedním či více elektromotory. Takové řešení by mělo nabídnout okamžitý elektrický náraz točivého momentu při vyplňování turbodíry a současně zachovat charakter plnohodnotného sportovního auta s důrazem na zadní náhon a řidičský zážitek.

Odhady pohonných jednotek a výkonu:

  • Hybridizovaný 2,0 litrový přeplňovaný čtyřválec s odhadovaným výkonem kolem 394 koní (kombinovaný výkon)
  • Vývoj zcela v režii Toyoty, aby nový model získal specifický charakter odlišný od předchozích modelů sdílených s BMW
  • Nadále důraz na dynamiku zadního náhonu, s elektrickým doplněním pro vyplnění točivého momentu, zlepšení zrychlení a efektivity

Takový hybridní přístup by odpovídal širší strategii elektrifikace Toyoty a její snaze udržet emoce spojené s výkonem, zatímco plní regulační požadavky a rostoucí tržní poptávku po elektrifikovaných sportovních vozech. Hybridní architektura může také umožnit režimy jízdy optimalizované pro okruh, rychlé svěžesti či úsporné dálniční cestování.

Technické implikace hybridního řešení zahrnují nutnost přepracování podvozku, chlazení a řízení trakce, aby bylo možné zvládnout vyšší výkon a okamžitý točivý moment z elektromotoru. Dále to vyžaduje integraci bateriových paků s minimálním vlivem na rozložení hmotnosti a vnitřní prostor, přičemž klíčová bude i softwarová kontrola a mapování výkonu tak, aby vůz zachoval přirozenou přenosovou charakteristiku a feedback pro řidiče.

Dědictví: od Celica Supra k ikoně kultury

Pro pochopení významu modelu A90 je třeba se ohlédnout do historie. Jméno Supra debutovalo v roce 1978 jako Celica Supra, delší a luxusnější příbuzný kupé Celica. Rané Supry se vyznačovaly řadovými šestiválci v době, kdy tento uspořádání motoru bylo mezi běžnými japonskými vozy vzácné, a pozicovaly model jako grand tourer s důrazem na hladký chod a komfort při delších přesunech.

Generace A70 v polovině 80. let zcela oddělila Supru od Celicy, přinesla přeplňování a šasi zaměřené na stabilitu ve vysokých rychlostech. Pak přišla A80 v roce 1993 – legenda s výrazným designem, nezničitelným motorem 2JZ-GTE se dvěma turbodmychadly a obrovským potenciálem pro úpravy. A80 se stala globální ikonou kultury, objevovala se v motorsportu, videohrách i filmech a stala se symbolem tuningové scény díky robustnímu motoru, který zvládal výrazná zvýšení výkonu při úpravách.

Po ukončení produkce A80 v roce 2002 ustrnulo jméno Supra až do roku 2019, kdy Toyota vrátila model s generací A90. I když někteří tradicionalisté nesli nelibě spolupráci s BMW, A90 dokázala být schopným, obratným a rychlým sportovním vozem, který představil značku nové generaci zákazníků a odlišil ji od dřívějších legend díky moderním technologiím a bezpečnostním prvkům.

Historie Supry proto není jen příběhem o technice, ale i o kultuře, komunitě tunerů, motorsportu a přitahování pozornosti médií. Značka Supra se stala zkratkou pro zábavu, výkon a úpravy, a každá generace přidala nový rozměr do jejího dědictví.

Tržní kontext a konkurence

Trh sportovních kupé prošel za poslední léta výraznými změnami. Nissan přepracoval model Z pro současné zákazníky a data prodejů do října 2025 ukazují, že přepracovaný Nissan Z v USA překonává Supru, když se prodalo více než 4 800 kusů oproti 2 009 kusům Toyoty. Tento rozdíl zdůrazňuje konkurenční tlak, kterému Toyota čelí při přípravě nové Supry, a nutnost sladit dědictví s atraktivitou pro moderní kupující.

Vedle Nissanu Z se na poli sportovních kupé objevují i další konkurenti, jako například Porsche 718 Cayman/Boxster, BMW Z4/M4 (v různých konceptech), a nově i některé modely od Genesis nebo elektrická sportovní kupé od výrobců jako Tesla či Polestar, která mění očekávání zákazníků ohledně dostupného výkonu a rychlosti zrychlení. V takovém prostředí musí Toyota nabídnout jasné rozdíly: charakteristické jízdní vlastnosti zadního náhonu, emotivní design, technickou spolehlivost a efektivní hybridní řešení.

Celkově je tedy pro Toyotu klíčové najít rovnováhu mezi historickými hodnotami značky, regulačními požadavky na emise a spotřebu, a potřebou konkurovat v segmentu sportovních vozů, kde zákazníci čím dál častěji očekávají elektrifikaci a pokročilé asistenční systémy.

Co to znamená pro kupující a sběratele

Pro kupující představuje Final Edition poslední příležitost vlastnit A90 Supru s mechanikou od BMW a s charakterem platformy, která tento model definovala. Jedná se o uzavřenou kapitolu, která může mít pro některé sběratele tržní i sentimentální hodnotu. Nízkokilometrové kusy Final Edition, vozy s unikátní specifikací nebo limitovanými barvami a výbavou budou pravděpodobně vyhledávané a mohou v čase nabírat na hodnotě.

Sběratelé budou pravděpodobně dávat přednost originálním exemplářům v dobrém stavu, s kompletní servisní historií a s minimálními úpravami. Zvláštní pozornost může být věnována variantám ve specifických regionech, kde výrobce nabídl jiné výkonové mapy nebo exkluzivní prvky – například japonská verze s vyšším výkonem. To dává Final Edition silný sběratelský potenciál, zejména pokud budeme svědky rostoucí poptávky po „posledních“ verzích tradičních benzínových sportovních vozů v době přechodu na hybridy a elektromobily.

Pro majitele starších Supr — od vzácných raných Celica Supra se šestiválcem až po tunerem proslulou A80 — zůstane A90 zajímavým, byť polarizujícím článkem v rodokmenu. Někteří nadšenci budou A90 obhajovat jako moderní reinterpretaci značky, jiní ji budou považovat za odklon od tradičního, „samostatného“ toyotovského řešení. V každém případě je A90 důležitým mezníkem v historii značky a přechod na nový hybridní model otevře novou kapitolu pro sběratele i běžné zákazníky.

Závěrem

Konec výroby A90 Supry v březnu 2026 je současně koncem jedné etapy a začátkem další. Toyota ukončí současnou platformu a spolupráci s BMW, avšak jméno Supra má být oživeno v elektrifikované podobě již v roce 2027. Fanoušci i trh budou bedlivě sledovat, zda dokáže Toyota navrhnout hybridní Supru, která si udrží duši sportovního vozu a čistotu zadního náhonu, kterou očekávají nadšenci, a zároveň nabídne moderní efektivitu a výkon.

Historie učí, že Toyota se snaží kombinovat emoce s technikou — a další generace Supry bude hodnocena podle toho, jak úspěšně sladí tyto síly. Pokud se Toyotě podaří vytvořit vozy, které poskytují autentický jízdní zážitek, technickou spolehlivost a konkurenceschopný hybridní výkon, může nová Supra opět získat prominentní postavení v segmentu sportovních vozů a uspokojit jak puristy, tak nové zákazníky hledající moderní, elektrifikovaný výkon.

Zdroj: autoevolution

Zanechte komentář

Komentáře