Legenda se rodí: Vzestup Chevroletu Impala SS s motorem 409 V8

Legenda se rodí: Vzestup Chevroletu Impala SS s motorem 409 V8

0 Komentáře Lucie Nováková

5 Minuty

Zrod legendy: Chevrolet Impala v americké automobilové historii

Od svého uvedení na trh v roce 1958 se Chevrolet Impala stal symbolem americké automobilové dokonalosti. Jméno získal po rychlé africké antilopě a rychle se proměnil z luxusní verze modelu Bel Air na vlajkovou loď značky Chevrolet mezi vozy plné velikosti. Už v roce 1963 si Impala vybudovala pověst auta, které udává směr v oblasti stylu, výkonu i popularity – v tom roce sjelo z výrobních linek přes 832 000 vozů.

Super Sport (SS): Výrazně víc než jen vzhled

Paket Super Sport (SS) z roku 1961 povýšil onu vlajkovou loď Chevroletu na ikonu muscle car. Prvních 453 kusů Impaly SS sice mířilo hlavně na výkon, zájemce si ale rychle získaly. Již v roce 1962 se SS stává samostatnou modelovou řadou nabízenou jak v provedení kupé, tak kabriolet. Sportovní varianta Impaly dokázala obrátit plnohodnotný velký Chevrolet v respektovaného soupeře na ulici.

Výkonové úpravy, které změnily pravidla

Za poměrně dostupných $53,80 nabídl paket SS nejen líbivé prvky, jako speciální poklice kol, emblémy SS, zdobené zadní obložení nebo sportovní sedadla a středovou konzoli. Největší změny se odehrály pod karoserií – vylepšené zavěšení s tužšími pružinami a silnějšími tlumiči zásadně zlepšilo jízdní vlastnosti. Nechybělo posilovač řízení a brzd, kovové brzdové obložení, otáčkoměr na sloupku řízení ani výrazné madlo pro spolujezdce, což z Impaly SS činilo skutečně schopný a stylový vůz.

409 V8: Zrození muscle ikony

Chevrolet připravil půdu pro velkoobjemové motory už v roce 1958 s jednotkou 348 V8. Pravou revoluci ale přinesl až 409 V8, poprvé představený právě v modelu SS 1961. Tento legendární motor, známý jako Turbo Fire V8, poskytoval výkon 360 koní díky čtyřkomorovému karburátoru Carter AFB, pevným zdvihátkům, kované klice a klínovým spalovacím komorám. Agresivní kompresní poměr 11,25:1 znamenal, že jedinou správnou volbou byla čtyřstupňová manuální převodovka.

Roku 1962 dostal motor 409 další posílení – dvojitá karburace zvýšila výkon na 409 koní a Impala SS se rázem stala snem všech milovníků muscle car. Výroba modelů Super Sport překročila 99 000 kusů, což ukazuje na rostoucí poptávku po výkonných vozech s motorem V8. V nabídce byly jak kupé, tak kabriolety, ale pouze málo z nich mělo kombinaci motoru 409 a čtyřstupňového manuálu.

Vzácnost v číslech

Z celkem 16 902 Chevroletů s motorem 409 v roce 1963 mělo jen asi 1200 Impal kýženou kombinaci 409/four-speed. Stříbrně-modrý kabriolet popisovaný v článku patří mezi nejvzácnější klasické Chevrolety této éry. V roce 1963 se motor 409 nabízel ve třech úpravách: 340 koní (hydraulické zdvihátko), 400 koní (pevné zdvihátko a jeden karburátor) a vrcholný 425koňový dvoukarburátorový setup.

I když se motor 409 nabízel ještě v roce 1964 (ve variantách 400 a 425 koní), roku 1965 byl nahrazen motorem 396 big-block a posledních 2828 kusů 409 ve výrobě zdůraznilo jeho vzácnost. Právě tyto Impaly představují stěžejní část historie amerických muscle cars.

Technické parametry: Čím je tato Impala SS jedinečná

Kus popisovaný v článku je ověřen jako numbers-matching kabriolet z renomované sbírky Don Fezell Collection, prodávaný dealerem Corvette Mike. Pod kapotou se nachází tovární 409 V8 o výkonu 340 koní propojený se žádoucí čtyřstupňovou manuální převodovkou. Vůz má posilovač řízení a brzd, samosvorný diferenciál Posi-Traction pro lepší záběr a elektricky ovládanou skládací střechu.

Stříbrně-modrý lak vyniká v kombinaci s modrým interiérem a podtrhuje nadčasové linie modelu SS. Kabrioletová střecha funguje hladce přesně tak, jak to Chevrolet zamýšlel, a kompletní dokumentace originality dává tomuto vozu výjimečnou sběratelskou hodnotu.

Design a interiér

Po nastoupení do vozu vás přivítá pečlivě zrestaurovaný modrý interiér se sportovními sedadly a středovou konzolí typickou pro SS. Přístrojová deska s periodicky správným otáčkoměrem na sloupku nabízí řidiči dokonalý přehled. Chromované doplňky a emblémy SS připomínají dobu muscle cars, vysoká kvalita zpracování zase podtrhuje půvab a luxus Chevroletu.

Jízdní zážitek

Díky legendárnímu motoru 409 V8 a čtyřstupňovému manuálu nabízí tato Impala SS mimořádně svižný jízdní zážitek, který je u velkých vozů této éry výjimečný. Silný točivý moment, pohotové reakce na plyn a zábavné řazení dávají každé jízdě atmosféru klasického muscle caru. Vylepšené podvozkové komponenty a posilovače navíc zajišťují agilní jízdu plnou komfortu, která kombinuje sílu s kvalitou grand touring vozu.

Vzácnost a hodnota na trhu

S pouze 54 524 najetými mílemi a doloženou historií patří tento Chevrolet Impala SS kabriolet z roku 1963 k tomu nejžádanějšímu, co lze mezi veterány najít. Podobné vozy dnes běžně dosahují šestimístných částek. V listopadu 2024 se jeden obdobně vybavený exemplář prodal na aukci za 110 000 dolarů, přičemž konečná cena s poplatky a daněmi se vyšplhala nad 121 000 USD.

Odkaz Dona Fezella

Bývalý majitel Don Fezell je pojmem mezi znalci amerických muscle cars. Tento sběratel a závodník z Pensylvánie byl znám tím, že vlastnil jedny z nejautentičtějších a nejvýkonnějších vozů muscle éry – včetně několika modelů Z-11 Impala, Camaro, Cobra Jet, Thunderbolt, továrních Mopar lightweights a Pontiac Super Duty. Fezellovy vozy prosluly svou originalitou a významně přispěly k růstu ceny klasických, dochovaných muscle cars bez zásadní renovace.

Ačkoli velká část Fezellovy kolekce byla prodána v dražbě Mecum v roce 2017, tato unikátní Impala zůstala jejich klenotem. Každý továrně správný muscle car, který přežil do dnešních dnů, je pojízdným pomníkem sběratelům, jakým byl právě Fezell.

Srovnání a závěrečné myšlenky

Mezi klasickými americkými muscle automobily vyniká Chevrolet Impala SS kabriolet z roku 1963 s motorem 409 V8 a čtyřstupňovou převodovkou svou kombinací výkonu, luxusu a omezené výroby. V té době jí obdobné modely od GM, jako Pontiac Grand Prix či Buick Wildcat, nemohly v této třídě konkurovat co do prestiže a dynamiky. Z hlediska dědictví amerických muscle cars jí soupeřit mohly pouze nejvzácnější Mopary nebo výkonné Fordy Galaxie.

Chevrolet Impala SS 1963 dodnes zůstává etalonem zlaté éry muscle carů – je to plnohodnotný, komfortní kabriolet, který dokázal na rovince porazit i sportovní vozy. Pro každého, kdo hledá skutečnou ikonu americké automobilové historie šedesátých let, je tato raritní Super Sport nezaměnitelnou volbou.

Zdroj: autoevolution

Ahoj! Jmenuji se Lucie a auta sleduji každý den – od novinek až po světové premiéry. Miluji psát o tom, co je nové, zajímavé a co může ovlivnit naše silnice. Sdílím s vámi to nejdůležitější ze světa a

Komentáře

Zanechte komentář