4 Minuty
Nové pojetí výkonu v době elektrifikace
Auta pro nadšence do sportovní jízdy nezůstávají na okraji rychle se měnícího světa automobilové elektrifikace. Volkswagen posouvá hranice – modernizuje legendární řadu GTI a plánuje do roku 2030 proměnit svoji úspěšnou divizi R na čistě elektrickou výkonnostní značku. Zdá se však, že se spalovací motory ještě neloučí – naznačují to stále silnější spekulace o možném návratu populárního modelu Tiguan R.

Volkswagen naznačuje návrat Tiguan R
Pedro Martinez Diaz, šéf prodeje a marketingu divize Volkswagen R, nedávno rozproudil spekulace o budoucnosti sportovních SUV během australského představení Golfu R. Na otázku ohledně další generace výkonných SUV odpověděl: „Nikdy bych neřekl nikdy. Tiguan R byl v Evropě i v Austrálii mimořádně úspěšný… uvidíme.“ Oficiální potvrzení zatím není, ale vnitřní informace i zájem trhu naznačují, že další generace Tiguan R je ve hře. Další pozitivní zprávou je, že T-Roc dostane své vlastní provedení R, které dorazí už začátkem roku 2027.
Předchozí generace: Oblíbenost a promarněné příležitosti
Přestože Tiguan R nabízel skvělé parametry a dynamiku, byl oficiálně dostupný jen v některých regionech, konkrétně v Evropě a Austrálii. Řidiči v Severní Americe se jeho jízdních vlastností nedočkali. Na konci roku 2023 bylo v Evropě ukončeno jeho uvedení ve prospěch nástupu třetí generace modelu Tiguan.
Současná nabídka: Silná, ale bez čistého R
Nejnovější evropský Tiguan zdůrazňuje verzi eHybrid s plug-in hybridním pohonem o výkonu 268 koní (200 kW / 272 PS), včetně sportovního balíčku R-Line. Na americkém trhu se v roce 2024 objevil Tiguan na bázi modelu Tayron, především v provedení SEL R-Line Turbo se silným, avšak nehybridním dvoulitrovým přeplňovaným motorem s výkonem 268 koní (199 kW / 271 PS). Tento motor nabízí dobrý výkon pro kompaktní SUV, ale náročné fanoušky sportovních vozů nemusí zcela uspokojit.

Potenciál výkonu a technologie: Připraven na víc
Ačkoli modely R-Line přinášejí zábavné jízdní zážitky, vyšší laťku ryze sportovních SUV zatím nepřekonávají. Evropský i americký Tiguan stojí na pokročilé platformě MQB Evo, kterou využívá i slavný Golf R. Tato platforma je kompatibilní se silným dvoulitrovým motorem TSI Volkswagenu, který ve špičkové konfiguraci nabízí až 328 koní (245 kW / 333 PS) a 420 Nm točivého momentu. Do budoucna se hovoří také o ještě výkonnější plug-in hybridní verzi, která by splňovala evropské emisní normy a přitom nabídla vynikající akceleraci i maximální rychlost.
Odhadovaný design: Dynamičnost a sportovní detaily
Představa dalšího Tiguan R vychází z designu R-Line, který ještě více zvýrazňuje sportovní stránku – agresivnější přední nárazník, mohutnější přívody vzduchu a barevně sladěná aerodynamická křidélka. Zadní části dominuje velké přítlačné křídlo, nápadná litá kola, rozměrnější brzdy a typické modré třmeny se znakem R, které podtrhují charakter značky Volkswagen performance.
Pozice na trhu a globální význam
Pokud se Volkswagen rozhodne Tiguan R skutečně oživit, varianty s označením R by se mohly objevit jak u evropského sportovního modelu Tiguan, tak u americké verze založené na Tayronu. Zvláště evropský Tiguan by díky svým kompaktnějším rozměrům mohl ideálně vyjádřit esenci SUV zaměřeného na výkon.

Konkurence a analýza segmentu
Výkonná SUV si v hlavním proudu zatím hledají své místo. V případě uvedení nového Tiguan R bude jeho hlavním soupeřem zejména Toyota RAV4 GR-Sport 2026, která nabídne plug-in hybridní pohonnou soustavu s výkonem 320 koní. S postupným ústupem tradičních „hot hatchů“ se Tiguan R může stát skvělou volbou pro ty, kdo hledají zábavu, praktičnost i komfort každodenního cestování.
Proč je Tiguan R důležitý
Oživený Tiguan R by vyšel vstříc řidičům, kteří touží po dynamickém rodinném SUV bez kompromisů ve výkonu či designu, a zároveň by podtrhl odhodlání značky Volkswagen nabízet sportovní vozy napříč modelovými řadami – bez ohledu na typ pohonu. Pro všechny, kteří hledají spojení praktičnosti a sportovních zážitků, může být Tiguan R ideální odpovědí. Sledujte další novinky, automobilový svět očekává příští kroky Volkswagenu s napětím.

Komentáře