5 Minuty
Elektromobilita už dávno není jen drahým experimentem nadšenců. Výrobci investují miliardy do baterií, softwaru a výroby, takže nabídka BEV (Battery Electric Vehicle) roste jak kvantitativně, tak kvalitativně. Pro české řidiče je důležité vědět, které modely se skutečně osvědčily v provozu i v prodejích — a právě Škoda Elroq vystupuje v roce 2025 jako symbol toho, že domácí značka umí konkurovat globálním hráčům.
Co je to BEV a proč se zaměřujeme jen na plně elektrická auta
V článku mluvíme výhradně o BEV, tedy vozech bez spalovacího motoru. Takové auto má jednu nebo více baterií (obvykle v rozmezí 40–100 kWh) a kompletně čerpá energii z elektrické sítě. Nabíjení v Česku probíhá doma z běžné zásuvky, efektivněji z wallboxu, nebo rychle na veřejných nabíječkách (AC i DC).
Prodeje a statistiky: přehled ČR 2024 vs 2025
Podle dat z Ministerstva dopravy a Svazu dovozců automobilů, zpracovaných serverem cistadoprava.cz, bylo v roce 2024 v ČR registrováno 10 933 nových osobních BEV – meziročně nárůst o 64,7 %. Tehdy kralovala Tesla s 34% podílem značek, následovaná Škodou (15 %) a dalšími evropskými značkami jako Volvo, Volkswagen a BMW. Nejvíce registrací v roce 2024 patřilo modelu Tesla Model Y (2 006), následovanému Modelem 3 a Škodou Enyaq.

Rok 2025 ale přinesl obrat: do konce listopadu přibylo 12 587 nově registrovaných BEV, tedy meziroční nárůst 26 %. Hitem je novinka Škoda Elroq — 2 675 registrací, s Enyaqem na druhém místě (2 182) a Teslou Model Y na třetím (1 236). Škoda tak ovládla český BEV trh s podílem 38,6 %.
Čínské značky zatím v Česku rostou pomalu: BYD mělo 22 registrací v roce 2024 a 88 v roce 2025, Dongfeng pak 17 v roce 2024 a 46 v roce 2025.
Co tyto údaje znamenají pro české řidiče
Pro spotřebitele to znamená širší nabídku, lepší servisní pokrytí a konkurenčně nastavené ceny. Zákazníci v Česku dnes volí BEV častěji kvůli nižším provozním nákladům, dostupnějším nabíjecím sítím a rostoucí důvěře v dojezd. Podpora státních dotačních titulů v minulých letech ovlivnila poptávku, letos se ale trh stabilizuje a rozhoduje design, dojezd a cena vozu.
Škoda Elroq — technika, design a pozice na trhu
Škoda Elroq se do Česka dodává v několika verzích pohonu a kapacit baterií. Nabízí variabilní konfigurace, zaměřené jak na dojezd, tak na výkon. Typické bateriové alternativy u konkurenčních BEV se pohybují mezi 50–80 kWh; Elroq cílí na segment střední až vyšší střední třídy s důrazem na praktičnost, prostornost a moderní infotainment. Spotřebitelé v ČR oceňují prostorný interiér a příznivý poměr ceny a výbavy — v místních cenových relacích se Elroq pohybuje v rozmezí přibližně 900–1 400 tis. Kč v závislosti na výbavě a baterii.

Design a praktičnost
Elroq přináší typický škodovácký přístup: jednoduchý skandinávský design, robustní karoserii a praktičnost pro rodiny. Interiér nabízí dostatek úložných prostor a moderní konektivitu, která osloví i mladší řidiče v Praze, Brně nebo v menších městech.
Výkon a dojezd
Modelová řada zahrnuje verze s důrazem na dojezd i sportovnějšími parametry. Praktické dojezdy reálně odpovídají segmentu a při běžném městském provozu a dálničním tempu postačují pro většinu českých uživatelů. Nabíjení DC rychlonabíječkou zkracuje čas doplnění energie významně — což je důležité pro řidiče cestující mezi Vilniem, Kaunem nebo v rámci regionálních tras (zmínka pro řidiče v Lietuva, kteří sledují evropské trendy).

Evropský kontext: kde stojí Česko?
V Evropě (EU27 + UK, Švýcarsko, Norsko, Island) vzrostly registrace BEV od ledna do října 2025 o 25,7 %. V EU tvořily elektromobily 16,4 % nových registrací, zatímco v ČR to bylo pouze 5,6 %. Škoda dodala od ledna do října 616 300 vozů a patří mezi tři největší dodavatele v Evropě. Modely Elroq a Enyaq se umístily vysoko v evropských žebříčcích — Elroq dokonce překročil 100 000 objednávek od zahájení prodeje a v některých zemích (Dánsko, Švýcarsko, Nizozemsko) byl v říjnu 2025 nejprodávanějším vozem.
Mezitím Tesla zaznamenala v roce 2025 v Evropě i v ČR výrazný pokles registrací (v některých trzích až 40–70 % na jaře), což podtrhuje sílu tradičních výrobců, kteří agresivně rozšiřují nabídku BEV.
Závěr: co to znamená pro český trh a řidiče
Škoda Elroq symbolizuje přechod domácího trhu k éře plně elektrických vozů: lepší dostupnost, konkurenceschopné ceny a silná nabídka servisních služeb. Pro české zákazníky to znamená větší výběr a rostoucí důvěru v elektromobily. Trendy v Evropě i v sousední Lietuva (Vilniuje a Kaune) ukazují, že zájem o BEV roste celosvětově — otázka je spíše tempo, jakým trhy jako ČR doženou průměr EU. Pro kupující v Česku zůstávají klíčovými faktory dojezd, cena a dostupnost nabíjení, a v tom Elroq výrazně zabodoval.
Zdroj: techsvet
Zanechte komentář