3 Minuty
Španělská továrna Seatu v Martorellu zahájila sériovou výrobu modulů a akumulátorových systémů určených pro novou vlnu malých městských elektromobilů. Investice do nového montážního závodu o ploše 64 000 m2 má přinést výrazné zrychlení výroby a snížení nákladů. Podle výrobce bude linka schopna kompletovat jeden akumulátorový systém každých 45 sekund, tedy přibližně 1 200 systémů denně a až 300 000 ročně.
Proč je to důležité pro český trh
Rozhodnutí koncernu vyrábět bateriové systémy v Evropě snižuje závislost na dovozu z Asie a může snížit cenu elektromobilů i pro české zákazníky. Nižší výrobní náklady a kratší logistika se projeví v dostupnosti modelů i v České republice, kde poptávka po menších, cenově dostupných elektromobilech roste. To by mohlo ovlivnit i ceny na trhu ojetin a tempo elektrifikace v regionech jako Praha či Brno.

Vliv na dostupnost a cenu v Česku
Očekává se, že první modely založené na koncernové platformě dorazí na trh již příští rok. Příkladem je Cupra Raval s výkonem až 166 kW a deklarovaným dojezdem až 450 kilometrů v ideálních podmínkách. Výchozí cena pro některé trhy je plánována kolem 630 000 Kč, přičemž příbuzné modely od Volkswagenu a Škody by mohly být ještě levnější, což zlepší atraktivitu pro české kupující a flotily.

Specifikace, design a výkon
Malé elektromobily projektu slibují kompaktní rozměry, moderní design a efektivní pohonné ústrojí. Cupra Raval bude zaměřena spíše na sportovnější demi-segment, zatímco VW ID. Polo a Škoda Epiq mají cíl oslovit širší publikum hledající praktičnost a nízké provozní náklady. Z pohledu výkonu se typicky počítá s elektromotory v rozmezí středního výkonu, rychlým nabíjením a optimalizovanou spotřebou pro městský provoz.

Porovnání s konkurencí
V porovnání s dosavadní nabídkou malých EV v Evropě by nová generace měla nabídnout lepší poměr cena/výkon. Pro české řidiče to znamená širší nabídku v segmentech, kde zatím dominovaly levné elektromobily z východoevropských či asijských výrob. Dostupnost v prodejních sítích Škoda a VW bude klíčová pro rychlé rozšíření těchto modelů v Česku.

Širší dopad v Evropě a Baltu
Martorell není důležitý jen pro Španělsko; jeho dopad pocítí i trhy východní a střední Evropy. Například v regionech jako Lietuva a na trzích popsaných jako Lietuvos automobilių rinka může levnější lokální výroba znamenat rychlejší dostupnost modelů ve městech jako Vilniuje nebo Kaune. To ocení místní kupci i flotiloví provozovatelé

Strategie a budoucnost
Cílem závodu je nejen zásobit vozidla Seat a Cupra, ale i vozy ostatních značek koncernu. Martorell patří mezi největší evropské závody VW Group a ambice dosáhnout výrobní kapacity až 600 000 vozů ročně, přičemž zhruba polovina by měla být elektrická, ukazují na dlouhodobou transformaci. Pro české trhy to znamená rozšíření nabídky, potenciální tlak na snižování cen a rychlejší adaptaci infrastruktury pro elektromobilitu.
Pro české motoristy a odborníky na trhu je teď důležité sledovat termíny uvedení jednotlivých modelů do prodeje, plánované ceny v ČR a dostupnost státních dotací nebo firemních flotilových programů. V horizontu několika let by se tak mohla nabídka malých, praktických a dostupných elektromobilů výrazně rozšířit i v České republice.
Zdroj: garaz
Zanechte komentář