Skoro 70 km nových dálnic letos: proč to zajímá ČR

Skoro 70 km nových dálnic letos posílí D35, D55 a D1; plánované stovky kilometrů v letech 2026–2029 ovlivní český autotrh, ceny aut, preference řidičů i využití elektromobilů na dálnicích.

Komentáře
Skoro 70 km nových dálnic letos: proč to zajímá ČR

4 Minuty

Letos se v České republice otevře téměř 70 kilometrů nových dálničních úseků, přičemž největší kusy připadají na východ Čech a Olomoucký kraj. Celkem jde za letošek o 66,7 km, které doplní dokončované části D1 a rozšíření D35 a D55. Za poslední čtyři roky se síť autostrád rozrostla o více než 213 km — pozitivní zpráva pro každodenní dojíždění i dálkové trasy.

Kde přesně se dálnice rozrostou?

D35 jako hlavní tah

Dálnice D35 bude letošní hvězdou: přibude 32,7 km v úsecích Křelov–Slavonín (Olomoucký kraj), Hořice–Sadová–Plotiště a Vysoké Mýto–Džbánov (Královéhradecký kraj) a Janov–Opatovec (Pardubicko). Tyto úseky významně zrychlí spojení z východu a severu směrem k Olomouci.

D55, D1 a D6

Dálnice D55 se rozšíří o 7,6 km v úsecích Olomouc–Kokory a Napajedla–Babice. Na D1 bude dokončen úsek Říkovice–Přerov (otevření plánované na 19. prosince). D6 v Karlovarském kraji se letos rozrostla o 14,4 km a od září jsou v provozu obchvaty Hořoviček a Hořesedel.

Co čeká dálnice v dalších letech?

Bývalý ministr dopravy Martin Kupka avizoval, že v letech 2026–2029 je připraveno dalších 264,3 km dálnic; v roce 2026 by mělo přibýt 42,6 km. Mezi plánovanými stavbami jsou například 3,3 km D11 u hranice s Polskem, rozšíření D35 včetně tunelu Homole, úseky D3 v jižních Čechách (Kaplice – Nažidla – Dolní Dvořiště), část D49 Hulín–Fryšták a úpravy D7 u Slaného.

Vliv na automobilový trh a řidiče v ČR

Lepší dálniční infrastruktura má přímý dopad na trh s automobily v ČR: prodloužené a hladší trasy zvyšují poptávku po výkonnějších a komfortnějších vozech, obzvlášť o segmenty kombi a SUV. Mezipaměť spotřeby u autních specifikací se často zlepší na dálnici — nižší spotřeba při stabilních rychlostech je výhodou pro dieselové i hybridní motory. Pro elektromobily je klíčová dostupnost rychlého nabíjení podél nových úseků, což ovlivní rozhodování českých zákazníků i ceny ojetin.

Specifikace, design a výkon — co Češi preferují?

Čeští řidiči dlouhodobě preferují praktická vozidla s rozumnou cenou provozu. Modely jako Škoda Octavia nebo SUV střední třídy jsou oblíbené pro kombinaci prostoru, spotřeby a dostupnosti servisu. U nových vozů se klade důraz na bezpečnostní prvky (active safety, asistenční systémy), nižší emise a úsporné motory. Rozšíření dálnic může posílit zájem o vozy s vyšším výkonem a lepším aerodynamickým designem, které na rychlejších úsecích lépe uplatní své parametry.

Jak to souvisí s trhem v Evropě a Litvou?

Na evropské úrovni je modernizace sítě standardem; podobné investice probíhají i v Pobaltí. Pro srovnání: v Lietuva a Vilniuje se klade důraz na elektrifikaci a inteligentní dopravní systémy. Informace o Lietuva a Lietuvos automobilių rinka poukazují, že i tamní vairuotojams Lietuvoje pomáhají rozšířené trasy a nabíjecí síť (včetně Vilniaus a Kauno regionů). Pro český trh to znamená konkurenční srovnání dostupnosti aut, ceny a poptávky: v ČR jsou ceny nových i ojetých aut stále ovlivněny logistickými náklady, servisní sítí a poptávkou po SUV.

Dálniční známky, poplatky a elektromobily

Ceny dálničních známek letos porostou, ale vláda avizuje možnosti zastavit další zdražení. Programové prohlášení rovněž naznačuje, že elektromobily ztratí bezplatné užívání dálnic a pro firemní vozidla se připravuje doplňkový režim — možné nové sazby ovlivní firemní flotily i rozhodování při nákupu vozů v ČR.

Pro české motoristy je rozvoj dálnic pozitivní zprávou: rychlejší, bezpečnější a ekonomičtější trasy podpoří mobilitu, ovlivní poptávku po typech vozidel a postupně přepíší mapu regionální dopravní dostupnosti.

Zdroj: garaz

Zanechte komentář

Komentáře