Hyundai CRATER: futuristický off-road koncept v LA ukázka

Přehled konceptu Hyundai CRATER představeného na LA Auto Show 2025: design „Art of Steel“, terénní detaily, interiér Black Ember, bezpečnostní prvky a možné směry pohonu včetně elektrifikace pro dobrodružná SUV.

Komentáře
Hyundai CRATER: futuristický off-road koncept v LA ukázka

8 Minuty

Hyundai’s CRATER Concept lands in LA with an otherworldly look

Koncept CRATER dorazil na Los Angeles Auto Show 2025 jako nejnovější designové prohlášení značky Hyundai — kompaktní, robustní SUV navržené spíše pro objevování než pouhé městské jízdy. Vznikl v Hyundai America Technical Center (HATCI) v irvinském kampusu v Kalifornii a uplatňuje odvážný jazyk exteriéru „Art of Steel“, který klade důraz na pokročilé zpracování oceli a nadčasovou, svalnatou estetiku. Je to vozidlo cílené na zákazníky, kteří oceňují odolnost, praktičnost a schopnosti v terénu.

Design, který čte jako mapa dobrodružství

Na první pohled působí CRATER, jako by ho vytvaroval sám terén. Jeho „postříhaná" silueta, matný lak Dune Gold, strmé nájezdy i sjezdy a mohutné kryty podvozek dávají autu agresivní, připravený postoj. Hyundai vyzdvihuje osmnáctipalcový design kol — vizuálně inspirovaný šestiúhelným asteroidem dopadajícím na kovovou plochu — obutých do velkých 33palcových off-road pneumatik. Celkový efekt je bez omluv surový, rozpoznatelný na první pohled a záměrně orientovaný na terénní výkon a odolnost.

Světelné prvky hrají v osobnosti CRATERu zásadní roli. Třírozměrné světelné podpisy vpředu jsou doplněné pomocným osvětlením na střeše, které převádí Hyundaiův gradientní parametrický pixelový motiv do praktické aplikace. Praktické detaily — zabudované tažné háky (jeden chytře plní i funkci otvíráku na lahve) a kamery v bočních zrcátkách, které lze použít jako odnímatelné svítilny — propojují hravý design s užitečností v reálném světě. Tyto drobnosti nejsou jen efektní, ale ukazují směr, jak může koncept přenést konceptuální nápady do funkčních řešení pro dobrodruhy a nadšence do off-roadu.

Vedoucí designu Hyundai a Genesis, SangYup Lee, to shrnul slovy: „CRATER vznikl z otázky: ‚Jak vypadá svoboda?‘ Toto vozidlo je naší odpovědí. Je to vize utvářená naší neustálou touhou objevovat — inspirovat zákazníky k hlubšímu průzkumu a přivítat vliv dobrodružství.“ Tato filozofie se projevuje v každém detailu karoserie i interiéru a naznačuje, že Hyundai zkoumá hranice mezi designovou vizí a praktickým využitím v terénu.

Interior — Black Ember: odolné, chytré a překvapivě variabilní

Uvnitř CRATERu pokračuje tematika dobrodružství ve funkčním, přitom futuristickém kokpitu. Kabina Black Ember používá měkké, odolné materiály s ambientním podsvícením přes celou přístrojovou desku. Full-width head-up display rozšiřuje zkušenost s přístroji, zatímco funkční ochranný rám (roll cage) a ergonomická sedadla s čtyřbodovým bezpečnostním pásem podtrhují, že tento koncept je myšlen pro náročný terén, kde jde o bezpečnost a fixaci posádky.

Zajímavým prvkem interiéru je volant se středovým pixelovým displejem a vyhrazenými tlačítky pro režimy terénu. Řidič může jedním dotykem přepínat mezi režimy Snow (sníh), Sand (písek), Mud (bláto), Auto a XRT — intuitivní rozhraní pro volbu trakce a jízdních charakteristik podle rozdílných povrchů. Taková integrace ovládání do volantu snižuje potřebu hledat nastavení jinde a zlepšuje ergonomii při jízdě v náročných podmínkách.

Interiér dále obsahuje několik prostorných úložných řešení a modulárních prvků, které odrážejí praktický přístup: snadno přístupné přihrádky, odnímatelný Bluetooth reproduktor v centrálním tunelu a dedikované místo pro základní výbavu zásobníků, jako je hasicí přístroj a lékárnička. Tyto detaily ukazují, že hodnoty konceptu nejsou jen estetické, ale i užitné.

Hlavní prvky a praktická výbava:

  • Full-width head-up display a ambientní osvětlení přístrojové desky
  • Funkční ochranný rám a čtyřbodové pásy pro posádku
  • Pixelový displej ve středu volantu s režimy terénu
  • Odnímatelný Bluetooth reproduktor v centrální konzoli
  • Vestavěný hasicí přístroj (strana řidiče) a lékárnička (strana spolujezdce)
  • Postavička „CRATER MAN“ integrována do hravých skrytých prvků designu

Bezpečnost a technologie pro výpravy

Koncept je vybaven asistenčními systémy, které podporují jeho roli průzkumného nástroje spíše než běžného městského vozu: downhill brake control pro řízení rychlosti při sjezdu, trailer brake control pro jistotu s přívěsem, integrovaný kompaktní kompas a výškoměr (altimetr) pro orientaci v terénu. Jedná se o sadu funkcí, která cílí na zákazníky hledající seriózní terénní schopnosti a soběstačnost při delších expedicích.

Kromě pasivních bezpečnostních prvků by budoucí verze pro výrobu mohla využít i rozšířené elektronické asistenty: adaptivní systém řízení trakce s více nastavitelnými mapami, vyspělé stabilizační algoritmy pro nerovný terén a systémy monitorování stavu pneumatik s automatickou indikací sníženého tlaku v souvislosti s terénními režimy.

Pohon: tajemství a pravděpodobné směry

Hyundai dosud nezveřejnil konkrétní pohonnou jednotku pro koncept CRATER. S ohledem na současné trendy v automobilovém průmyslu a rostoucí investice Hyundai do elektromobility by byl logickým směrem elektrický nebo elektrifikovaný pohon, pokud by se CRATER posunul k sériové výrobě. Off-road EV (elektromobily pro terén) nabízejí výhody v podobě okamžitého točivého momentu, možnosti individuálního řízení točivého momentu na nápravách a lepší integrace baterií do podlahy pro nižší těžiště.

Možné technické konfigurace by zahrnovaly:

  • Plně elektrický pohon s duálními elektromotory (AWD) a vektorováním točivého momentu pro lepší trakci
  • Elektrifikovaný hybrid s větším důrazem na rozsah a rezervu energie pro expedice
  • Modulární architekturu baterie a montážní body pro přídavné příslušenství (například externí napájení pro kempování či elektrocentrálu)

Funkce CRATERu jako pokročilé režimy trakce, elektronická brzdová kontrola a přídavné montovatelné doplňky dobře korespondují s nabídkami konkurentů v segmentu off-road EV. Pokud by Hyundai zvolil elektrickou konfiguraci, očekávali bychom také integraci rekuperace energie optimalizované pro terénní jízdu a režimy jízdy, které upravují výkonovou křivku elektromotorů podle povrchu.

Kde CRATER zapadá na trh

Přestože CRATER jasně zůstává konceptem a ne sériovým modelem, signalizuje směr, kterým se Hyundai může vydat: kompaktní, robustní SUV kombinující nekonvenční design s funkčním terénním vybavením. Pokud by koncept prošel do produkce, mohl by konkurovat jak tradičním off-road ikonám, tak novým elektrickým dobrodruhům — představte si kompaktní schopnosti ve stylu Bronco smíchané s technologií éry EV a modulární praktičností pro aktivní uživatele.

Segment kompaktních terénních SUV je dynamický: zákazníci požadují flexibilitu, možnost přizpůsobení a ekologičtější pohonné jednotky, aniž by obětovali schopnosti mimo zpevněný povrch. Hyundai by s CRATERem mohl oslovit mladší i zkušené zákazníky, kteří si cení designu, životnosti a adaptability — od víkendových výprav až po delší expedice mimo civilizaci.

Nejbližší konkurenti by mohli zahrnovat tradiční terénní vozy s kompaktními základy a nové EV projekty s podobným zaměřením na dobrodružství. CRATER by mohl v praxi nabídnout kompromis mezi průmyslově orientovanými hard-core off-road modely a městskými crossovery s lehkým off-roadovým balíčkem. Výhoda by byla v jeho materiálovém přístupu (Art of Steel), modulárnosti a integrovaných užitkových prvcích.

Ačkoliv není potvrzeno, zda Hyundai plánuje vyrábět model s DNA CRATERu, koncept podtrhuje tři jasné trendy: odvážný design řízený materiály (Art of Steel), rostoucí poptávku po dobrodružně orientovaných SUV a nevyhnutelný posun k elektrifikovaným pohonům pro více terénní vozidla.

Pokud se chystáte navštívit LA Auto Show do 30. listopadu, CRATER stojí za prohlídku — je dobré vidět textury materiálů, světelné efekty a chytré užitné detaily osobně, protože fotografie nedokážou zcela vystihnout reálný dojem. Napište nám, pokud jej uvidíte: zajímá nás, zda považujete tento koncept za potenciálního favorita pro budoucí expedice a off-road výpravy.

Technologicky i designově CRATER od Hyundai představuje příklad, jak mohou výrobci posouvat hranice vnímání terénního vozidla: není to jen o výkonu, ale i o integraci užitečných, promyšlených prvků, které dělají z vozu nástroj pro objevování. Pro Hyundai jde o testovací pole pro nové materiály, osvětlení a uživatelská rozhraní, která mohou najít cestu do sériových modelů v příštích letech.

Z pohledu zákazníka a analytika trhu je zajímavé sledovat, jak se automobilky učí kombinovat estetiku s praktičností. CRATER naznačuje, že klíč k úspěchu v segmentu dobrodružných SUV bude spočívat v schopnosti nabídnout nejen „dobrodružný vzhled“, ale skutečné schopnosti: robustní podvozek, adaptivní jízdní systémy, modulární výbavu a dostatečnou energetickou rezervu v případě elektrického pohonu.

V závěru lze říci, že CRATER slouží jako kreativní laboratoř pro Hyundai. Pokud by firma přenesla dostatek těchto inovací do produkčního modelu, mohlo by to změnit očekávání zákazníků od kompaktních SUV a urychlit přijetí terénních elektromobilů na trhu. Do jaké míry se z koncepčního kusu stane dostupný model, zůstává otázkou obchodní strategie, nákladů na výrobu a poptávky ze strany veřejnosti, ale stopa, kterou CRATER zanechává, je jasná: průzkum a odolnost jsou opět v centru pozornosti motoristického designu.

Zdroj: autoevolution

Zanechte komentář

Komentáře