5 Minuty
Trh s novými automobily v Česku zažívá v roce 2025 bouřlivý vývoj: čínské značky rozšiřují nabídku a dealerství, ale i přes tuhou konkurenci stále existují výrobci, jejichž přítomnost by místním řidičům i trhu přinesla přidanou hodnotu. V tomhle textu představíme čtyři značky — Genesis, Hummer, Lancia a Mitsuoka — a podrobně rozebere jejich specifikace, design, výkon i tržní pozici v kontextu českého trhu a srovnání s ostatními evropskými i baltskými trhy (Lietuva, Lietuvos automobilių rinka).
Genesis: korejská prémiová alternativa
Design a nabídka modelů
Genesis cíleně bojuje v segmentu prémiových vozů, kde dominují němečtí výrobci. V katalogu najdeme sedany G70, G80, G90, kombi G70 Shooting Brake a SUV řadu GV60, GV70, GV80. Design značky vsází na čisté linie, výrazné masky a interiéry s kvalitními materiály.

Technika, výkon a výbava
Technicky Genesis nabízí benzínové i hybridní motory a rychle rozšiřuje elektrické verze (GV60). V praxi to znamená konkurenceschopnou dynamiku, pokročilé asistenční systémy a vysokou úroveň komfortu. Pro české kupce je atraktivní poměr výbava/cena: očekávané ceny by se pohybovaly v pásmu prémiových rivalů, od přibližně 1,2 milionu Kč za základní sedany po vyšší částky u větších SUV.
Tržní pozice a dostupnost v ČR
Genesis zatím v Česku oficiálně nedorazil, zájemci tak sázejí na šedé dovozy. Oficiální vstup by mohl změnit konkurenci v segmentu premium, snížit ceny a nabídnout alternativu pro zákazníky, kteří hledají přesnější design než Volvo nebo hybridní spolehlivost Lexusu.
Hummer: americké terénní dědictví v elektroéře
Design a specifika
Hummer se vrátil jako značka GMC orientovaná na elektrický pohon. Exteriér zůstává robustní, s výraznými plochami a offroad detaily, které lákají české řidiče, kteří hledají výrazné SUV nebo pick-up.

Výkon, dojezd a offroad
Hummer EV nabízí silné elektromotory, vysoký točivý moment a speciální funkce jako "krabí chůze" díky natáčení všech kol. V praxi to znamená vynikající průchodnost terénem i možnost tažení. Cena importovaných kusů do ČR by byla poměrně vysoká (řádově miliony Kč), ale zájemci v Praze, Brně nebo na venkově ocení unikátní kombinaci elektromobility a terénních schopností.
Vliv na trh v Česku a v Baltském regionu
Hummer může v Česku zaujmout specifickou skupinu zákazníků a potenciálně změnit vnímání velkých elektromobilů. Ve srovnání s trhy v Lietuva nebo ve městech jako Vilniuje či Kaune jde o jiný stupeň poptávky — zatímco v Litvě je menší základna pro velmi velká SUV, v České republice se modely tohoto typu mohou dobře uplatnit u firem i bohatších soukromých kupců.

Lancia: návrat italské elegance
Design a modelová strategie
Lancia, kdysi přítomná i v Česku, nyní prochází renesancí. Z malého Ypsilonu se značka posouvá k luxusnějším a stylovějším modelům — do Evropy je plánovaný postupný příchod tří nových modelů, včetně kompaktní Deltě a crossoveru Aurelia. Ypsilon dál funguje jako elektromobil i hybrid.
Cena a postavení na českém trhu
Nové Lancie by v ČR mohly konkurovat segmentům od 400–700 tis. Kč u menších modelů až po vyšší částky u luxusnějších variant. Pro české řidiče, kteří hledají italský styl a odlišení od německých značek, bude návrat Lancie atraktivní. Zvlášť ve městech je možné, že Ypsilon zaujme díky kompaktnosti a elektromobilní verzi.
Mitsuoka: japonské retro pro odvážné
Koncept a konstrukce
Mitsuoka představuje extrémně osobité vozy, většinou přestavby existujících modelů od Nissanu, Toyoty či Mazdy do retro stylu inspirovaného 50.–60. lety. Příklady jako Rock Star (na platformě MX-5) nebo Buddy (na technice RAV4) ukazují rukopis značky.

Pro koho je Mitsuoka v Česku?
Mitsuoka má malou, ale oddanou skupinu zákazníků; v ČR by šlo typicky o sběratele, nadšence či firmy hledající marketingově výrazné vozy. Ceny jsou relativně vysoké vzhledem k nízké sérii a ruční práci. Import by byl spíše specialitou, která by doplnila nabídku v galeriích a na srazech.

Souhrn a dopad na český trh
Každá z navrhovaných značek by do Česka přinesla něco jiného: Genesis konkurenci v prémiu, Hummer novou tvář elektromobility s terénním důrazem, Lancia italský styl a Mitsuoka osobitost. Pro české zákazníky i importéry znamená jejich příchod rozšíření výběru, možný tlak na ceny a větší diverzitu v segmentech od městských elektromobilů po velké elektrické pick-upy. Při sledování trendů v Evropě i v regionech jako Lietuva nebo městech Vilniuje a Kaune je jasné, že globální nabídka automobilů stále více ovlivňuje i český trh a preference řidičů v Česku, kteří chtějí víc než jen tradiční německé značky.
Zdroj: garaz
Zanechte komentář