7 Minuty
Porsche 910 – Evoluce závodních vozů značky Porsche
Porsche 910 představuje jeden z klíčových milníků v dějinách motorsportu i značky Porsche samotné. Tento unikátní závodní automobil, jehož premiéra proběhla v roce 1966, navazuje na slavný model 906 a posouvá hranice toho, co bylo na závodních tratích 60. let možné. Vývoj Porsche 910 byl veden snahou o nižší hmotnost, tužší karoserii a lepší aerodynamiku, což bylo zásadní pro úspěch na evropských vytrvalostních soutěžích i v legendárním šampionátu World Sportscar Championship.
Model 910 se stal významným hráčem v éře, kdy Porsche začalo sbírat výrazné úspěchy na světových závodních okruzích. Díky inovacím v konstrukci podvozku, použití moderních lehkých materiálů a výkonných plochých motorů Porsche posunulo laťku v segmentu sportovních prototypů o úroveň výše.
Vzhled, design a konstrukce – kombinace účelnosti a stylu
Porsche 910 již na první pohled zaujme svými kompaktními tvary a nízkým profilem, který vznikl s jasným cílem dosáhnout maximálního adhezního efektu a stability v extrémních rychlostech. Charakteristickým znakem jsou hladké křivky karoserie z lehkých materiálů, které byly tvarovány nejen podle estetických pravidel, ale hlavně podle požadavků závodních tratí. Elegantní silueta, nízká světlá výška a minimalistický kokpit – to vše utváří image pravého traťového speciálu Porsche 60. let.
Lehkost a tuhost jako klíč k vítězství
Oproti předchůdci Porsche 906 byl nový model 910 lehčí a zároveň mnohem tužší. Rámová konstrukce kombinovaná s laminátovou karoserií dosahovala hmotnosti pouhých zhruba 600 kilogramů (v závislosti na specifikaci), což vedlo ke skvělému poměru výkonu k hmotnosti. Tuhost rámu byla řešena důmyslným rozvržením trubkové konstrukce, což umožnilo nejen vyšší stabilitu v zatáčkách, ale také lepší zpětnou vazbu od podvozku pro závodního pilota.

Motor a technické specifikace: Od 2,0 l plochého šestiválce až po vrcholné osmiválce
Pohonná jednotka byla vždy jádrem každého sportovního vozu Porsche – a model 910 nebyl výjimkou. První kusy Porsche 910 byly vybaveny legendárním plochým šestiválcovým motorem o objemu 2,0 litru (typ 901/20), jehož výkon dosahoval až 200 koní v závodní verzi. Některé pozdější exempláře však dostaly i osmiválcové agregáty s objemem 2,2 litru typu 771, které byly vyvinuté pro delší vytrvalostní závody a zvyšovaly výkon až na 270 koní.
Pohon a převodovka
Porsche 910 využívalo pětistupňovou manuální převodovku s mimořádně krátkými dráhami a rychlým řazením – konfiguraci, která byla optimalizována podle druhu závodu a konkrétní tratě. Vůz měl pohon zadních kol, což v kombinaci s odstupňovanou převodovkou a výkonným motorem zajišťovalo výborné akcelerační schopnosti i špičkové chování v zatáčkách, zejména na technických tratích typu Nürburgring či Monza.
Podvozek a brzdy
Šasi tvořil sofistikovaný trubkový rám s dvojitými lichoběžníkovými rameny. O brzdění se staraly kotoučové brzdy na všech čtyřech kolech, což bylo v tehdejší době špičkové řešení používané hlavně u sportovních prototypů nejvyšší třídy. Výrazně vylepšený aerodynamický odpor a nízké těžiště přineslo Porsche 910 vynikající stabilitu ve vysokých rychlostech a během dlouhých zatáček.
Závodní úspěchy Porsche 910: Triumf na Nürburgringu a evropských závodech
Rok 1967 se stal pro Porsche 910 rokem triumfu – především díky úchvatnému výsledku na 1000 km Nürburgring, kde tým Porsche obsadil první čtyři pozice celkové klasifikace. Právě zde se naplno projevila nadvláda tohoto modelu nad konkurencí, především díky špičkové spolehlivosti, stabilitě a jezdeckým kvalitám celého týmu. Model 910 se tak zařadil mezi nejúspěšnější vozy světového šampionátu sportovních prototypů a výrazně posílil pověst značky Porsche na mezinárodní scéně.
Další významné závody
Mezi další významné úspěchy Porsche 910 patří vítězství a pódiová umístění na evropských tratích – například Monza, Spa-Francorchamps nebo Targa Florio. S tímto vozem závodili přední jezdci, jejichž jména dodnes rezonují v srdcích motorsportových fanoušků, například Hans Herrmann, Udo Schütz nebo Rudi Lins.
Porsche 910 – První vyrobený kus a jeho strhující historie
Jedinečnými dějinami se pyšní především úplně první vyrobený exemplář Porsche 910 s číslem šasi 910001. Tento automobil nyní budí velkou pozornost na aukci Bring a Trailer. Ve světě sběratelů jde o naprostou senzaci, neboť právě tento vůz odstartoval ve své době řadu revolučních změn v závodní technice Porsche.
Premiéru si první Porsche 910 odbyl v letních měsících roku 1966 při slavném závodu do vrchu Trento-Bondone, za jehož volantem seděl zkušený závodník Hans Herrmann. Vzápětí následovalo evropské tažení, během něhož si vůz odvezl čtyři pódiová umístění z prestižního Evropského mistrovství v závodech do vrchu. V roce 1968 byl vůz prodán závodníkovi Rudi Linsovi, který s ním absolvoval například legendární Monza 1000 km – zde dosáhl nejen vítězství ve své třídě, ale i vynikající čtvrté místo celkově.
Technická historie a další osudy ikonického vozu
Sběratelsky cenný exemplář Porsche 910 byl po aktivní závodní kariéře upraven pro silniční provoz a již roku 1969 zaregistrován v Rakousku. Další kapitolu jeho života napsal Lamberto Hofer, známý divadelní kostymér, který s vozem dále soutěžil po boku týmu Bosch Racing až do roku 1970. Díky této ojedinělé kombinaci závodní a silniční historie se vůz stal jedním z nejžádanějších exponátů mezi sběrateli Porsche na celém světě.

Renovace a aukce – šance pro sběratele automobilových legend
V současné době se tento legendární model Porsche 910 objevil na dražbě renomované aukční platformy Bring a Trailer, kde se těší obrovskému zájmu milovníků historických závodních vozů a investorů do sběratelských automobilových klenotů. Aukce bude ukončena 19. května, přičemž aktuální nabídka dosahuje částky 200 000 amerických dolarů.
Příkladná renovace
Před dražbou prošel vůz detailní renovací s cílem obnovit původní technický stav a vizuální eleganci. Restaurátorské práce zahrnovaly kompletní rozebrání karoserie, opravu rámu, výměnu poškozených trubek i obnovení originálního tvaru předního čela vozu, čímž byly odstraněny později přidané plastové lemy blatníků – vše s důrazem na autenticitu a originalitu. Výsledkem je unikátní exemplář Porsche 910, který odráží nejen špičkové inženýrství 60. let, ale také jedinečný závodnický odkaz značky Porsche.
Srovnání s konkurencí – Porsche 910 a soupeři své éry
Ve své době soupeřil Porsche 910 se značkami jako Ferrari, Ford nebo Alpine. Oproti větším osmiválcům či dvanáctiválcům konkurence nabízel trochu méně výkonu, ovšem díky své nízké hmotnosti, vynikající agilitě a nesmírné spolehlivosti často dokázal těmto obrům čelit nejen na technických tratích, ale i v náročných podmínkách vytrvalostních závodů. To nejlépe ilustruje legendární triumf v Nürburgringu i četné úspěchy na mistrovství Evropy v závodech do vrchu.
Pozice na trhu a hodnota pro sběratele
Porsche 910 patří mezi extrémně vzácné a vyhledávané závodní prototypy své éry. Díky svému odkazu na tratích, počtu vyrobených kusů (uvádí se jen kolem 29), inovativní konstrukci a účasti největších pilotů motorsportu 60. let lze očekávat, že jeho sběratelská hodnota bude i nadále stoupat. Toto platí především pro první vyrobené exempláře s doložitelnou závodní historií, jako je právě šasi 910001, který se nyní draží na Bring a Trailer.
Investice a perspektiva do budoucna
Legendární status, spojení s nejslavnějšími závodníky a pečlivá renovace tvoří kombinaci, kterou sběratelé skutečně oceňují. Zařazení tohoto automobilu do prestižní kolekce znamená nejen nárůst hodnoty, ale také výjimečný zážitek z vlastnictví závodního skvostu, který zanechal nesmazatelnou stopu v historii Porsche a motorsportu obecně.
Výkon, jízdní vlastnosti a zážitek za volantem
Porsche 910 poskytuje autentický zážitek z jízdy, jaký dokáží zprostředkovat pouze lehké a výkonné závodní prototypy. Nízko posazený kokpit, přímé řízení, ostré brzdy a záběr atmosférického motoru představují umělecké dílo inženýrství. Vůz je extrémně citlivý na input od jezdce, umožňuje přesné řízení a je znám vynikající vyvážeností ve vysokých rychlostech i během technických úseků.
Závěr: Porsche 910 – Symbol značky, inženýrské dokonalosti a sběratelského snu
Porsche 910 je neoddělitelnou součástí motoristické i závodní historie značky Porsche. První vyrobený vůz tohoto typu zanechal nesmazatelnou stopu nejen na okruzích Evropy, ale i v srdcích všech příznivců motorsportu. Dnes může být tento automobil jedinečnou investicí a symbolem technologického pokroku, tvůrčí odvahy i touhy po vítězství. Aukce modelu 910001 je neopakovatelnou příležitostí pro ty, kteří hledají skutečný automobilový poklad do sbírky nebo touží usednout za volant vozu, který pomáhal formovat legendu jménem Porsche.
Porsche 910 je více než jen závodní automobil – představuje odkaz celé éry, ve které inženýrství, odvaha a touha překonávat hranice tvořily základ moderního motorsportu.
Komentáře