6 Minuty
Dědictví amerických SUV: Návrat k Plymouth Trail Duster 1979
Když se řekne klasické americké SUV, většina si vybaví moderní mohutné vozy, které se staly ikonami teprve v posledních desetiletích. Ve skutečnosti ale robustní, nadrozměrné čtyřkolky tvoří součást automobilové historie už dávno před nástupem SUV éry v polovině 90. let. Mezi těmito historickými obrněnci vyniká skutečná rarita – Plymouth Trail Duster z roku 1979. Tento vůz je učebnicovým příkladem tzv. badge engineeringu, kde sdílí technický základ s Dodge Ramcharger, ale nese odlišný odznak Plymouth a odkazuje na širší rodinu Chrysler. Trail Duster v této úpravě však není obyčejným veteránem – jedná se o restomod, který kombinuje vintage styl se současným výkonem muscle carů.
Začátek příběhu: Jediné SUV značky Plymouth
Abychom pochopili unikátnost Trail Duster, musíme se vrátit do roku 1974. V té době američtí výrobci automobilů reagovali na stále přísnější emisní předpisy a doznívající ropné krize. Přesto si automobilky uchovávaly značnou volnost v oblasti designu a inovací. Právě tehdy se rozšířila praxe badge engineeringu, kdy mohla automobilka rychle uvést nový model přeznačením existující platformy – což Chrysler u Trail Duster plně využil.
Nabídnutím platformy Ramcharger značce Plymouth vstoupil Chrysler poprvé od druhé světové války do segmentu SUV. Trail Duster se ale vyráběl pouze v jedné generaci a byl ukončen dříve než jeho sourozenec Ramcharger, který se prodával přibližně třikrát lépe. Vyrobeno bylo méně než 36 000 kusů Trail Duster, proti více než 100 000 Ramchargerů, což dnes z Trail Duster činí mimořádně cenný sběratelský exemplář v kategorii amerických SUV Mopar.
Klasické prvky: Čím Trail Duster vynikal?
I přesto, že výroba trvala krátce, Plymouth Trail Duster zaujal několika zajímavými prvky na svou dobu. Stejně jako Ramcharger nabízel odnímatelnou ocelovou střechu, ideální pro jízdu na čerstvém vzduchu – což dodnes zaujme na srazech klasických vozidel. Některé verze měly dokonce dealersky instalovanou plátěnou střechu pro ještě větší svobodu a styl.
Interiér Trail Duster byl jednoduchý, ale funkční. Měkké vinylové sedačky a zjednodušená palubní deska, zvýrazněná originálním shlukem šesti přídavných budíků, poskytovaly všechny důležité informace, i když chyběl otáčkoměr. Luxusnější verze Sport nabízela falešné dřevěné obložení a rozdělené přední sedadlo pro tři cestující, což zvýšilo jak pohodlí, tak estetiku.
Motorový prostor: Originální Mopar pohonné jednotky
Původní Trail Duster byl vybaven klasikou od Chrysleru – motory V8 o objemu 318 a 360 kubických palců, nebo silnějšími 400 a 440 V8. Standardem byla robustní třírychlostní automatická převodovka Torqueflite, která podtrhovala jednoduchost a účelovost auta. Zpočátku všechny vozy měly stálý pohon všech kol, později přibyla možnost výběru se zajišťováním nábojů manuálně – záležitost klíčová hlavně pro houževnaté off-roadové použití.
Vzácnost a sběratelská hodnota Plymouth Trail Duster
Vlastnit dnes Plymouth Trail Duster znamená mít jedinečný kus historie amerických SUV. Odhady uvádí, že pouze kolem 10 % všech vyrobených vozů je stále schopných provozu, a tak originály i restaurované kusy přitahují pozornost všech sběratelů značky Mopar. Vzácnost v kombinaci s výjimečným postavením v dědictví Plymouthu zvyšuje jeho hodnotu mezi americkými SUV veterány.
Stavba ultimátního restomodu: Síla Hellcat v klasickém Trail Duster
Představujeme Horsepower Northwest – malou specialistickou dílnu v americkém státě Washington, kde se zabývají nadstandardními restomody Mopar. Zde se klasická vozidla nejen renovují, ale zcela přetváří. Jejich úprava Plymouth Trail Duster 1979 je příkladem toho, jak lze zkombinovat automobilovou nostalgii s moderní technologií muscle carů.
Kompletní renovace podvozku pro sílu a výkon
Každý restomod zde začíná doslova od základu. Trail Duster je rozebrán až na holý rám a veškeré opotřebené díly jsou nahrazeny moderními výztuhami. Vzhledem k masivnímu točivému momentu nového motoru je šasi vyztuženo a zesíleno, aby zvládlo přenos výkonu – což je u transplantací výkonných motorů do klasických SUV zásadní.
Pohonná jednotka Hellcat pod kapotou
Zatímco mnoho restomodů sází na běžně dostupné crate motory, tento Trail Duster dostal kompresorový osmiválec Hellcat 6,2 l s výkonem 707 koní a 881 Nm. Místo původní třístupňové automatiky je zde moderní pětistupňová převodovka NAG1 – známá z Jeep Wrangler, Grand Cherokee, Chrysler 300 i některých Mercedes-Benz – což zajišťuje moderní jízdní vlastnosti a spolehlivost.
Související úpravy zahrnují použití zesílených náprav Dynatrac a rozdělovací převodovky Atlas, takže zůstává zachována původní robustnost i schopnosti v terénu, které si poradí i s výkonem Hellcat. Výsledkem je SUV schopné perfektně zvládat silnici i náročný off-road.
Exteriér: Retro styl ve špičkové kvalitě
Vnější vzhled restomodovaného Trail Dusteru je v elegantním odstínu na hranici bordó a tmavě hnědé, ideálně vystihujícím atmosféru 70. let. Chromové detaily, dobové znaky a retro kola podtrhují jeho jedinečnost, což dělá auto ozdobou klubových srazů veteránů i prestižních custom show.
Interiér: Vintage duch a současný komfort
Po usednutí okamžitě zaujmou husté koberce sladěné s lakováním karoserie – pocta době Jimmyho Cartera a diskoték, avšak v kvalitním provedení dnešní doby. Řadicí páka byla inovována do stylového otočného voliče Mopar, který citlivě kombinuje moderní funkčnost s klasickým nádechem muscle carů.
Sedačky jsou čalouněny výraznými pruhy ve čtyřech barvách, typickými pro 70. léta, a originální zamykatelná přihrádka zachovává kontakt s původní tradicí. Absence otáčkoměru působí téměř symbolicky – mohutný zvuk osmiválce Hellcat napoví vše potřebné.
Pohled za volantem: Jak jezdí klasik s výkonem 707 koní
Srdce moderního muscle caru proměňuje Trail Duster v opravdovou silniční bestii. Motor Hellcat mění pohodový koráb v SUV, které akceleruje lépe než většina sportovních aut, přičemž si zachovává špičkové off-road schopnosti díky čtyřkolkám, silným nápravám a upravenému podvozku.
Zpevněný rám a aktuální odpružení přináší pocit jistoty vzácný mezi veteránskými SUV – ať už jedete po dálnici, nebo zdoláváte náročný terén, vše funguje v dokonale sladěné symbióze.
Srovnání a pozice na trhu: Trail Duster dnes
V segmentu amerických restomod SUV je Plymouth Trail Duster 1979 jedinečný. Konkurenti jako první generace Ford Bronco nebo restomodované Chevrolet Blazer sice také lákají pozornost, málokterý však kombinuje dědictví Mopar a brutalitu motoru Hellcat.
S rostoucí oblibou klasických SUV restomodů stroje tohoto typu dokazují, jaký význam má celková transformace – rámová renovace, moderní technika a nadčasový design. Vzácnost Trail Duster, zvláště v této custom úpravě, z něj dělá nejen sběratelskou raritu, ale i vysněný vůz fanoušků Mopar a klasických amerických SUV.
Cena stavby a sběratelský potenciál
Přestavba restomodu této úrovně vyžaduje nejen špičkové technické zázemí, ale i významnou investici – samotná Hellcat pohonná jednotka stojí kolem 30 000 dolarů. Další náklady přináší detailní truhlářské práce, opravy šasi, vedení elektroinstalace, finální montáž i úřední kontroly. Celková cena se může vyšplhat až na několik set tisíc dolarů. Vše si žádá čas – v Horsepower Northwest upřednostňují kvalitu i za cenu čekání, což výsledku dává mimořádnou hodnotu.
Závěr: Budoucnost amerických restomod SUV
Restomod Plymouth Trail Duster 1979 je víc než jen stylový návrat do minulosti – ukazuje, kam až může inovace v custom segmentu SUV zajít. Propojení klasického designu, automobilové nostalgie a špičkového výkonu vnáší legendární Mopar do nové éry. Pro milovníky aut s duší a výkonem je Trail Duster s motorem Hellcat jedním z nejzajímavějších a nejexkluzivnějších projektů na současné scéně klasických vozů.
Zdroj: autoevolution

Komentáře