4 Minuty
Od motokár po světový vrchol: Neobvyklý návrat Lance Fendersona
Pikes Peak International Hill Climb je prestižní zkouškou pro závodníky i jejich vozy. Každý rok tato legendární trať láká pestrou škálu jezdců do náročného stoupání dlouhého 12,42 míle, které prověří výkon auta i odhodlání pilota. V roce 2024 zde mimořádně vynikl Lance Fenderson – nejen rychlostí, ale především svou vůlí. Do cíle Pikes Peak dorazil ve speciálně upraveném BMW M2 CS z roku 2020, které ovládal unikátním systémem sip-and-puff po té, co se stal paraplegikem.
Příběh Lance Fendersona
Lance začal s motokárami již v pěti letech a brzy se posunul do juniorských formulových závodů F1600. V roce 2019 však po vážném úraze páteře během lakrosového zápasu ochrnul od pasu dolů. Následovalo dlouhé období rehabilitace, kdy se musel znovu naučit dýchat a podstoupit náročnou terapii. I když se zdálo, že jeho závodní kariéra je u konce, vášeň pro motoristický sport ho nikdy neopustila. V roce 2024 zahájil svůj návrat a zaměřil se na jeden z nejtěžších amerických závodů do vrchu – Pikes Peak.

Adaptivní ovládání: Sip-and-Puff systém
Proč běžné ruční ovládání nestačilo
Mnoho adaptivních systémů pro řízení vozidel spoléhá na ruční ovládání, páčky nebo tlačítka. Kvůli omezené síle Lanceho rukou však bylo nutné zvolit jiné řešení. Jeho tým ve spolupráci s techniky vyvinul inovativní sip-and-puff systém, který převádí kontrolované nádechy a výdechy do trubičky na příkazy pro změnu převodů i ovládání vozu. Tento systém propojený se závodním simulátorem pomohl Lanci znovu získat jistotu v závodním prostředí a připravit se na soutěže jako BMW CCA GP i samotný výšlap na Pikes Peak.
Technické parametry: Závodní BMW M2 CS 2020
Namísto běžného sériového modelu řídil Lance speciálně upravený vůz BMW M2 CS z roku 2020, určený přímo pro závodní prostředí. Významné úpravy zahrnovaly kompletní ochranný rám, interiér upravený pro bezpečnost a co nejnižší hmotnost, závodní sedadlo s bezpečnostními pásy, přepracovaný podvozek a brzdy určené pro zátěž okruhu a pneumatiky značky Yokohama ve specifikaci pro závody. BMW M2 CS zůstává věrné sportovnímu odkazu řady M – jeho přeplňovaný šestiválec, ladění pro ostrou reakci i perfektní ovladatelnost jsou ideální právě pro technické výjezdy do vrchu.

Design a výkonnostní vylepšení
Pro závod na Pikes Peak dostalo M2 CS aerodynamická vylepšení, důraz na snížení hmotnosti i závodní převodovku upravenou na ovládání sip-and-puff. Konstruováno bylo především pro předvídatelné chování v extrémních podmínkách – omezený přísun kyslíku ve vysoké nadmořské výšce, prudké zatáčky a rychlé změny převýšení. S použitím závodních pneumatik Yokohama a optimalizovaného podvozku maximalizoval vůz přilnavost a ovladatelnost na různých typech povrchu.
Pozice na trhu a srovnání
BMW M2 CS stojí na vrcholu mezi kompaktními sportovními vozy značky. Je výrazně orientované na výkony a limitovanější než model M240i, ale stále dostupnější než závodní speciály M3/M4. Dříve zmiňované M240iR je sice vhodné pro klubové závody, M2 CS však nabízí lepší sportovní potenciál a vyváženost podvozku pro náročné tratě, jako je Pikes Peak. Ve srovnání se speciálně stavěnými prototypy IMSA či výhradně závodními stroji kombinuje M2 CS výhody sériového vozu s úpravami pro okruhové nasazení – ideální volba pro soukromé týmy s podporou výrobce.

Překážky, podpora a vytrvalost
Těsně před závodem došlo při testování k vážnému poškození vozu. Objevily se pochyby, zda se Lance vůbec postaví na start. Díky odhodlanému týmu mechaniků a sponzorům – včetně BMW Motorsports a Yokohamy – se však podařilo automobil během několika dnů opravit. Příběh ukazuje, že podpora ze strany partnerů i výrobců může být klíčová pro úspěch adaptivních závodních projektů.
Proč je tento příběh důležitý
Výjezd Lance Fendersona na Pikes Peak je víc než osobní vítězství – zdůrazňuje, jak se propojuje adaptivní technologie, závodní inženýrství a inkluzivita v motorsportu. Pro automobilové nadšence, fanoušky výkonných vozů, závodů do vrchu a adaptivního řízení je Lanceho přístup inspirací a důkazem, že inovace a týmová práce otevírají motorsport širšímu okruhu jezdců. Podívejte se na krátké video z jeho cesty na Pikes Peak a případně podpořte další iniciativy v adaptivním závodění.
Všechny původní obrázky a titulky byly zachovány ve své původní podobě i umístění.
Zdroj: bmwblog

Komentáře