3 Minuty
Skutečný příběh odchodu Carlose Tavarese ze Stellantisu
Automobilový průmysl byl v posledních týdnech plný spekulací poté, co Carlos Tavares, bývalý generální ředitel skupiny Stellantis, oznámil svůj odchod v prosinci 2024 – tedy podstatně dříve, než mu vypršel kontrakt na začátku roku 2026. Tavares reagoval přímo na šířící se zvěsti a zdůraznil, že šlo o dobrovolné rozhodnutí, nikoliv o nucené odvolání, ačkoliv se netajil napjatými vztahy s některými členy vrcholového vedení společnosti.
Při ohlédnutí za svým působením uznává, že s odstupem lze lépe identifikovat chyby. V otevřeném rozhovoru s předsedou představenstva Stellantisu a Ferrari, Johnem Elkannem, společně dospěli k závěru, že nadešel čas předat vedení dál. Tavares připouští, že některé záležitosti by dnes řídil jinak, zejména co se týče získání podpory amerických dealerů pro své ambiciózní úsporné plány. Zároveň zdůrazňuje, že i přes nedávný propad čistého zisku o 70 % oproti roku 2023 je celková ziskovost skupiny stále zachována.
Přechod ve vedení: Antonio Filosa přebírá otěže
Po půlročním mezinárodním hledání byl 23. června 2025 novým generálním ředitelem Stellantisu jmenován Antonio Filosa, dosavadní šéf značky Jeep. Tavares označil Filosu za „racionálního a důvěryhodného“ nástupce a současně upozornil na klíčové výzvy, které jej čekají. Nový CEO musí zvládnout rozsáhlé portfolio značek, z nichž některé dosud nenaplnily svůj potenciál, vypořádat se s globálními obchodními válkami a navigovat firmu v extrémně konkurenčním prostředí automobilového trhu.
Spekulace o prodeji značky Maserati byly jednoznačně vyvráceny, oživení značek jako Lancia však pokračuje pomalu. DS i Abarth stále hledají cestu k vyšším prodejům a větší pozornosti zákazníků. Mezi hlavní priority Filosy na americkém trhu patří obnova značky Chrysler – rozšíření nabídky mimo minivany a zlepšení vztahů s prodejci, které zůstaly slabým místem i za Tavarese. Ten mimo jiné poznamenal, že by pomohlo více modelů se silnými osmiválcovými motory pro americké zákazníky.

Výhled pro odvětví: Trh v transformaci
Tavares opouští Stellantis v klíčovém období nejen pro koncern, ale i pro celý automobilový průmysl. Varuje, že tradiční automobilky přežijí pouze tehdy, pokud dokážou sladit náklady na výrobu elektromobilů a spalovacích aut. Evropský trh zpřísňuje regulace a tlačí na rychlou elektrifikaci, zatímco globální obchodní napětí ovlivňuje ceny – Stellantis se musí adaptovat rychle, aby nezůstal pozadu za konkurencí.
Výkonnost značek a budoucí perspektivy
Každá ze značek pod hlavičkou Stellantis čelí specifickým výzvám v oblasti trhu a produktového portfolia. Maserati dál sází na luxus a výkon, Alfa Romeo hledá renesanci s modernizovanými modely, zatímco Lancia a DS potřebují inovativní design a novou marketingovou strategii, aby opět získaly silnější pozici na trhu. Abarth by si měl uchovat závodní tradici i v době, kdy odvětví míří směrem k elektrické mobilitě.
I když se bude technika, design a nabídka pohonných jednotek lišit podle značky, klíčem pro Filosu bude vyvážit výkon, atraktivitu pro zákazníky a splnit cíle rychlé elektrifikace. Silná pozice, zejména v segmentech jako jsou elektrické SUV nebo americké muscle cary, vyžaduje odvážná rozhodnutí a cílené investice do nových modelů.
Budoucnost Stellantisu
Sektor je na rozcestí a rostoucí vnitřní i vnější tlaky zaměřují pozornost na Antonia Filosu. Obnovení důvěry dealerů, akcelerace elektrifikace a optimalizace širokého portfolia značek jsou zásadní úkoly pro nové období. Carlos Tavares zanechává smíšené dědictví, jeho odchod však představuje šanci pro nový začátek a posílení pozice jedné z největších automobilových skupin světa.
Zdroj: motor1

Komentáře