Nejkrásnější automobily navržené legendárním Ercole Spadou | Lever.cz – Nejnovější Zprávy o Autech a Automobilovém Průmyslu
Nejkrásnější automobily navržené legendárním Ercole Spadou

Nejkrásnější automobily navržené legendárním Ercole Spadou

2025-07-20
0 Komentáře Lucie Nováková

5 Minuty

Ercole Spada je jméno, které má hluboký význam ve světě automobilového designu. Proslul svým vizionářským stylem a zanechal nezaměnitelnou stopu ve sféře klasických automobilů, luxusních sportovních vozů i moderní estetiky. Pro automobilové nadšence a sběratele je jeho práce symbolem italské designové dokonalosti, inovací zaměřených na výkon a nadčasové krásy. Pojďme si přiblížit pět nejkrásnějších vozidel, která Spada navrhl, a zaměřme se na jejich historii, technické specifikace i jedinečný půvab na dnešním trhu s klasickými automobily.

Kariéra a vliv Ercole Spady

Ercole Spada se narodil v Busto Arsizio, severně od Milána, v roce 1937. Zájem o automobily projevil již v mladém věku. Po absolvování průmyslového inženýrství na Istituto Tecnico Feltrinelli nastoupil do světa automobilového designu a brzy zakotvil u legendární karosárny Zagato. Během svého působení u Zagata ovlivnil podobu nejobletovanějších sportovních vozů té doby – jeho modely jsou dnes ceněny sběrateli po celém světě. Později svou kreativitu přenesl také do Ford Europe a Audi, avšak zásadní otisk zanechal v BMW, kde navrhl jak řadu 7 E32, tak řadu 5 E34 – dnes mezi klasickými BMW ikonické modely.

Pět nadčasových klasik od Ercole Spady

Alfa Romeo Giulietta SZ 'Coda Tronca'

Alfa Romeo Giulietta SZ 'Coda Tronca' je ztělesněním italského závodního stylu a pokročilé aerodynamiky. V pozdních 50. letech vznikl rozsáhlý program Giulietta pro silnice i závody. Zatímco modely Spider od Pininfariny a Sprint od Bertoneho byly poměrně úspěšné, teprve spolupráce Alfa Romeo se Zagato přinesla ryze závodní Giuliettu SZ (Sprint Zagato). Po nehodách, které ukázaly potřebu lepší aerodynamiky, dostal projekt do rukou mladý Ercole Spada. V roce 1960 debutoval s elegantní aerodynamickou karoserií, která byla v roce 1961 dále zdokonalena unikátním řešením „Coda Tronca“ (useknutá záď). Vzniklo jen 41 těchto exemplářů, které skloubily nízkou hmotnost, krásu a závodní historii – obdivované na okruzích i aukcích klasických vozů.

Specifikace:

  • Motor: 1.3L čtyřválec
  • Výkon: cca 100 k
  • Maximální rychlost: 193 km/h
  • Vyrobeno: 41 kusů verze 'Coda Tronca'

Díky hliníkové karoserii a optimalizované aerodynamice byla Giulietta SZ mimořádně úspěšná ve třídě Gran Turismo a patří mezi nejžádanější klasická auta na závodních i sběratelských akcích.

Aston Martin DB4 GT Zagato: Krása a britská síla

Představen v roce 1958 na londýnském autosalonu, Aston Martin DB4 nově definoval kategorii luxusních GT. S počátečním designem od Carrozzeria Touring usilovala automobilka ještě o vyšší závodní výkony, a proto oslovila Zagato – vznikl legendární DB4 GT Zagato. Spada zde navázal na zkušenosti z Alfy, výsledkem byla lehčí a propracovanější karoserie. Pod kapotou měl řadový šestiválec 3,7 l s výkonem 314 k. Přestože byl skvostem na okruzích, jeho závodní nasazení občas trápily technické problémy.

Specifikace:

  • Motor: 3,7L řadový šestiválec
  • Výkon: 314 k
  • Maximální rychlost: 246 km/h
  • Pouze 19 originálních vozů

DB4 GT Zagato je právem považován za jeden z nejkrásnějších závodních automobilů světa. Dnes je nesmírně vyhledávaným sběratelským kouskem, jehož cena v aukcích dosahuje mnohamilionových částek, a je symbolem spojení britského luxusu s italskou karosářskou elegancí.

Alfa Romeo Giulia TZ2: Vrchol lehkého závodního designu

Alfa Romeo Giulia TZ2 pokračuje v odkazu modelu TZ jako vrchol inženýrství a krásy. Představena v roce 1964 na autosalonu v Turíně, posunula možnosti konstrukce díky extrémně lehké sklolaminátové karoserii – opět pod Spadovým vedením – což přineslo dokonalou aerodynamiku i hbitost na trati.

Specifikace:

  • Motor: 1,6L DOHC čtyřválec
  • Výkon: 170 k
  • Maximální rychlost: 245 km/h
  • Karoserie: sklolaminátové kupé

Jako reprezentant ambicí Alfa Romeo v motorsportu prokázal TZ2 výjimečné schopnosti na rychlých okruzích. Spolu s modelem 33 Stradale vyniká ikonickou maskou "scudetto" a křivkami, které zůstávají jedním z vrcholů závodních vozů Alfa Romeo.

Lancia Flaminia Super Sport: Luxus a výkon v harmonii

Lancia Flaminia Super Sport představovala vrchol luxusních GT vozů značky ve druhé polovině 60. let. Na původní návrhu spolupracovali Pininfarina, Touring a Zagato – právě Spadova přepracovaná verze Sport přinesla ikonickou Super Sport. V roce 1964 debutovala s vylepšenou aerodynamikou, lehčí konstrukcí a výkonnějším šestiválcem 2,8 l o výkonu 150 k.

Specifikace:

  • Motor: 2,8L V6
  • Výkon: 150 k
  • Maximální rychlost: 210 km/h
  • Karoserie: hliníkový fastback kupé

Díky nízké siluetě, vyváženým proporcím a pravému italskému charakteru je Flaminia Super Sport všeobecně uznávána jako jeden z nejhezčích modelů Lancia. Její vzácnost, inovace a šarm oslovují milovníky klasických GT, kteří hledají spojení komfortu a vysokého výkonu.

Lamborghini 3500 GTZ: Zapomenutá prototypová perla

Když Ferruccio Lamborghini plánoval soupeřit s Ferrari, chtěl vytvořit dokonalý grand tourer. Původní 350 GT byl technický úspěch, avšak mnozí postrádali v jeho vzhledu více italského stylu. Lamborghini proto požádal Zagato o ještě dynamičtější design, a v roce 1965 vytvořil Ercole Spada dva unikátní prototypy – Lamborghini 3500 GTZ. Jeho tvary navazovaly na předchozí úspěchy jako Lancia Flaminia Super Sport nebo Alfa Romeo TZ2 a přinesly nadčasovou dynamiku.

Specifikace:

  • Motor: 3,5L V12
  • Výkon: cca 280 k
  • Podvozek: unikátní platforma GT

3500 GTZ nakonec sériové výroby nedosáhl, výrobce se později zaměřil na spolupráci s Bertone. Přesto tento prototyp zůstává jedinečnou kapitolou historie Lamborghini a potvrzením Spadovy klíčové role v dějinách italských luxusních sportovních vozů.

Odkaz a postavení na trhu s klasickými automobily

Designy Ercole Spady stály vždy v čele automobilových inovací – ať už v závodních, luxusních nebo cestovních vozech. Každý z uvedených vozů spojuje nejen úchvatná estetika, ale i technická vyspělost. Dnes patří klasické modely s podpisem Ercole Spady mezi nejžádanější na světových aukcích sběratelských automobilů a konkurují legendárním jménům jako Pininfarina, Bertone či Touring. Spadův rukopis – promyšlený minimalismus a funkční krása – však zůstává jedinečný.

Pro sběratele, automobilové historiky a fanoušky supersportů znamená vlastnictví automobilu navrženého Spadou jedinečnou šanci získat opravdový kousek automobilových dějin. Tyto vozy, ať už obdivované pro svou eleganci, úspěchy na závodní dráze nebo nezaměnitelný italský styl, zůstávají vrcholem touhy každého milovníka klasických automobilů.

Zdroj: autoevolution

Ahoj! Jmenuji se Lucie a auta sleduji každý den – od novinek až po světové premiéry. Miluji psát o tom, co je nové, zajímavé a co může ovlivnit naše silnice. Sdílím s vámi to nejdůležitější ze světa a

Komentáře

Zanechte komentář