4 Minuty
Úvod
Breakthrough se představuje jako námořní ekvivalent radikálního konceptu elektrického vozidla — téměř 118 metrů dlouhá superjachta poháněná vodíkem, která jasně ukazuje, jak lze technologii palivových článků rozšířit do velkého měřítka. Jako první superjachta na světě využívající vodíkové palivové články a zároveň největší motorová jachta spuštěná v Nizozemsku znamená Breakthrough zásadní spojení mezi inženýrstvím lodí a budoucností pohonu. Stavební firma Feadship ji postavila podle návrhu RWD pro společnost Edmiston a vybavila ji špičkovým 3MW palivovým článkem ABB, doplněným kompletní sadou elektrických pohonů a systémů pro správu energie.
Specifikace plavidla
Rozměry a hlavní systémy
- Délka: přibližně 118 metrů (skoro 400 stop)
- Palivový článek: 3MW systém vodíkových palivových článků (testováno plnění kapalným vodíkem)
- Pohon: Dva elektrické hnací systémy ABB Azipod, každý o výkonu 3,2 MW
- Palubní energie: ABB Power and Energy Management System (PEMS) a Onboard DC Grid
- Další technologie: ABB Ability Marine Pilot Control, vzdálená diagnostika, rozhraní pro připojení na břehu
.avif)
Spotřeba v režimu Hotel & Operační možnosti
Breakthrough je konstruována tak, aby zajišťovala veškerou spotřebu pro provoz „hotelového“ režimu — což tvoří více než 70 % celkové energetické spotřeby jachty — čistě z vodíkových palivových článků. To zahrnuje klimatizaci, kuchyňské provozy, zábavu i veškeré služby pro hosty. Systém palivových článků zvládne provoz v tichém, bezemisním režimu na kotvišti až po dobu jednoho týdne, nebo poskytuje pohon při nízkých rychlostech okolo 10 uzlů (cca 18,5 km/hod).
Design a technologie
Vnější i vnitřní design jachty od RWD odpovídá jejím technologickým ambicím. Kromě výrazného vzhledu návrh umožňuje instalaci kryogenních nádrží na kapalný vodík a pokročilé vysokonapěťové DC distribuční sítě. ABB zde spojilo automatizaci, elektrifikaci i digitální služby – řešení běžná spíše u špičkových elektromobilů než u tradičních superjachet. V automobilové terminologii lze soustavu palivových článků vnímat jako palubní range extender v kombinaci s robustním systémem správy energie, podobným moderním elektrickým pohonům aut.
.avif)
Výkon a dojezd
Breakthrough nebyla navržena pro vysokorychlostní vodíkovou plavbu, ale pro co nejefektivnější bezemisní provoz na kotvišti i při nízkých rychlostech v přístavech. Díky 3MW palivovému článku může jachta zůstat na kotvišti v naprostém tichu a bez emisí, což je klíčové například v chráněných mořských oblastech. V kombinaci s dvojicí 3,2MW pohonných jednotek Azipod nabízí platforma vysokou míru zálohy, spolehlivosti a manévrovatelnosti — srovnatelnou s nejvyspělejšími elektrickými pohony v luxusním automobilismu, kde je kladen důraz na plynulý záběr a maximální kontrolu.
Pozice na trhu a srovnání
Breakthrough zaujímá jedinečné místo na pomezí luxusních superjachet, pokročilých pohonných technologií a udržitelnosti. Pokud jde o trendy na trhu, připomíná posun v automobilovém průmyslu, kdy renomovaní výrobci představují vodíkové nebo elektrické vlajkové lodě, aby ukázali technologii budoucnosti. Oproti čistě bateriovým jachtám nabízí vodíkové palivové články delší provoz v hotelovém režimu bez velkého omezení výkonu nebo váhy, a jejich doplnění paliva je výrazně rychlejší – pokud je k dispozici potřebná infrastruktura pro kapalný vodík. Analogii lze najít i u automobilů: diskuse o výhodách elektromobilů versus vodíkových vozidel má v námořní dopravě podobná úskalí v oblasti infrastruktury, dojezdu a času na tankování.
Regulace, průmyslový a mezisektorový vliv
Vzhledem k neexistenci předchozích podobných projektů musely společnosti Feadship, Edmiston, Lloyd's Register a další partneři vyvinout nové normy bezpečnosti, technických předpisů a regulačních rámců. Technologie začíná ovlivňovat i jiné segmenty lodní dopravy: Systém PowerCell Group vyvinutý pro tuto jachtu je již adaptován i pro norské trajekty. Podobně jako inovace v automobilovém průmyslu nacházejí uplatnění v kamionech nebo městské dopravě, má Breakthrough přesah napříč různými dopravními obory.
.avif)
Tankování a provozní připravenost
Breakthrough úspěšně absolvovala první plnění kapalným vodíkem od společnosti Air Products a potvrdila i následné tankování, čímž prokázala logistickou realizovatelnost zásobování superjachet kapalným vodíkem. Pro srovnání: v automobilovém sektoru je to jako budovat síť vodíkových čerpacích stanic — infrastruktura je zde stejně důležitá jako samotná technologie plavidla.
Závěr
Ať už zůstane jachta v soukromém vlastnictví, či nikoliv, Breakthrough bude hlavním lákadlem nadcházející výstavy Monaco Yacht Show. Ještě důležitější ale je, že ukazuje, jak se technologie palivových článků a pokročilé systémy správy energie dají úspěšně rozšířit i mimo automobilový svět do velkých námořních plavidel — a inspirují další rozvoj bezemisního pohonu v celé dopravě.
Zdroj: autoevolution

Komentáře