Globální rozmach elektromobilů versus americké zpomalení | Lever.cz – Nejnovější Zprávy o Autech a Automobilovém Průmyslu
Globální rozmach elektromobilů versus americké zpomalení

Globální rozmach elektromobilů versus americké zpomalení

2025-07-20
0 Komentáře Lucie Nováková

7 Minuty

Globální boom elektromobilů a americké zpomalení

Automobilový průmysl se v poslední době dynamicky mění a elektromobily (EV) spolu s moderními bateriovými technologiemi posouvají většinu světa k udržitelnější mobilitě. Zatímco ve světě nabírá elektrifikace vozového parku na obrátkách, Spojené státy stojí na rozcestí – váhají, a v posledních měsících dokonce projevují vůči elektromobilům rostoucí odpor. Tento nečekaný obrat nastává navzdory faktu, že elektromobily jsou čím dál pokročilejší, dostupnější a na papíře atraktivnější. Proč tedy americký trh s elektromobily zpomalil právě ve chvíli, kdy technologie dozrává?

Prodeje elektromobilů v roce 2025: Ostrý kontrast mezi USA a zbytkem světa

Podle aktuálních dat společnosti Rho Motion se za první polovinu roku 2025 celosvětově prodalo více než 9 milionů plug-in vozidel – čistých elektromobilů (BEV) i plug-in hybridů (PHEV). To představuje meziroční nárůst o silných 28 % oproti stejnému období v roce 2024. Největší podíl drží Čína, kde bylo dodáno rekordních 5,5 milionu elektromobilů (nárůst o 32 %), zatímco v Evropě bylo registrováno přes 2 miliony těchto vozů, což je růst o 26 %.

Severoamerický region má ale jiný trend. Zde si elektromobily pořídilo méně než jeden milion zákazníků, což odpovídá pouze 3% nárůstu. Zvlášť výrazný pokles zaznamenala Kanada, kde prodeje propadly o 23 %, přičemž výsledky jen částečně zlepšila rostoucí poptávka v Mexiku (nárůst o 20 %) a také v USA (nárůst o 6 %). Toto zpomalení ve světle globálního růstu ukazuje na hlubší problém vztahu Ameriky ke konceptu elektromobility.

Proč jsou Spojené státy stále zdrženlivé k elektromobilům

Pomalé přijímání elektromobilů v USA nesouvisí pouze s cenou nebo technologií. Přestože jsou elektromobily dostupnější, mají delší dojezd a rychlejší nabíjení, řada Američanů zůstává skeptická. Výrazné jsou také kulturní bariéry, dezinformace a obavy z nedostatečné infrastruktury, které představují zásadní překážky pro výrobce i politiky.

Vnímání elektromobilů: Fakta a mýty

Průzkumy opakovaně ukazují, že mnozí potenciální kupci vnímají elektromobily jako cosi méněcenného; často je považují za domácí spotřebiče, nikoli za „skutečná auta“. Mezi Američany přetrvávají základy mýtů – explodující baterie, krátká životnost nebo dlouhé nabíjecí časy. Zatímco cena bývala hlavním obavou, růst pořizovacích cen běžných vozů způsobil, že elektromobily vychází často srovnatelně, přesto pochybnosti přetrvávají.

Energetická infrastruktura: Jedinečná americká výzva

Jedním z odlišujících faktorů je stav americké rozvodné sítě. Zatímco evropské a čínské sítě jsou dobře propojené a vytváří odolnou infrastrukturu pro elektromobilitu, ve Spojených státech vládne roztříštěnost a regionální autonomie. Časté výpadky proudu a politizované obviňování, často namířené proti obnovitelným zdrojům, posilují nedůvěru veřejnosti vůči konceptu „auta na elektřinu“.

Vliv změn v politice a omezení pobídek

Pobídky vlády prezidenta Bidena sice dočasně podpořily růst trhu, avšak blížící se termíny jejich ukončení a nové zákonné restrikce – například omezování daňových úlev a přísnější cla – ochladily zájem kupců. Bez těchto podpor se stává pořízení elektromobilu v době ekonomické nejistoty méně atraktivním. Tento obrat ohrožuje americké výrobce v situaci, kdy jejich globální konkurenti investují do elektrifikace na plno.

Změny v přístupu tradičních i nových výrobců

Pro zavedené automobilky znamená zpomalení amerického trhu s elektromobily nutnost přehodnocení plánů a investic. Řada světových značek omezila své elektrické ambice v USA:

  • Ford výrazně snížil své závazky, soustřeďuje se na výrobu benzinových a hybridních modelů, které jsou levnější a krátkodobě ziskovější.
  • Honda a Nissan obdobně ustoupily od expanze svých programů elektromobility a plánovaných SUV modelů nebo partnerství na americkém trhu; Nissan navíc dočasně pozastavil uvedení nových modelů kvůli finančním obtížím.

Ještě větším rizikům čelí startupy, které nemají spalovací vozy jako jistotu příjmů – pro ně může být současná situace existenční hrozbou.

Případová studie: Klíčový okamžik pro Rivian

Rivian začal jako slibný americký konkurent v segmentu kompaktních SUV a pick-upů. Avšak konec federálních daňových úlev ohrožuje jeho cenovou strategii. Aby mohl Rivian cenově konkurovat Tesle Model Y (jehož nejdražší verze Long Range AWD stojí 48 990 USD), musí nové modely R2 a R3 udržet pod hranicí 45 000 USD – což znamená snížené marže. I přes pokročilou techniku jako tri-motorová pohonná jednotka může R2 selhat, pokud její přidaná hodnota nepřesvědčí oproti již etablovaným modelům Tesly.

Příklad Slate Auto: Sázka na dostupnost

Slate Auto, nový startup podporovaný významnými investory, oznámil nejlevnější elektromobil v Americe. Kvůli změně legislativy ohledně dotací však musel pozměnit plány: základní model původně zamýšlený za méně než 20 000 dolarů bude začínat "v polovině dvaceti tisíc" při uvedení v roce 2026. Aby udržel nízkou cenu, výrobce odstranil řadu výbavy – například elektrická okna nebo rádio budou za příplatek. Výsledkem může být, že po dovybavení ztrácí Slate Auto status levného vozu, zvláště v porovnání s praktičtějším Ford Maverick za podobné peníze.

Lucid Motors: Luxusní segment chrání globální kapitál

V luxusní třídě se Lucid Motors daří lépe – dražší sedany a SUV jsou zaměřené na náročnější zákazníky a firma těží z výrazné finanční podpory Saudského investičního fondu. Nově Lucid rozšiřuje své aktivity do oblasti autonomních vozidel a posiluje investicemi od Uberu či globálních partnerů.

Specifikace a design: Jak jsou na tom americké elektromobily

Dojezd, výkon, cena – klíčová kritéria

S vyspělou elektrifikací rostou nároky zákazníků – nejen na technologie, ale také na komfort. Americké elektromobily (zejména Tesla, Ford a Rivian) dnes běžně nabízejí dojezd nad 300 mil, pokrokové infotainment systémy i špičkové zrychlení (nejvýkonnější verze zvládají 0–100 km/h za méně než 4 sekundy). Udržet tyto parametry a přitom dostupnou cenu je však bez zvýhodnění čím dál náročnější.

Interiéry a konkurenční srovnání

Americké vozy někdy ztrácejí body v kvalitě zpracování a pocitu luxusu proti evropské konkurenci. Zejména základní modely riskují odliv zájmu, když předražují i základní prvky výbavy. Právě proto budou zákazníci obezřetně porovnávat, zda např. elektromobil za 25 000 USD bez rádiového přijímače nabídne lepší poměr hodnoty oproti dobře vybaveným benzinovým nebo hybridním crossoverům.

Klesající rozmanitost modelů: Negativní spirála?

Jedním z nejzásadnějších důsledků stagnace je zmenšující se výběr elektromobilů na trhu USA. Jak prodeje stagnují, automobilky stahují méně jisté nebo ztrátové modely, což dál omezuje výběr pro zákazníky – a utvrzuje skepsi, čímž se může roztočit spirála: vyšší ceny, menší nabídka, další pokles zájmu.

Bateriový sektor: Světlo na konci tunelu

Poptávka po nových elektromobilech sice ochladla, ale investice do moderních amerických továren na baterie pokračuje. Nové úpravy zákonů sice nejsou už tak štědré, přesto motivují klíčové hráče (LG, Panasonic, Ford, Tesla) k výstavbě pokročilých linek, často zaměřených na lithiové železo-fosfátové (LFP) baterie. Ty nabízejí lepší poměr ceny, životnosti i bezpečnosti – což je klíčové také pro zachování dostupnosti EV bez dotací.

Řada bateriových projektů staví na mezinárodní spolupráci. Tesla a Ford využívají technologie licencované od čínské společnosti CATL, byť nová legislativa podmínky ztížila. Některé linky jsou navíc přeorientovávány na akumulátory pro stacionární ukládání energie, protože výrobci přehodnocují strategii reagující na nejistou poptávku po elektromobilech.

Postavení na trhu a konkurence

USA nyní riskují, že zaostanou nejen v adopci elektromobilů, ale i v inovacích a transformaci energetiky. Čínské a evropské automobilky mají silnější politickou podporu, větší přijetí u zákazníků a propracovanější dodavatelské řetězce. Američtí výrobci – jak tradiční, tak startupy – stojí na zásadní křižovatce: buď zvolit cestu inovací, nebo návrat k tradičním profitabilním segmentům, zatímco se emise i poptávka posouvají jinam.

Srovnání: USA versus světový trh elektromobilů

  • Čína: Dominuje díky široké nabídce cenově přístupných BEV a PHEV, silné státní podpoře a rychlému růstu poptávky mezi spotřebiteli.
  • Evropa: Udržuje tempo díky koordinované infrastruktuře i regulacím, což podporuje další zvyšování podílu elektromobilů na trhu.
  • Spojené státy: Ztrácejí dech kvůli rušení pobídek, fragmentované infrastruktuře, proměnlivému veřejnému mínění a silnější konkurenci benzinových i hybridních vozidel.

Kam se vydá Amerika dál?

Přes současné překážky řada odborníků věří, že dlouhodobý trend míří neochvějně ke zvýšení podílu elektromobilů. Jak ceny baterií klesají, objevují se nové, dojezdem i užitností lepší modely a infrastruktura se postupně vylepšuje, ekonomické i výkonnostní argumenty pro elektromobilitu zůstávají silné. Pokud se ale nevyřeší nejistota v legislativě, infrastruktura a kulturní bariéry, mohla by Amerika zůstat ještě více pozadu za světovým vývojem.

Elektromobilita je víc než trend – představuje budoucnost mobility, výkonu i udržitelnosti. Pokud má USA zůstat lídrem v automobilovém průmyslu, musí opět nastartovat investice, vyvrátit mýty a posílit důvěru zákazníků v elektrické vozy.

Závěr: Má Amerika šanci dohnat svět?

Současné zpomalení na poli elektromobility v USA je zvratitelné, avšak vyžaduje koordinované úsilí vlády, průmyslu a samotných zákazníků. Vývoj na světových trzích naznačuje, že americký automobilový sektor stojí před klíčovým rozhodnutím – přijmout výzvu elektrifikace, nebo zaostat. Odpověď ukáže až čas – ať už pro nadšence, investory či tvůrce politik zůstává vývoj amerického trhu s elektromobily pod drobnohledem.

Zdroj: autoevolution

Ahoj! Jmenuji se Lucie a auta sleduji každý den – od novinek až po světové premiéry. Miluji psát o tom, co je nové, zajímavé a co může ovlivnit naše silnice. Sdílím s vámi to nejdůležitější ze světa a

Komentáře

Zanechte komentář