3 Minuty
Bill Gates a jeho vášeň pro Porsche
Když přijde řeč na sběratelství automobilů, patří příběh Billa Gatese o získání jednoho z nejvzácnějších a technologicky nejpokročilejších sportovních vozů v historii automobilismu – Porsche 959 – mezi nejzajímavější. Světoznámý technologický vizionář i milovník aut je známý svou oblibou vozů značky Porsche a nejraději sedí za volantem sám.
Příchod legendy: Porsche 959 Komfort
V roce 1988, kdy byl Porsche 959 považován za špičku mezi výkonnými vozy, si Gates pořídil vlastní model 959 Komfort. Tento automobil představoval vrchol inženýrství díky modernímu 2,85litrovému plochému šestiválci se dvěma turbodmychadly, který nabízel až 450 koní. Elektronicky stavitelný podvozek nastavoval nové standardy pohodlí i ovladatelnosti. Pohon všech kol a pokročilá aerodynamika zajistily, že Porsche 959 se stalo nejrychlejším silničním sériovým vozem své doby.
Exkluzivita a vzácnost
Porsche 959 bylo už při uvedení na trh ultra-exkluzivní superauto – vzniklo jen 337 kusů. Jeho vzácnost a inovace okouzlovaly sběratele po celém světě a přitahovaly velké automobilové nadšence, jako je právě Gates.
Americká překážka: Emisní a bezpečnostní předpisy
Přes množství ocenění narazilo Porsche 959 v USA na tvrdé emisní limity stanovené agenturou Environmental Protection Agency (EPA) a bezpečnostní pravidla podle National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA). Model neplnil federální normy, což znamenalo, že většina kusů byla odmítnuta při dovozu nebo byla po příjezdu do amerických přístavů zničena.

Drahá oklika: Léta v celním skladě a každodenní pokuty
Vysněný vůz Billa Gatese byl zadržen v přístavu v Seattlu, kde jej americká celní správa odmítla zničit, ale zároveň nechtěla uvolnit. Řešením bylo, že Gates musel platit pokutu 28 dolarů za každý den, kdy zůstávalo jeho Porsche v úschově – tuto pokutu platil neuvěřitelných 13 let. Celkově zaplatil více než 133 000 dolarů, což byla více než polovina původní ceny vozu (225 000 dolarů). Přesto Gates nikdy neztratil naději.
Změna pravidel: Výjimka Show and Display
Zlom nastal až v roce 1999 s přijetím federálního zákona „Show and Display“, který umožnil legální dovoz historicky či technologicky významných vozidel, jež neplní americké standardy bezpečnosti a emisí. Podmínkou bylo, že auta budou používána jen omezeně – maximálně 2 500 mil ročně, a to především při výstavách a na setkáních sběratelů.
Návrat legendy a trvalý odkaz
Díky změně zákona mohl Bill Gates v roce 2001 získat svůj vzácný Porsche 959 zpět. Dnes je tento model ikonou mezi klasickými superauty, po kterých touží sběratelé i investoři do automobilů. Gates sice zaplatil vysokou cenu v podobě čekání a pokut, jeho vytrvalost ale otevřela dveře k legálnímu dovozu unikátních a slavnostně významných vozů. Současná tržní hodnota Porsche 959 stoupá, přičemž dokonalé kusy se na aukcích prodávají klidně i za 1,5 milionu dolarů a více.
Porsche 959: Mílník v historii superaut
Odkaz Porsche 959 je založen na průkopnických technologiích, vzácnosti a mimořádném zážitku z jízdy. I po desetiletích je často srovnáván s ostatními superauty; za revoluční jsou považovány zejména jeho systém pohonu všech kol a přeplňovaný motor. Příběh Gatese a jeho Porsche 959 je ukázkou skutečné automobilové vášně – důkazem oddanosti a obdivu k automobilové preciznosti.
Zdroj: autoevolution

Komentáře