3 Minuty
Elektrický Mercedes-Benz třídy G zápasí s poptávkou
Dlouho očekávaný Mercedes-Benz G-Class Electric, známý také jako EQG nebo G580, zažívá v celosvětovém měřítku výrazně slabší zájem, než automobilka předpokládala. Přestože má G-Class v segmentu luxusních SUV ikonický status, jeho elektrická varianta nedokázala zákazníky oslovit v požadovaném rozsahu. Od uvedení na evropský trh se prodalo pouze 1 450 vozů, v Jižní Koreji 61 a v Číně, která je tradičně nakloněna elektromobilům, jen 58 kusů. Překvapivě v USA nebyl podle dostupných údajů prodán ani jediný vůz, což dokládá velikost problému.
Design a výkon – známe tvary, nová pohonná jednotka
Mercedes-Benz chtěl využít legendární design modelu G-Class, a proto si elektrická verze zachovává hranaté linie i robustní vzhled původního modelu. Novinka EQG nabízí moderní elektromotory a nejnovější technologie elektromobility Mercedes-Benz. Dojezd podle standardu EPA však činí pouze kolem 385 km na jedno nabití, což je u luxusního elektrického SUV vnímáno jako nedostačující.
Ve srovnání s benzinovou verzí je elektrická třída G znatelně těžší, což omezuje její tažné schopnosti i možnosti v terénu. I tyto kompromisy mohou stát za neúspěchem v segmentu prémiových elektrických SUV.

Vysoká cena, nízký prodej
Hlavní bariérou pro elektrický model G-Class je bezpochyby jeho vysoká pořizovací cena. Startuje zhruba na 161 500 dolarech, čímž patří mezi nejdražší SUV na trhu. Vysoká cena bez zřejmých výhod oproti oblíbené konvenční variantě zřejmně odrazuje zájemce. Benzinová verze si tak v Evropě udržuje sedminásobně vyšší prodeje, což potvrzuje setrvalou oblibu tradičních motorů v tomto segmentu luxusních SUV.
Proč elektrická třída G neuspěla?
Na rozdíl od jiných elektrických SUV, které využívají platformy navržené přímo pro elektromobily – s rovnou podlahou, prostorným interiérem a delším rozvorem – si EQG zachovává vnitřní proporce původní třídy G. Elektromobil tak nevyužívá naplno přednosti elektrických platforem. Nadšenci do luxusních SUV navíc často preferují dynamiku jízdy a prestiž tradičních, silných spalovacích motorů.
Přestože roste zájem o elektromobily, u zákazníků prémiových SUV zůstává přechod na elektřinu pomalejší. I poslední G550 už nahradila motor V8 za řadový šestiválec s turbem, přesto v této kategorii přetrvává silná preference pro benzínové výkonné motory.

Odezva trhu a nové plány
Vzhledem k nevalným prodejům Mercedes-Benz přehodnocuje svou strategii pro další elektrická SUV, včetně připravované menší verze třídy G. Podle informací z automobilového průmyslu značka nyní seriózně zvažuje nabídnout nové modely kromě plně elektrických také jako plug-in hybridy nebo klasické spalovací varianty. Platforma MMA, která je využívána i u nové CLA, umožňuje flexibilně kombinovat elektrické i spalovací pohony.
Závěr: Adaptace v měnícím se trhu
Případ elektromobilu Mercedes-Benz G-Class ukazuje na výzvy, kterým i prémiové automobilky čelí při přechodu na elektromobilitu, zvláště při modernizaci ikonických modelů. Ukazuje se, že design, cenová politika i pozicování elektrických aut je třeba lépe sladit s očekáváním zákazníků v segmentu luxusních SUV. Výsledkem může být nová generace třídy G nabízející větší volnost ve volbě pohonu – od tradičních až po pokročilé hybridní a elektrické technologie – což reflektuje měnící se trendy na automobilovém trhu.
Zdroj: carscoops

Komentáře