5 Minuty
Úvod: Designér, který formoval ikony i auta běžných řidičů
Automobilový svět přišel 3. srpna 2025 o jednoho z nejvýznamnějších designérů – Ercole Spada. Četná ocenění připomínají jeho nejslavnější unikáty od Zagata, jako Aston Martin DB4 GT Zagato, Alfa Romeo Giulia TZ2 či Lamborghini 3500 GTZ. Spadův vliv však sahal mnohem dál – zanechal nesmazatelnou stopu i na sériových automobilech, které denně používaly miliony řidičů a které dodnes ovlivňují naše vnímání proporcí, vnitřního prostoru a hodnoty v moderním automobilovém designu.
Odkaz u Zagata a další působení
Je přirozené, že většina zmínek se soustředí na Spadovo období v Zagato – tyto vozy jsou dnes vyhledávanými sběratelskými kousky. Jeho kariéra po odchodu ze Zagata však měla pro automobilovou kulturu stejný význam: Spada začal navrhovat masově vyráběné modely, čímž jeho přístup a estetika pronikla do aut určených pro každodenní používání. Po ukončení angažmá u Zagata a krátké etapě v BMW nastoupil do I.DE.A Institute, kde dokázal své dovednosti uplatnit jak při tvorbě špičkových sportovních vozů, tak u praktických rodinných automobilů.
.avif)
BMW E32 a E34: Luxusní linie na silnicích
Fanoušci druhé generace BMW 7 (E32) a třetího vydání BMW 5 (E34) často oceňují jejich vytříbený a vyvážený design právě díky Spadovi. Ačkoliv firmu BMW opustil již v roce 1983 a modely debutovaly až v druhé polovině 80. let, dokládá to dlouhou dobu automobilového vývoje. Právě Spada určil charakteristiky a proporce těchto vozů; pozdější fáze už zahrnovaly hlavně rozpracování detailů a technickou realizaci.
Design a prostorové řešení
BMW E32 vynikalo širším postojem, čistými liniemi a prostornou, elegantní kabinou. Vývojáři později rozšířili podvozek o 40 mm kvůli možnosti osazení motorem V12, avšak celkovou siluetu a povrchové řešení navrhl Spada. BMW E34 navazuje sportovnějším hranatějším profilem, ale zachovává důstojnou identitu BMW, kde se snoubí důraz na jízdní vlastnosti s každodenní využitelností.
Výkon a technické specifikace
Vrcholné varianty E32 byly vybaveny dvanáctiválcem BMW, zatímco E34 nabízelo škálu ekonomických čtyřválců až po šestiválcové motory zaměřené na výkon. Oba modely předvedly lepší podvozkové vlastnosti i rozmanitost v motorizaci pro kombinaci komfortu na dlouhých trasách a vyvážené dynamiky.
.avif)
Fiat Tipo: Mistrovství prostoru v kompaktním balení
V I.DE.A Institute si Spada připsal významný úspěch s modelem Fiat Tipo, uvedeným v roce 1988. Tipo stanovilo nový standard v uspořádání vnitřního prostoru: nabídlo vzdušnou kabinu v kompaktním voze a stalo se bestsellerem s téměř dvěma miliony prodaných kusů do roku 2000, hlavně v Evropě. Právě tento triumf dokládá Spadovu schopnost přetavit kreativní design v úspěšné každodenní automobily.
Specifikace a postavení na trhu
Fiat Tipo zaujalo jako praktický rodinný hatchback s širokou nabídkou motorů a výbav, zaměřený na prostornost, úsporu a moderní vzhled bez přehnané ceny. Právě úspěšné spojení designu a hodnoty si získalo přízeň mnoha zákazníků.
Lancia: Dedra, Delta II a Kappa
Spada navrhl i několik vozů značky Lancia. Model Dedra (1989) vznikl jako větší verze platformy Fiatu, s možností pohonu všech kol. Ačkoli cílil na konkurenty z Německa a vynikal kultivovaným designem, obchodního úspěchu v očekávané míře nedosáhl. Přesto zůstává příkladem promyšleně navrženého sedanu své doby.
Delta II a Kappa
Druhá generace modelu Delta z roku 1993 stavěla na architektuře Tipo Due a nabídla sportovní, dynamické proporce respektující rallyové dědictví značky. Posledním významným Spadovým projektem pro Lancia byla limuzína Kappa (1994), sdílející techniku s Alfa Romeo 166, ale s celkovým odbytem asi 117 216 kusů během šesti let. Tyto modely ukazují, že kvalitní design sám o sobě negarantuje prodejní úspěch, pokud neodpovídá značkovým strategiím a tržním trendům.
.avif)
Další každodenní úspěchy: Tempra, Alfa 155 a Nissan Terrano II
Spadovu stopu najdeme i na dalších typech běžných vozů. Fiat Tempra (známý i jako sedan na základě Tipa) zaznamenal výrazný úspěch například v Turecku, kde se vyrobilo přes milion kusů. Alfa Romeo 155, ačkoliv byla mezi příznivci značky kontroverzní kvůli přednímu pohonu, si našla zákazníky díky praktičnosti i sportovní povaze a prodalo se téměř 196 000 vozů.
Nissan Terrano II (R20)
Nejglobálnějším Spadovým návrhem byl Nissan Terrano II, prodávaný pod různými jmény (včetně Mistral nebo Ford Maverick). Tento off-road se vyráběl až do roku 2005 a oslovil široké spektrum zákazníků, čímž potvrzuje Spadovu schopnost navrhovat úspěšně napříč kategoriemi – od luxusních sedanů po robustní SUV.
Srovnání a vliv na trh
Srovnání individuálních unikátů Zagato se sériovými návrhy ukazuje Spadovy dvě hlavní přednosti: cit pro proporce a praktické řešení prostoru. Zatímco Zagato představuje exkluzivitu a výtvarné mistrovství, modely jako Tipo či E32 dokazují, že propracovaný design může významně povznést i běžný automobil. Lancia sice proti německé konkurenci narazila, Fiat a Nissan však vytěžily Spadův smysl pro styl, který odpovídal průmyslové realitě sériové výroby.
Závěr: Kariéra propojující sny i každodenní realitu
Životní dílo Ercole Spady dokazuje, že vynikající design není otázkou pouze exkluzivity a výstředních tvarů. Jeho práce ovlivnila jak kultovní sportovní vozy, tak praktická auta, která vlastnily miliony řidičů. Pro automobilové nadšence jeho odkaz ukazuje, jak se ve vývoji automobilu prolínají estetika, funkce i správné načasování. Spada právem patří mezi největší automobilové designéry 20. století – a jeho rukopis je stále patrný v muzeích, na veteránských srazech i v ulicích mezi běžnými vozy, které nesou jeho stopu.
Zdroj: autoevolution

Komentáře