Ercole Spada: Mistr automobilového designu, který ovlivnil legendy i každodenní vozy

Ercole Spada: Mistr automobilového designu, který ovlivnil legendy i každodenní vozy

0 Komentáře Lucie Nováková

5 Minuty

Úvod: Designér, který formoval ikony i auta běžných řidičů

Automobilový svět přišel 3. srpna 2025 o jednoho z nejvýznamnějších designérů – Ercole Spada. Četná ocenění připomínají jeho nejslavnější unikáty od Zagata, jako Aston Martin DB4 GT Zagato, Alfa Romeo Giulia TZ2 či Lamborghini 3500 GTZ. Spadův vliv však sahal mnohem dál – zanechal nesmazatelnou stopu i na sériových automobilech, které denně používaly miliony řidičů a které dodnes ovlivňují naše vnímání proporcí, vnitřního prostoru a hodnoty v moderním automobilovém designu.

Odkaz u Zagata a další působení

Je přirozené, že většina zmínek se soustředí na Spadovo období v Zagato – tyto vozy jsou dnes vyhledávanými sběratelskými kousky. Jeho kariéra po odchodu ze Zagata však měla pro automobilovou kulturu stejný význam: Spada začal navrhovat masově vyráběné modely, čímž jeho přístup a estetika pronikla do aut určených pro každodenní používání. Po ukončení angažmá u Zagata a krátké etapě v BMW nastoupil do I.DE.A Institute, kde dokázal své dovednosti uplatnit jak při tvorbě špičkových sportovních vozů, tak u praktických rodinných automobilů.

BMW E32 a E34: Luxusní linie na silnicích

Fanoušci druhé generace BMW 7 (E32) a třetího vydání BMW 5 (E34) často oceňují jejich vytříbený a vyvážený design právě díky Spadovi. Ačkoliv firmu BMW opustil již v roce 1983 a modely debutovaly až v druhé polovině 80. let, dokládá to dlouhou dobu automobilového vývoje. Právě Spada určil charakteristiky a proporce těchto vozů; pozdější fáze už zahrnovaly hlavně rozpracování detailů a technickou realizaci.

Design a prostorové řešení

BMW E32 vynikalo širším postojem, čistými liniemi a prostornou, elegantní kabinou. Vývojáři později rozšířili podvozek o 40 mm kvůli možnosti osazení motorem V12, avšak celkovou siluetu a povrchové řešení navrhl Spada. BMW E34 navazuje sportovnějším hranatějším profilem, ale zachovává důstojnou identitu BMW, kde se snoubí důraz na jízdní vlastnosti s každodenní využitelností.

Výkon a technické specifikace

Vrcholné varianty E32 byly vybaveny dvanáctiválcem BMW, zatímco E34 nabízelo škálu ekonomických čtyřválců až po šestiválcové motory zaměřené na výkon. Oba modely předvedly lepší podvozkové vlastnosti i rozmanitost v motorizaci pro kombinaci komfortu na dlouhých trasách a vyvážené dynamiky.

Fiat Tipo: Mistrovství prostoru v kompaktním balení

V I.DE.A Institute si Spada připsal významný úspěch s modelem Fiat Tipo, uvedeným v roce 1988. Tipo stanovilo nový standard v uspořádání vnitřního prostoru: nabídlo vzdušnou kabinu v kompaktním voze a stalo se bestsellerem s téměř dvěma miliony prodaných kusů do roku 2000, hlavně v Evropě. Právě tento triumf dokládá Spadovu schopnost přetavit kreativní design v úspěšné každodenní automobily.

Specifikace a postavení na trhu

Fiat Tipo zaujalo jako praktický rodinný hatchback s širokou nabídkou motorů a výbav, zaměřený na prostornost, úsporu a moderní vzhled bez přehnané ceny. Právě úspěšné spojení designu a hodnoty si získalo přízeň mnoha zákazníků.

Lancia: Dedra, Delta II a Kappa

Spada navrhl i několik vozů značky Lancia. Model Dedra (1989) vznikl jako větší verze platformy Fiatu, s možností pohonu všech kol. Ačkoli cílil na konkurenty z Německa a vynikal kultivovaným designem, obchodního úspěchu v očekávané míře nedosáhl. Přesto zůstává příkladem promyšleně navrženého sedanu své doby.

Delta II a Kappa

Druhá generace modelu Delta z roku 1993 stavěla na architektuře Tipo Due a nabídla sportovní, dynamické proporce respektující rallyové dědictví značky. Posledním významným Spadovým projektem pro Lancia byla limuzína Kappa (1994), sdílející techniku s Alfa Romeo 166, ale s celkovým odbytem asi 117 216 kusů během šesti let. Tyto modely ukazují, že kvalitní design sám o sobě negarantuje prodejní úspěch, pokud neodpovídá značkovým strategiím a tržním trendům.

Další každodenní úspěchy: Tempra, Alfa 155 a Nissan Terrano II

Spadovu stopu najdeme i na dalších typech běžných vozů. Fiat Tempra (známý i jako sedan na základě Tipa) zaznamenal výrazný úspěch například v Turecku, kde se vyrobilo přes milion kusů. Alfa Romeo 155, ačkoliv byla mezi příznivci značky kontroverzní kvůli přednímu pohonu, si našla zákazníky díky praktičnosti i sportovní povaze a prodalo se téměř 196 000 vozů.

Nissan Terrano II (R20)

Nejglobálnějším Spadovým návrhem byl Nissan Terrano II, prodávaný pod různými jmény (včetně Mistral nebo Ford Maverick). Tento off-road se vyráběl až do roku 2005 a oslovil široké spektrum zákazníků, čímž potvrzuje Spadovu schopnost navrhovat úspěšně napříč kategoriemi – od luxusních sedanů po robustní SUV.

Srovnání a vliv na trh

Srovnání individuálních unikátů Zagato se sériovými návrhy ukazuje Spadovy dvě hlavní přednosti: cit pro proporce a praktické řešení prostoru. Zatímco Zagato představuje exkluzivitu a výtvarné mistrovství, modely jako Tipo či E32 dokazují, že propracovaný design může významně povznést i běžný automobil. Lancia sice proti německé konkurenci narazila, Fiat a Nissan však vytěžily Spadův smysl pro styl, který odpovídal průmyslové realitě sériové výroby.

Závěr: Kariéra propojující sny i každodenní realitu

Životní dílo Ercole Spady dokazuje, že vynikající design není otázkou pouze exkluzivity a výstředních tvarů. Jeho práce ovlivnila jak kultovní sportovní vozy, tak praktická auta, která vlastnily miliony řidičů. Pro automobilové nadšence jeho odkaz ukazuje, jak se ve vývoji automobilu prolínají estetika, funkce i správné načasování. Spada právem patří mezi největší automobilové designéry 20. století – a jeho rukopis je stále patrný v muzeích, na veteránských srazech i v ulicích mezi běžnými vozy, které nesou jeho stopu.

Zdroj: autoevolution

Ahoj! Jmenuji se Lucie a auta sleduji každý den – od novinek až po světové premiéry. Miluji psát o tom, co je nové, zajímavé a co může ovlivnit naše silnice. Sdílím s vámi to nejdůležitější ze světa a

Komentáře

Zanechte komentář