MINI Concept Frankfurt: Předobraz moderního kompaktního kombi | Lever.cz – Nejnovější Zprávy o Autech a Automobilovém Průmyslu
MINI Concept Frankfurt: Předobraz moderního kompaktního kombi

MINI Concept Frankfurt: Předobraz moderního kompaktního kombi

2025-08-13
0 Komentáře Lucie Nováková

5 Minuty

Úvod: Koncept, který spojil minulost s budoucností

MINI Concept Frankfurt, představený na autosalonu ve Frankfurtu 2005, oslavil hned dvě výročí: 45 let od původního Mini Traveller z roku 1960 a renesanci značky MINI ve Frankfurtu v roce 1997. Tento koncept však nešel pouze cestou retro designu – nabídnul progresivní pojetí, které moderně přetvořilo siluetu praktického kombi Traveller. Zároveň přinesl současné inženýrství, inovativní uspořádání a řadu chytrých řešení, která předznamenala pozdější modely jako MINI Clubman.

Přehled designu: Typické rysy MINI v nových proporcích

Vnější vzhled a koncepce

Při pohledu zpředu byl Concept Frankfurt nezaměnitelný díky šestihranné mřížce chladiče, kruhovým světlometům a krátkým převisům. Proporce se však výrazně lišily: prodloužený rozvor, širší rozchod kol a natažená karoserie poskytly vozu charakter skutečného kompaktního kombi. Linie boků se směrem dozadu mírně zvedala a vytvářela tak klínovitý profil, který spoléhá na odkaz Travelleru, ale zároveň působí moderně. Masivní blatníky, význačná kapota s výstupkem a světlomety integrované do jedné výklopné kapoty dodávaly autu sportovní vzhled a razanci.

Použité materiály a detaily

Karoserie získala exkluzivní lak Satellite Silver, aplikovaný ve dvou jemně odlišených vrstvách, takže povrch působil z různých úhlů buď jasně kovově, nebo tlumeně šedě. Černé neoprenové lemování blatníků i spodní části karoserie nejen vylepšovalo vzhled, ale bylo i praktické a odolné. C-sloupky a doplňky masky z broušeného hliníku byly odkazem na původní Traveller, zatímco bezrámová okna a odstranění pevných B-sloupků vytvořily čisté, nerušené prosklení kabiny.

Přístup a praktičnost: Nový pohled na dveře, okna a střechu

Všechny čtyři boční dveře byly uchyceny na paralelogramových pantech, které dovolovaly plynulé otevření směrem vpřed a ven, čímž usnadnily nastupování i vystupování ve stísněných prostorách. Přední dveře byly netradičně dlouhé, takže po jejich otevření v kombinaci se zadními vznikl velmi široký vstupní otvor. Zadní boční okna zrcadlila rozdělené sklo Travelleru: přední část se elektricky zasouvala pod zadní, čímž vznikl téměř kabrioletový efekt.

Vzadu byl použit symetrický pár bočně otevíraných dveří pro snadný přístup z obou stran. Celoskleněná panoramatická střecha se táhla od čelního skla až po zadní dveře, přičemž její zadní část bylo možné kompletně vyklopit pro nakládání delších předmětů shora.

Inovace v nakládání: Cargobox a modulární zavazadlový prostor

Mezi nejvýraznější praktické prvky konceptu patřil Cargobox – výsuvná podlaha zavazadlového prostoru, která usnadňovala nakládání. Tato pohyblivá deska zároveň posloužila i jako přepážka mezi kabinou a nákladem. Přístup do kufru byl jednoduchý i při sklopených zadních sedadlech, jejichž rozdělená opěradla mohla vytvořit úplně rovnou plochu až k palubní desce, což maximalizovalo flexibilitu pro zavazadla, sportovní výbavu či drobné podnikání.

Další promyšlené detaily představovaly bezrámová zadní okna pro rychlý přístup k zavazadlům či chromované držáky na nápoje, které se vysouvaly z bočních ventilačních otvorů a měly možnost udržovat teplotu obsahu díky klimatizaci.

Interiér a ergonomie: Plovoucí sedadla a vzdušná kabina

Vnitřek vozu rozvíjel kruhový design MINI a zároveň zvýrazňoval pocit prostornosti. Přední sedadla byla upevněna ke středovému tunelu místo běžných kolejnic na podlaze, což podtrhovalo efekt "plovoucího sezení" a uvolnilo místo pro nohy i pod sedadly. Elektrický systém Easy-Entry posunul sedadla vpřed a natočil je dovnitř pro snadné nastupování dozadu, poté je automaticky vrátil do původní polohy. Bezpečnostní pásy byly integrovány přímo do rámů sedadel, což umožnilo vynechání pevných B-sloupků a přitom zachovalo potřebnou bezpečnost.

Paleta materiálů byla luxusní a netradiční: bílá kůže v několika strukturách, lehký hliník, chromované kroužky a panely z tkaného sklolaminátu. Stropnice byla potažena Alcantarou a podlaha imitovala karbon pro sportovní a prémiový dojem.

Technika a jízdní vlastnosti

Pod kapotou byl umístěn osvědčený přeplňovaný čtyřválec MINI Cooper S R53 o objemu 1,6 l a výkonu zhruba 160–170 koní. Díky prodlouženému rozvoru, širšímu rozchodu kol a kolům posunutým do rohů karoserie si vůz zachoval pro MINI typickou hbitost a „motokárový“ feeling i přes větší karoserii kombi. Dvojitá koncovka výfuku a nasávací otvor v kapotě zdůrazňovaly sportovní zaměření, přičemž podvozek a rozložení hmotnosti byly upraveny pro agilní ovladatelnost.

Technické údaje (hlavní rysy konceptu)

  • Motor: Přeplňovaný čtyřválec 1,6 l MINI Cooper S R53 (cca 160–170 k)
  • Pohon: Motor vpředu, pohon předních kol
  • Rozvor: Delší než u aktuálního MINI hatchbacku (úprava pro kombi koncept)
  • Rozchod kol: Širší vpředu i vzadu pro lepší stabilitu
  • Dveře: Čtyři boční dveře na paralelogramových pantech, bezrámová okna
  • Střecha: Celoskleněná střecha s otevíratelnou zadní částí
  • Zavazadlový prostor: Výsuvná podlaha Cargobox a plně sklopná zadní sedadla

Poznámka: Jakožto koncept neměl vůz finální výrobní rozměry a hmotnost.

Pozice na trhu a odkaz

Přestože se Concept Frankfurt do sériové výroby v této podobě nikdy nedostal, představoval vizi, jak může MINI rozšířit nabídku mimo klasické tří- a pětidveřové hatchbacky na segment prémiových kompaktních kombi. Řada nápadů z konceptu a designových prvků se objevila v produkčních modelech MINI, především v Clubmanu. Concept Frankfurt upevnil image značky jako malého prémiového výrobce, který kombinuje ikonický styl s promyšleným uspořádáním a každodenní praktičností.

Srovnání: Concept Frankfurt vs. produkční Clubman

Clubman převzal myšlenku kompaktního kombi s dělenými zadními dveřmi a větší praktičností, ale Concept Frankfurt byl odvážnější: bezrámová okna, delší kupéové dveře bez B-sloupků, celoskleněná střecha i systém Cargobox zůstaly převážně výsadou konceptu. Co se týče výkonu, Clubman využíval dostupné pohonné jednotky MINI a konvenčnější konstrukci kvůli výrobním omezením, zatímco Concept Frankfurt ukázal potenciál, pokud mají při návrhu přednost inovace před náklady.

Závěr: Promyšlená a vlivná designová studie

MINI Concept Frankfurt byl víc než jen návaznost na historii – představoval promyšlený pohled na moderní využití kompaktního vozu. Spojením designových prvků Travelleru s inovativními řešeními přístupu, modulárním zavazadlovým prostorem a dynamicky laděným podvozkem MINI dokázalo, že kompaktní kombi může být stylové a zároveň plně praktické. Pro fanoušky i designéry zůstává Concept Frankfurt významným příkladem autosalonové studie, která skutečně ovlivnila budoucí produkční modely MINI.

Zdroj: bmwblog

Ahoj! Jmenuji se Lucie a auta sleduji každý den – od novinek až po světové premiéry. Miluji psát o tom, co je nové, zajímavé a co může ovlivnit naše silnice. Sdílím s vámi to nejdůležitější ze světa a

Komentáře

Zanechte komentář