2 Minuty
Jaguar Land Rover čelí poklesu prodejů a celním překážkám
Jaguar Land Rover (JLR), jeden z předních britských automobilových výrobců, prochází v posledních měsících náročným obdobím kvůli snižujícím se prodejům a vzrůstajícím provozním tlakům. Společnost nedávno oznámila výrazný pokles maloobchodních prodejů o 15,1 %, kdy celosvětově prodala pouze 94 420 vozů. Tento propad je způsoben především plánovaným ukončením výroby několika starších modelů Jaguar a negativním vlivem nově zavedených cel, zejména v důsledku změn americké obchodní politiky.
Celně narušené dodavatelské řetězce a ztráty v Severní Americe
V reakci na prudké zvýšení importních cel byl Jaguar Land Rover nucen v dubnu dočasně pozastavit zásilky do Spojených států. Toto operační přerušení mělo přímý dopad na pokles velkoobchodních dodávek do Severní Ameriky, které meziročně klesly o 12,2 %. Situace jasně ukazuje, jak mohou obchodní překážky ovlivnit export prémiových automobilů i stabilitu dodavatelských řetězců.
Propouštění a restrukturalizace provozu
V souvislosti s narůstajícími výzvami JLR potvrdil, že zavádí nový program snižování počtu zaměstnanců. Podle britských médií se dotkne zhruba 500 manažerských pozic prostřednictvím dobrovolných odchodů. Tyto škrty, které představují méně než 2 % pracovní síly ve Velké Británii, sice vedení označuje za běžnou firemní praxi, přesto však zdůrazňují tlak na společnost během transformace klíčových modelů Jaguaru i zvýšených celních nákladů u značky Land Rover.
Modely Land Roveru výrazně zasaženy celními tarify
Zejména Land Rover čelí obtížné situaci. I po nedávné obchodní dohodě mezi USA a Velkou Británií vzrostlo clo na dovoz vozidel ze 2,5 % na minimálně 10 %. Vlajkový model Land Rover Defender, vyráběný na Slovensku, je nyní při exportu do USA zatížen dokonce 27,5% clem – což výrazně oslabuje jeho konkurenceschopnost na americkém trhu SUV.
Design, výkon a budoucnost na trhu
Přes uvedené překážky je Jaguar Land Rover nadále vnímán jako symbol špičkového automobilového designu, pokročilého inženýrství i vysokého výkonu svých modelů, jako jsou Range Rover nebo Jaguar F-Type. Současná situace si však vyžaduje strategické přizpůsobení produktového portfolia i globálních operací. Průběžná transformace značky Jaguar spolu se snahou přečkat omezení v mezinárodním obchodu bude určovat další směřování JLR.
Srovnání a další směr
Ve srovnání s tradičními konkurenty – BMW, Mercedes-Benz a Audi – musí Jaguar Land Rover využít svou tradici, inovace a pokrok v hybridních a elektrických pohonech, aby opět posílil svou pozici. Pro automobilové nadšence i odbornou veřejnost je aktuální vývoj JLR příkladem, jak se přizpůsobit globálním výzvám a měnícím se očekáváním zákazníků.
Zdroj: carscoops

Komentáře