3 Minuty
Pokud vás někdy rozčilily moderní technologie ve vašem autě, nejste sami. Nedávný průzkum společnosti Tempcover mezi dvěma tisíci řidiči odhalil nejvíce nepříjemné funkce v současných vozidlech — a překvapivě, Android Auto není tím nejhorším viníkem. Přestože problémy s konektivitou chytrých telefonů a infotainment systémy bývají často zmiňovány, na prvním místě žebříčku nelibosti se umístil hlavně pokročilý asistent pro udržení v jízdním pruhu.
Lane assist: Nejvíce obtěžující prvek v moderních autech
Veřejnost vnímá systém lane assist spíše jako přítěž než jako užitečný nástroj. Podle průzkumu jej označilo za nejotravnější funkci 22 % dotázaných. Ačkoliv jsou tyto asistenční systémy navrženy pro zvýšení bezpečnosti jemným naváděním auta zpět do pruhu, často bývají přehnaně citlivé a rušivé, což u řidičů vyvolává spíš pocit ztráty kontroly než opory.
Rozpoznávání hlasu a předplatné funkcí jsou dalším problémem
Technologie hlasového ovládání je druhá nejčastěji kritizovaná - nespokojenost s ní projevilo 17 % řidičů. Nekonzistentost služeb Google Assistant a Apple Siri v rámci Android Auto a Apple CarPlay znamená, že plynulé ovládání hlasem je stále vzdáleným cílem. Ani nativní řešení výrobců automobilů obvykle nepřináší lepší výsledek. Proto mnozí doufají, že nové generace AI systémů, jako například Google Gemini nebo vylepšený Siri, konečně přinesou spolehlivý zážitek z hlasového ovládání.
Předplacené funkce v automobilech se staly třetím nejčastějším zdrojem frustrace. Jak automobilky (například GM) zavádějí za klíčové prvky další poplatky, řidiče čím dál více rozčiluje platit za možnosti, které dříve bývaly standardem. Automatické systém start/stop je nelibě přijímán 14 % dotázaných. Rozpory panují i u dotykových obrazovek — 13 % respondentů je považuje spíš za rozptýlení než usnadnění ovládání.
Jaké funkce řidiči skutečně chtějí?
Přestože Apple uvádí, že CarPlay je žádoucí pro téměř 80 % kupců nových vozů, výsledky průzkumu ukazují jiný pohled. Pro 42 % tázaných je naprostou nezbytností hlavně klimatizace. Mezi nejcennější prvky dále patří parkovací senzory, zadní kamera, adaptivní tempomat a upozornění na rychlostní limity.
Klasické funkce, které řidičům chybí
S rozvojem moderních technologií v nových autech začínají mizet některé tradiční prvky, anebo jsou dostupné jen za příplatek. Plnohodnotné rezervní kolo, dříve samozřejmost, nahradily kompaktní opravné sady. Přesto mnoho motoristů nemá problém si za skutečné rezervní kolo připlatit. Stejně tak si řada nadšenců stále cení mechanické ruční brzdy kvůli jejímu spolehlivému ovládání, na rozdíl od elektronických parkovacích brzd. Mnozí by také dali přednost obyčejným hmatovým tlačítkům a menšímu počtu asistentů jako dříve.
Pohled do hloubky: Design, výkon a postavení na trhu
Výrobci automobilů dnes hledají rovnováhu mezi pokročilou technologií a přehledností. Integrované satelitní navigace bývají vnímány jako složité nebo rušivé, pokud nenabízejí dopravní informace v reálném čase — ty jsou však už pro většinu standardem. Snahy o digitalizaci interiérů pomocí dotykových ovládacích prvků znamenají moderní vzhled, ale často za cenu zhoršené uživatelské přívětivosti. Zároveň automobilky riskují nespokojenost zákazníků, pokud základní funkce uzamknou za poplatky nebo přehnaně komplikují ovládání systémů.
Srovnání a závěrečné myšlenky
V porovnání s jednoduchostí starších aut nabízejí současné modely nebývalý komfort, bezpečnost i možnosti úprav na míru. Více než 60 % účastníků průzkumu se však shodlo, že technologické inovace mohou být matoucí a zahlcující. Navzdory tomu 58 % věří, že moderní funkce celkově zvyšují kvalitu řízení. Automobilky by měly pečlivě zvažovat, které inovace nabídnou v základu a které pouze za příplatek. Pro řidiče je nejrozumnější zaměřit se na skutečně důležité prvky a minimalizovat zbytečné náklady za předplatné vždy, když je to možné.
Automobilový svět se vyvíjí rychlým tempem, přesto platí jedno jasné pravidlo: Inovace by vždy měly sloužit primárně řidičům.
Zdroj: autoevolution

Komentáře