4 Minuty
Čínské automobilky: Profitabilita a výkon v prvním čtvrtletí 2025
První čtvrtletí roku 2025 potvrzuje vedoucí postavení Číny v globálním automobilovém průmyslu, zejména v segmentu osobních vozů. Nejnovější hospodářské výsledky ukazují, že BYD je nejziskovější čínskou automobilkou a až čtyři čínské automobilové značky překonaly Teslu v hrubé ziskové marži za stejné období. Podívejme se podrobněji na klíčová čísla, strategie značek a význam těchto výsledků pro budoucnost automobilového trhu v Číně i ve světě.
BYD nastavuje laťku v ziscích i investicích
BYD si udržuje pozici lídra s čistým ziskem 9,155 miliardy jüanů (zhruba 1,28 miliardy USD) za první čtvrtletí 2025. Jeho hrubá zisková marže dosahuje 20,7 %, což s přehledem překonává Teslu (16,3 %). Kromě špičkové profitabilnosti BYD vyniká také v oblasti inovací – výdaje na výzkum a vývoj (R&D) ve výši 14,223 miliardy jüanů (1,98 miliardy USD) dokonce převýšily jeho čistý zisk. Tak silný závazek k výzkumu potvrzuje dlouhodobou strategii BYD stát se lídrem v oblasti vozidel na nové energie (NEV).
Geely a SAIC: Silná konkurence na čele
Na druhém místě je Geely s čistým ziskem 5,672 miliardy jüanů (791 milionů USD) a hrubou marží 15,78 %. Investice do výzkumu a vývoje činily v tomto čtvrtletí 3,328 miliardy jüanů (464 milionů USD), což potvrzuje trvalé inovace. Třetí pozici zaujímá SAIC Group s čistým ziskem 3,023 miliardy jüanů (422 milionů USD) a hrubou marží 8,13 %. Výdaje SAIC na R&D činily 3,881 miliardy jüanů (541 milionů USD) a stejně jako BYD převýšily čtvrtletní zisk, což ukazuje na důraz na vývoj nových generací vozů.
Přehled: Nejziskovější čínské automobilky Q1 2025
Žebříček nejziskovějších čínských výrobců osobních aut podle čistého zisku v Q1:
- BYD: 20,7 % hrubá marže, 9,155 mld. zisk / 14,223 mld. R&D
- Geely: 15,78 % hrubá marže, 5,672 mld. zisk / 3,328 mld. R&D
- SAIC: 8,13 % hrubá marže, 3,023 mld. zisk / 3,881 mld. R&D
- Great Wall Motors (GWM): 17,84 % hrubá marže, 1,751 mld. zisk / 1,906 mld. R&D
- Changan: 13,86 % hrubá marže, 1,353 mld. zisk / 1,501 mld. R&D
- BAIC: 9,9 % hrubá marže, 0,929 mld. zisk / 0,082 mld. R&D
- Seres: 27,62 % hrubá marže, 0,748 mld. zisk / 1,051 mld. R&D
- Li Auto: 20,51 % hrubá marže, 0,647 mld. zisk / 2,51 mld. R&D
- Leapmotor: 14,9 % hrubá marže, -0,13 mld. zisk / 0,8 mld. R&D
- Xpeng: 15,56 % hrubá marže, -0,66 mld. zisk / 1,98 mld. R&D
(Zdroj: Finanční data za Q1 2025 – Autohome)
Seres vstupuje do segmentu luxusních vozů
Seres se pyšní nejvyšší hrubou marží v odvětví (27,62 %) a díky úspěchu modelu Aito M9 se stává průkopníkem čínských značek v segmentu prémiových a luxusních automobilů – tradičně ovládaném západními a japonskými výrobci. Tento vývoj je ukázkou měnících se preferencí čínských zákazníků a rostoucí konkurenceschopnosti čínských automobilů v designu a kvalitě i na globálním trhu.
Růst NEV značek: Li Auto, Leapmotor a Xpeng
Dynamický rozvoj výrobců vozidel na nové energie jako Li Auto, Leapmotor a Xpeng přitahuje pozornost po celém světě. Přestože Leapmotor a Xpeng zatím nedosáhly kladného výsledku, jejich rostoucí marže a silné investice do inovací naznačují, že potenciálně brzy dorovnají zavedené konkurenty. Zaměření těchto značek na elektrifikaci, inteligentní technologie a moderní design rychle snižuje rozdíl oproti hlavním světovým výrobcům elektromobilů.
Pohled do odvětví: Klíčová role inovací a výzkumu
Rostoucí investice do výzkumu a vývoje napříč čínskými automobilkami poukazují na technologickou transformaci a konkurenceschopnost sektoru. Pouze Geely a BAIC dokázaly udržet výdaje na inovace pod úrovní čistých zisků, zatímco většina – včetně BYD – investuje do vývoje více, než aktuálně vydělává. Menší rozpočet BAIC na inovace může v budoucnu znamenat riziko udržitelnosti modelových řad, hlavně u prémiových subznaček Stelato a Arcfox.
Tržní pozice a globální význam
Jak čínští výrobci dále investují do elektrifikace, autonomního řízení a konektivity vozidel, stávají se jejich modely stále lákavější alternativou na světových trzích. Tyto inovace společně s rostoucí prestiží značek – v čele se Seres a BYD – ukazují, že čínské automobilky nejen dominují doma, ale představují výraznou konkurenci pro mezinárodní výrobce v oblasti výkonu, inovací a celkové tržní hodnoty automobilů.
Zdroj: carnewschina

Komentáře