4 Minuty
Chystaný návrat modelu Dodge Charger s atmosférickým šestiválcem Pentastar
Podle nejnovějších informací z automobilového průmyslu by legendární Dodge Charger mohl být brzy nabízen nejen s tradičními výkonnými motory V8 HEMI, ale také s populárním atmosférickým šestiválcem Pentastar o objemu 3,6 litru. Tato novinka by znamenala dostupnější volbu pro fanoušky amerických muscle cars a navazovala by na nedávné interní změny a širší strategii značky Dodge rozšířit nabídku svých modelů.
Vývoj modelu Dodge Charger: Přizpůsobení nové éře
Nejnovější generace Dodge Charger vyvolala smíšené reakce, zejména po ukončení výroby tradičních osmiválců HEMI a sesterského modelu Challenger. Zatímco čistě elektrický Charger Daytona měl zacelit vzniklou mezeru, mnohým příznivcům klasických muscle cars chyběla u varianty na elektřinu pravá americká duše, i přes dvoumotorovou konfiguraci s výkonem až 670 koní (ve verzi Scat Pack) a simulované zvuky výfuku V8. V současnosti tak v USA zůstává jediným klasickým V8 muscle carem Ford Mustang.

Strategické změny a možný návrat motorů V8
Spolu se změnou vedení ve skupině Stellantis, kde Carlose Tavarese vystřídal Antonio Filosa, nastupují nové strategie, které dávají naději na návrat osmiválců V8 HEMI i dostupnějších variant s motorem V6. Trh s muscle cars proto žije spekulacemi o možných novinkách, a zároveň se očekávají další klíčová oznámení, například o návratu RAM TRX právě s motorem HEMI.
Pentastar V6: Osvědčený motor s trvalou oblibou
Atmosférický šestiválec Pentastar byl představen automobilkou Chrysler v roce 2009 a existoval ve verzích 3.0, 3.2 a především 3.6 litru. Právě varianta 3,6 litru se stala spolehlivým základem pro široké spektrum vozů koncernu Stellantis: od Dodge Charger a Challenger přes Durango až po RAM 1500, Jeep Wrangler, Gladiator a minivan Chrysler Pacifica. V roce 2016 prošel Pentastar modernizací, která zahrnovala nové sací potrubí, pružiny ventilů, pístní kroužky, vstřikovače, zapalovací cívky a vyšší kompresní poměr. V závislosti na konkrétním využití nabízí výkon v rozmezí 275 až 305 koní a těší se pověsti spolehlivého motoru.
Po spojení FCA s PSA do skupiny Stellantis si motor Pentastar V6 udržel pevné místo ve výrobním programu, na rozdíl od mnoha jiných pohonných jednotek, které postupně mizely s rostoucím důrazem na elektromobilitu. Do výroby tohoto motoru byly realizovány velké investice, zejména v závodech v Michiganu a Mexiku, a v roce 2022 jeho budoucnost podpořila další investice téměř 25 milionů dolarů.

Dostupný muscle car: pozicování a cenová výhodnost
Plně elektrický Charger Daytona dnes začíná na částce 59 595 dolarů a plánované benzinové verze by měly stát okolo 76 tisíc. Základní Dodge Charger s šestiválcem V6 Pentastar by se však mohl pohybovat kolem částky 50 000 dolarů. Tím by oslovil široké spektrum zákazníků, kteří hledají klasický zážitek z amerického muscle caru s pohonem zadních kol za příznivější cenu, ať už oproti V8, nebo elektrickému pohonu.
Srovnání výkonu a tradice
Ačkoliv Pentastar V6 nenabízí syrový výkon osmiválce HEMI, je ceněn pro své vyvážené vlastnosti: efektivitu, spolehlivost i širokou využitelnost v rámci koncernu Stellantis. Pro zájemce o tradiční atmosférický motor, kteří nechtějí mnoho válců ani elektromobil, představuje Pentastar atraktivní kompromis – spojuje osvědčenou techniku, každý den využitelný výkon i dostupnější cenu.

Co bude dál: spekulace a náznaky z průmyslu
Insider informace včetně snímků z továrny Stellantis v Indianě, kde bylo zachyceno označení převodovek „PX“ (odkazující na původní kódové označení Pentastar – Phoenix), napovídají přípravy na výrobu nové generace Chargeru. Ačkoliv oficiální potvrzení zatím chybí, mnoho analytiků i zasvěcených považuje využití osvědčeného motoru Pentastar pro Charger za logický krok.
Závěr: Nová šance pro fanoušky klasických muscle cars
Pokud Dodge skutečně oficiálně představí Charger s atmosférickým šestiválcem Pentastar, může to znamenat novou éru tohoto amerického symbolu – nabídnout nadšencům dostupný muscle car v tradičním stylu. S rostoucí konkurencí a poptávkou po autentickém výkonu by Charger V6 Pentastar mohl být přesně tím řešením, na které mnoho příznivců čeká.
Zdroj: autoevolution

Komentáře