3 Minuty
Americká inspirace za vznikem BMW X5
Dnes patří BMW X5 mezi nejprodávanější SUV značky BMW a v globálním měřítku dokonce předčí populární model X3. SUV BMW X5 je známé svou kombinací luxusních prvků, vysokého výkonu a univerzálnosti vozu typu SUV, což zásadně ovlivnilo celou prémiovou třídu těchto vozů. Za úspěchem BMW X5 však stojí pozoruhodný příběh, který začíná v Kalifornii a je úzce spojený s americkým přístupem k automobilovému designu.
Kalifornský sen: Spolupráce s Designworks
Původ modelu BMW X5 sahá do Santa Monicy v Kalifornii, kde sídlí kreativní studio Designworks, které BMW v roce 1994 strategicky koupilo. Toto rozhodnutí přišlo v době, kdy automobilky z celého světa soupeřily o vliv na lukrativním americkém trhu. Devadesátá léta přinesla výrazný posun v oblíbenosti SUV v USA, především vlivem značek jako Acura nebo Lexus.
BMW včas rozpoznalo vzestup popularity SUV a zadalo Designworks úkol vytvořit svůj vůbec první luxusní SUV model. Cílem bylo vyvinout vůz, který by obstál v konkurenci amerických ikon, jakou byl například Jeep Grand Cherokee, jenž již od raných devadesátých let definoval segment prémiových SUV.
Projekt E53: Od návrhu k realitě
Vývoj, který později dostal interní označení Projekt E53, rychle nabral na tempu. Designérský tým pod vedením Chrise Chapmana a dohledem Chrise Banglea (tehdejšího šéfa designu BMW) vytvořil SUV, jehož koncept už v první fázi působil téměř jako sériový vůz. K charakteristickým prvkům finálního designu patří výrazný prolis typu Hofmeister kink na zadním sloupku – prvek, který zásadně ovlivnil siluetu BMW X5 i v dalších generacích.
Designová filozofie: Správná velikost pro úspěch luxusního SUV
První návrhy počítaly s tím, že BMW X5 bude kompaktnější SUV, velikostí blízké například Kia Sportage. Chris Chapman však využil svých zkušeností z Isuzu a prosadil, že cokoli menšího než Jeep Grand Cherokee nebude splňovat očekávání amerických zákazníků. Architektura a výraz SUV modelu vychází tradičně z pickupů, což je pro americký trh zásadní. Díky tomuto pohledu dostalo BMW X5 sebevědomý vzhled a rozměry, které oslovily nejen zákazníky v USA, ale později i po celém světě.
Výkon a výbava, které definovaly BMW X5
Původní BMW X5 debutovalo v roce 1999 s robustní konstrukcí, pokročilým podvozkem a silnými motory. Dokázalo nabídnout unikátní spojení luxusu, komfortu limuzíny a schopností v terénu i za nepříznivých podmínek. Model X5 zaujal zákazníky například pohonem všech kol xDrive, kvalitními interiéry a moderními bezpečnostními technologiemi. Přestože X5 nemělo ambice být ryzím off-roadem, jeho jízdní vlastnosti se staly jedním z hlavních lákadel a od začátku naplňovalo filozofii „Ultimate Driving Machine“ i mezi SUV.
Vliv na trh a odkaz
Díky americké inspiraci v designu, výkonu a luxusní výbavě se BMW X5 velmi rychle stalo globálně úspěšným SUV a změnilo očekávání zákazníků v sektoru sportovně-užitkových vozů. Reakce na trendy amerického trhu a uplatnění kalifornské kreativity vedly ke vzniku etalonu, kterým se následně nechali inspirovat výrobci jako Mercedes-Benz, Audi nebo Lexus.
BMW X5 versus konkurence
Při svém uvedení muselo BMW X5 čelit silné konkurenci – zejména Mercedes-Benz M-Class nebo Lexus RX už byly dobře etablované vozy. X5 ale vyniklo sportovními jízdními vlastnostmi, designem a propracovanou výbavou. Záměr zaměřit se na velikost a výraz Jeepu Grand Cherokee jasně vyšel a BMW tak nabídlo SUV, které působilo sebejistě ve městě, na venkově i v terénu.
Závěr: Trvalý symbol inovace
Původní BMW X5 není jen dalším luxusním vozem – jeho úspěch je důkazem schopnosti BMW inovovat, přizpůsobit se trendům a čerpat inspiraci z globálního prostředí, zejména z kalifornské kreativity. Pokud by model vznikal výhradně v Mnichově, možná by postrádal právě onu americkou lehkost, která z něj udělala celosvětový hit. Pro hlubší pohled na historii a zákulisí vzniku BMW X5 doporučujeme knihy, jako je ‘BMW by Design’ od Stevea Saxtyho.
Zdroj: bmwblog

Komentáře