Mitsubishi Motors uzavírá svou kapitolu v Číně: Konec společného podniku na výrobu motorů

Mitsubishi Motors uzavírá svou kapitolu v Číně: Konec společného podniku na výrobu motorů

0 Komentáře Lucie Nováková

3 Minuty

Mitsubishi Motors definitivně ukončuje působení v čínském automobilovém průmyslu

Společnost Mitsubishi Motors Corporation oficiálně ukončila svou účast v čínské výrobě automobilů po vypovězení společného podniku se Shenyang Aerospace Mitsubishi Engine Manufacturing Ltd. Tento strategický odchod představuje poslední fázi kompletního stažení značky Mitsubishi z Číny – trhu, který v posledních letech zaznamenal prudký přechod k elektromobilům a novým energetickým technologiím.

Konec dlouholetého automobilového partnerství

Společný podnik Shenyang Aerospace Mitsubishi, založený v srpnu 1997, byl klíčovým pilířem pro aktivity Mitsubishi v Číně. Po více než dvě desetiletí zde vznikaly vysoce kvalitní motory pro vozy Mitsubishi i řadu místních značek, čímž podnik významně přispíval k domácí montáži i zásobování čínských automobilek spolehlivými pohonnými jednotkami. Výroba byla zahájena v roce 1998 a umožnila značce Mitsubishi výrazné posílení jejího vlivu v regionálním automobilovém trhu.

K 2. červenci 2025 byl tento společný podnik oficiálně přejmenován na Shenyang Guoqing Power Technology Co., Ltd., přičemž Mitsubishi Motors i Mitsubishi Corporation se vzdaly svého podílu. Podle oficiálního prohlášení Mitsubishi stojí za tímto rozhodnutím zejména dynamická proměna čínského automobilového sektoru, kde je patrný rychlý nástup nových energetických vozidel (NEV), což firmu vedlo k přehodnocení strategie a odchodu z místní výroby.

Klíčové momenty Mitsubishi na čínském trhu

Působení Mitsubishi na čínském trhu sahá až do roku 1973, kdy zde japonská automobilka začala s exportem středně těžkých nákladních vozů. Postupně se vliv Mitsubishi rozšiřoval, a na počátku nového tisíciletí poháněly motory z čínských závodů zhruba 30 % všech lokálně vyráběných vozidel. Mitsubishi také navázala významnou spolupráci s Guangzhou Automobile Group (GAC), čímž v roce 2012 vznikl podnik GAC Mitsubishi s podíly 50:30:20 mezi GAC, Mitsubishi Motors a Mitsubishi Corporation.

Tento společný podnik zaznamenal výrazný úspěch – výjimečně v roce 2018, kdy prodeje dosáhly 144 000 vozidel, přičemž největší zásluhu na tomto výsledku měl model Outlander SUV s 105 600 prodanými kusy. Postupný nástup silné domácí konkurence v oblasti elektromobilů a klesající poptávka po tradičních spalovacích motorech však znamenaly propad prodejů Mitsubishi na pouhých 33 600 vozů v roce 2022.

Od úspěchu GAC Mitsubishi k ukončení spolupráce

K 31. březnu 2023 vykazoval GAC Mitsubishi celková aktiva ve výši 4,198 miliardy jüanů (cca 582 milionů USD), avšak závazky dosahovaly 5,613 miliardy jüanů (cca 778 milionů USD), což znamenalo záporné jmění. Mitsubishi v říjnu 2023 oznámila ukončení místní výroby v Číně a plán restrukturalizace svého zdejšího podnikání. Majoritním vlastníkem se stal GAC a továrna se zaměří na výrobu elektromobilů značky Aion od června 2024.

Dopady pro průmysl a srovnání trhu

Odchod Mitsubishi poukazuje na širší výzvy, jimž dnes čelí zahraniční automobilky na čínském trhu, který se mimořádně rychle elektrifikuje a zvyšuje svou konkurenceschopnost. Dominanci zde získávají domácí značky elektromobilů jako BYD, stejně jako lokalizovaná výroba Tesla. Podobným tlakům čelily i další mezinárodní společné podniky v Číně, včetně GAC-FCA, což dokládá obtížnou pozici tradičních výrobců v prostředí, kde čínské automobilky přicházejí s inovativní EV technologií.

Výkonnost, design a proměna trhu

I když modely Mitsubishi – jako oblíbený Outlander SUV – nabízely spolehlivost motorů, variabilní design a dobrý výkon ve své třídě, nedokázaly držet krok s rychlou inovací a nástupem elektromobilů na trhu. Tento vývoj odráží nejen měnící se preference zákazníků směrem k ekologickým vozům, ale i fakt, že automobilový průmysl se musí nebývalým tempem přizpůsobovat novým požadavkům.

Analytici podotýkají, že čínský trh je nyní extrémně konkurenčním prostředím v oblasti inovací elektromobilů, kde tradiční výrobci čelí silné konkurenci ze strany domácích nováčků i globálních značek s pokročilou lokalizovanou strategií.

Závěr

Kompletní odchod Mitsubishi Motors z Číny představuje významný okamžik pro globální automobilový průmysl. Situace je příkladem i pro ostatní zahraniční automobilky, které čelí realitám na největším a nejdynamičtěji se měnícím automobilovém trhu světa. V éře elektromobility a nových energetických řešení mají šanci uspět pouze ty nejflexibilnější a nejinovativnější značky.

Zdroj: carnewschina

Ahoj! Jmenuji se Lucie a auta sleduji každý den – od novinek až po světové premiéry. Miluji psát o tom, co je nové, zajímavé a co může ovlivnit naše silnice. Sdílím s vámi to nejdůležitější ze světa a

Komentáře

Zanechte komentář