5 Minuty
Cadillac dosáhl historického úspěchu na 24 hodin Le Mans 2025
Poprvé v dějinách legendárního vytrvalostního závodu 24 hodin Le Mans se automobilka Cadillac postavila na pole position. Alex Lynn za volantem Jota Cadillac V-Series.R zajel fantastické kolo s časem 3:23.166, čímž zajistil americké značce dominanci v první řadě a naznačil nový směr v éře hypervozů. Tento výkon znovu potvrdil sílu Cadillacu na světové motorsportové scéně.
Průlomový výkon Cadillacu
Kromě Lynnovy rekordní jízdy získal Cadillac poprvé v historii pole position v Le Mans a oba vozy týmu Jota obsadily čelo startovního roštu. Earl Bamber, Lynnov kolega, dovezl druhý Cadillac V-Series.R na druhé místo, jen 0,167 sekundy za vedoucím, což podtrhlo konkurenceschopnost LMDh prototypu Cadillac.
Za absolutně nejrychlejšími Cadillaky skončil třetí Porsche v barvách Team Penske s Mathieu Jaminetem, který odolal tlaku BMW M Hybrid V8 s Driesem Vanthooren na čtvrté pozici. Pětici nejrychlejších uzavíral další Porsche, pilotovaný Nickem Tandy. Oproti tomu loňští šampioni z Ferrari zažili zklamání, když Antonio Fuoco, vítěz Le Mans 2023, odstartuje až ze sedmého místa ve Ferrari 499P týmu AF Corse.
Hypercar: Cadillac míří k vítězství
Návrat Cadillacu do čela mezi hyperauty je skutečně působivý. Po silných výkonech v kvalifikaci ve středu dokázal tým naplno využít svůj potenciál během klíčové Hyperpole. I přes mírně pomalejší střední sektor nebyl Lynnův průměrný rychlostní výkon konkurencí překonán. Cadillac se tak řadí k favoritům na historicky první vítězství v Le Mans, kterého se zatím vytrvale snažil dosáhnout.
Třetí Cadillac, nasazený Action Express Racing a řízený rezervním jezdcem F1 Aston Martin Felipe Drugovichem, zajel osmý nejlepší čas, což potvrzuje hloubku zapojení amerického výrobce do vytrvalostního závodění. Mezitím měl Porsche č. 5 v Hyperpole nepříjemnou chvíli, když Jaminet při rychlém kole přišel o zadní kolo, ale dokázal vůz bezpečně navést do boxů.
Dál vzadu se Ferrari nedařilo – vůz č. 50 s Fuokem skončil sedmý a sesterský vůz Alessandra Pier Guidiho nepostoupil do druhé části. Žluté Ferrari Perrodo AF Corse č. 83 a jezdec Yifei Ye startují až z třinácté pozice, těsně za Alpine č. 35. Přestože Mick Schumacher v první sekci pro Alpine zajel výborně, tým č. 36 bude startovat až devátý po ztrátě výkonu v další části.
Zklamání zažila i Toyota. Sebastien Buemi havaroval po zablokování kol do štěrku v Mulsanne a po nucené výměně pneumatik zvládl jen jediné měřené kolo, což znamená desátou pozici. Aston Martin Valkyrie, startující jako číslo 009 v barvách Heart of Racing, dostal šanci v Hyperpole po diskvalifikaci Porsche č. 6 (Penske) kvůli nedodržení váhových předpisů. Marco Sørensen z Valkyrie vybojoval patnácté místo mezi hyperauty, i když ze svého vozu dostal maximum.
.avif)
Design a technika: Cadillac V-Series.R
Cadillac V-Series.R používá hybridní pohonnou jednotku 5,5 litrový DOHC V8 spojený s přední osou MGU, což zajišťuje efektivní výkon i spolehlivost. Šasi vyvinula firma Dallara a vůz se může pochlubit pokročilou aerodynamikou i výrazným designem, který obstál na tratích šampionátu IMSA i WEC.
Postavení na trhu a konkurence
Cadillac V-Series.R startuje v hypercar třídě po boku strojů jako Toyota GR010 Hybrid, Ferrari 499P, Porsche 963, BMW M Hybrid V8 nebo Peugeot 9X8. Nedávná dominance v kvalifikaci posunula Cadillac mezi přední značky vytrvalostních závodů a udělala z něj reálnou hrozbu pro stálice jako Toyota či Ferrari. Strategie značky klade důraz na výkon i spolehlivost – klíčové atributy v náročném 24hodinovém klání.
Třída LMP2: Pole position pro TDS Racing
Ve vysoce konkurenční třídě LMP2 zvítězil švýcarský pilot Mathias Beche v barvách TDS Racing s Orecou 07 číslo 29. Jeho výborné poslední kolo překvapivě překonalo favorizovaný tým Inter Europol Competition, kde Tom Dillmann zajel druhý nejlepší čas. Třetí pozici získal tým AO Racing č. 199, zatímco bývalý jezdec F1 Pietro Fittipaldi dovezl United Autosports č. 22 na páté místo. Hyperpole LMP2 uzavřel Tom Blomqvist s vozem Pure Racing č. 37.

LMP2: Zvýrazněné vozy
LMP2 speciály jako Oreca 07 pohání jednotný atmosférický 4,2litrový V8 motor. Tato třída je ceněna pro vyváženost výkonu, spolehlivosti a významnou roli při rozvoji závodnických kariér.
Třída GT3: Dramatický debut Aston Martinu
Nově zavedená třída GT3 pro rok 2025 byla svědkem skvělého výkonu týmu Heart of Racing s Aston Martin číslo 27, kde Mattia Drudi při svém prvním startu v Le Mans vybojoval pole position s časem přes dvě desetiny rychlejším než konkurence. První trojici doplnil Ferrari 296 GT3 č. 21 (Vista AF Corse, Alessandro Rovera) a BMW M4 LM GT3 č. 46 (WRT, Valentino Rossi). Na druhou řadu se postaví ještě Mercedes AMG č. 61 Iron Lynx (Maxime Martin). Prvních šest doplnili Porsche Manthey (Richard Lietz) a Corvette č. 81 TF Sport (Rui Andrade).
Specifikace a konkurenceschopnost GT3
GT3 vozy vycházejí ze sériových modelů, ale jsou důkladně upraveny kvůli odolnosti, přítlaku i rychlosti. Disponují systémy jako kontrola trakce a ABS, což je zásadní pro vytrvalostní závody. Nová pravidla přilákala na start legendární značky: Ferrari, Aston Martin, BMW, Mercedes, Porsche, Corvette, Ford Mustang i McLaren, čímž se boj o přední příčky ještě vyostřil.

Dramata v GT3 kvalifikaci
O drama nebyla nouze. United Autosports s McLarenem č. 95 a indonéským závodníkem Seanem Gelaelem přežili jezdeckou chybu na šikaně v Mulsanne, ale Marino Sato nezajel v závěru měřené kolo, takže tým skončil osmý ve třídě. Mezi týmy, které nepostoupily do druhého kola Hyperpole, patřily Ferrari č. 193, Ford Mustang č. 88 (Proton Competition) a McLaren č. 59 od United Autosports – což dokazuje sílu konkurence v nové éře GT3.
Vyhlídky na bitvu o vítězství
S rostoucím očekáváním před startem závodu vyvíjí Cadillac díky historickému obsazení první řady silný tlak na tradiční favority jako Toyota, Ferrari a Porsche. Díky novým technickým regulím, špičkovým jezdcům a pestré startovní listině napříč hypervozy, LMP2 a GT3 nabízí Le Mans 2025 mimořádnou podívanou ve světě vytrvalostních závodů.
Závěrečné shrnutí
Le Mans 2025 slibuje napínavé drama – Cadillac usiluje o první triumf, ostřílení soupeři chtějí zpět na vrchol a debut GT3 přináší další vzrušení. Ať už patříte mezi fanoušky hypermetrů, milujete LMP2 nebo sledujete tvrdé souboje produkčních GT3 vozů, letošní ročník bude skutečnou lahůdkou pro všechny nadšence motorsportu.

Komentáře