Breakthrough: První vodíková superjachta s palivovým článkem o výkonu 3 MW mění pravidla hry v námořní dopravě | Lever.cz – Nejnovější Zprávy o Autech a Automobilovém Průmyslu
Breakthrough: První vodíková superjachta s palivovým článkem o výkonu 3 MW mění pravidla hry v námořní dopravě

Breakthrough: První vodíková superjachta s palivovým článkem o výkonu 3 MW mění pravidla hry v námořní dopravě

2025-08-14
0 Komentáře Lucie Nováková

4 Minuty

Úvod

Breakthrough se představuje jako námořní ekvivalent radikálního konceptu elektrického vozidla — téměř 118 metrů dlouhá superjachta poháněná vodíkem, která jasně ukazuje, jak lze technologii palivových článků rozšířit do velkého měřítka. Jako první superjachta na světě využívající vodíkové palivové články a zároveň největší motorová jachta spuštěná v Nizozemsku znamená Breakthrough zásadní spojení mezi inženýrstvím lodí a budoucností pohonu. Stavební firma Feadship ji postavila podle návrhu RWD pro společnost Edmiston a vybavila ji špičkovým 3MW palivovým článkem ABB, doplněným kompletní sadou elektrických pohonů a systémů pro správu energie.

Specifikace plavidla

Rozměry a hlavní systémy

  • Délka: přibližně 118 metrů (skoro 400 stop)
  • Palivový článek: 3MW systém vodíkových palivových článků (testováno plnění kapalným vodíkem)
  • Pohon: Dva elektrické hnací systémy ABB Azipod, každý o výkonu 3,2 MW
  • Palubní energie: ABB Power and Energy Management System (PEMS) a Onboard DC Grid
  • Další technologie: ABB Ability Marine Pilot Control, vzdálená diagnostika, rozhraní pro připojení na břehu

Spotřeba v režimu Hotel & Operační možnosti

Breakthrough je konstruována tak, aby zajišťovala veškerou spotřebu pro provoz „hotelového“ režimu — což tvoří více než 70 % celkové energetické spotřeby jachty — čistě z vodíkových palivových článků. To zahrnuje klimatizaci, kuchyňské provozy, zábavu i veškeré služby pro hosty. Systém palivových článků zvládne provoz v tichém, bezemisním režimu na kotvišti až po dobu jednoho týdne, nebo poskytuje pohon při nízkých rychlostech okolo 10 uzlů (cca 18,5 km/hod).

Design a technologie

Vnější i vnitřní design jachty od RWD odpovídá jejím technologickým ambicím. Kromě výrazného vzhledu návrh umožňuje instalaci kryogenních nádrží na kapalný vodík a pokročilé vysokonapěťové DC distribuční sítě. ABB zde spojilo automatizaci, elektrifikaci i digitální služby – řešení běžná spíše u špičkových elektromobilů než u tradičních superjachet. V automobilové terminologii lze soustavu palivových článků vnímat jako palubní range extender v kombinaci s robustním systémem správy energie, podobným moderním elektrickým pohonům aut.

Výkon a dojezd

Breakthrough nebyla navržena pro vysokorychlostní vodíkovou plavbu, ale pro co nejefektivnější bezemisní provoz na kotvišti i při nízkých rychlostech v přístavech. Díky 3MW palivovému článku může jachta zůstat na kotvišti v naprostém tichu a bez emisí, což je klíčové například v chráněných mořských oblastech. V kombinaci s dvojicí 3,2MW pohonných jednotek Azipod nabízí platforma vysokou míru zálohy, spolehlivosti a manévrovatelnosti — srovnatelnou s nejvyspělejšími elektrickými pohony v luxusním automobilismu, kde je kladen důraz na plynulý záběr a maximální kontrolu.

Pozice na trhu a srovnání

Breakthrough zaujímá jedinečné místo na pomezí luxusních superjachet, pokročilých pohonných technologií a udržitelnosti. Pokud jde o trendy na trhu, připomíná posun v automobilovém průmyslu, kdy renomovaní výrobci představují vodíkové nebo elektrické vlajkové lodě, aby ukázali technologii budoucnosti. Oproti čistě bateriovým jachtám nabízí vodíkové palivové články delší provoz v hotelovém režimu bez velkého omezení výkonu nebo váhy, a jejich doplnění paliva je výrazně rychlejší – pokud je k dispozici potřebná infrastruktura pro kapalný vodík. Analogii lze najít i u automobilů: diskuse o výhodách elektromobilů versus vodíkových vozidel má v námořní dopravě podobná úskalí v oblasti infrastruktury, dojezdu a času na tankování.

Regulace, průmyslový a mezisektorový vliv

Vzhledem k neexistenci předchozích podobných projektů musely společnosti Feadship, Edmiston, Lloyd's Register a další partneři vyvinout nové normy bezpečnosti, technických předpisů a regulačních rámců. Technologie začíná ovlivňovat i jiné segmenty lodní dopravy: Systém PowerCell Group vyvinutý pro tuto jachtu je již adaptován i pro norské trajekty. Podobně jako inovace v automobilovém průmyslu nacházejí uplatnění v kamionech nebo městské dopravě, má Breakthrough přesah napříč různými dopravními obory.

Tankování a provozní připravenost

Breakthrough úspěšně absolvovala první plnění kapalným vodíkem od společnosti Air Products a potvrdila i následné tankování, čímž prokázala logistickou realizovatelnost zásobování superjachet kapalným vodíkem. Pro srovnání: v automobilovém sektoru je to jako budovat síť vodíkových čerpacích stanic — infrastruktura je zde stejně důležitá jako samotná technologie plavidla.

Závěr

Ať už zůstane jachta v soukromém vlastnictví, či nikoliv, Breakthrough bude hlavním lákadlem nadcházející výstavy Monaco Yacht Show. Ještě důležitější ale je, že ukazuje, jak se technologie palivových článků a pokročilé systémy správy energie dají úspěšně rozšířit i mimo automobilový svět do velkých námořních plavidel — a inspirují další rozvoj bezemisního pohonu v celé dopravě.

Zdroj: autoevolution

Ahoj! Jmenuji se Lucie a auta sleduji každý den – od novinek až po světové premiéry. Miluji psát o tom, co je nové, zajímavé a co může ovlivnit naše silnice. Sdílím s vámi to nejdůležitější ze světa a

Komentáře

Zanechte komentář