Moment, který téměř změnil BMW: Vzestup SUV BMW X5

Moment, který téměř změnil BMW: Vzestup SUV BMW X5

0 Komentáře Lucie Nováková

7 Minuty

Úvod: SUV okamžik, který téměř změnil BMW

Představte si, že vstupujete do showroomu BMW na konci 90. let a uvidíte Range Rover s logem BMW na masce. Nešlo o žádnou fantazii, ale skutečný scénář, o kterém se vážně debatovalo v zasedačkách Mnichova i New Jersey. S rostoucí popularitou SUV v Severní Americe stála automobilka BMW na rozcestí: spojit síly s Land Roverem a prodávat Range Rovery přes své dealery, nebo vyvinout vlastní prémiové SUV, které zachová pověst značky zaměřené na radost z jízdy. Rozhodnutí, které následovalo, dalo vzniknout modelu BMW X5 a zásadně ovlivnilo budoucnost značky.

Akvizice Rover Group: Okamžitá SUV prestiž, nebo strategická zátěž?

V lednu 1994 koupilo BMW za 800 milionů liber Rover Group od British Aerospace, čímž získalo široké portfolio zahrnující Rover, Mini, MG, Triumph a především Land Rover. BMW tím okamžitě získalo přístup ke slavnému jménu v oblasti terénních vozů a etablované SUV značce. V době, kdy na americkém trhu dominovaly modely Ford Explorer a Jeep Grand Cherokee a do segmentu vstupovali konkurenti jako Mercedes-Benz a Lexus, se to zdálo jako zkratka ke vstupu do lukrativního segmentu SUV.

Proč byla myšlenka Range Rover lákavá

Range Rover už tehdy reprezentoval luxus a terénní schopnosti. Prodej Land Roverů v síti BMW by mohl být rychlou a nenáročnou strategií, jak „obsadit garáž“ – marketingovou koncepci BMW of North America zabraňující konkurenci získat druhé místo v domácnosti klienta. Vlajkový Range Rover P38A, uvedený v roce 1994, však už vykazoval známky stáří a technické limity.

Vliv BMW na Range Rover L322

BMW se neomezilo pouze na převzetí značky; výrazně ovlivnilo další generaci Range Roveru. Interně využívalo několik samostatných designových a technických studií: kalifornské Designworks navrhovalo úpravy vzhledu a BMW Technik v Německu zkoumalo různé varianty karoserie. Konzervativní facelift pro P38A byl nakonec zavržen, protože základní technika už nedokázala konkurovat.

Co mnozí nevědí, je fakt, že model L322 – tedy následující generace – byl vyvinut technickým vedením BMW v Mnichově. Design samotné karoserie a interiéru sice zůstával pod taktovkou Land Roveru, ale konstrukce podvozku a integrace systémů byla silně ovlivněna know-how BMW. Výsledkem byl vůz, který i přes logo Range Rover obsahoval značné množství techniky BMW.

Americká strategie: „Obsadit garáž“

Prezident BMW of North America Vic Doolan přišel s jednoduchou, ale efektivní myšlenkou: zajistit, aby v garáži zákazníka stálo kromě sedanu BMW také SUV BMW. Spolu se stratégem Richem Brekusem tvrdili, že bez vlastního SUV budou zákazníci od BMW parkovat vedle svého vozu například Mercedes M-Class nebo Lexus RX. Brekus odmítl myšlenku na minivan a doporučil zaměřit se na prémiové SUV s jízdními vlastnostmi osobního vozu, nikoli na terénní stroj.

Klíčové rozhodnutí padlo na schůzce v roce 1995 u letiště LaGuardia. Jednou z možností byla společná nabídka Range Roverů v showroomech BMW, druhou bylo vytvoření vlastního SUV BMW. Ačkoli Land Rover nebyl nadšený z případného sloučení vystavovacích prostor, momentum pro vývoj unikátního BMW SUV bylo jasné.

Technický vývoj: První Sport Activity Vehicle

Vývojové týmy BMW odmítly klasickou koncepci rámového vozu a místo toho vycházely z podvozku zvýšeného modelu 5 Touring (E39), přičemž převzaly zavěšení kol a elektroniku z tehdejších sedanů BMW. Cílem bylo nabídnout praktičnost SUV, ale zároveň zachovat jízdní komfort, ovladatelnost a úroveň, kterou zákazníci od BMW očekávají.

Mezi klíčovými technickými rozhodnutími bylo použití přední nápravy typu MacPherson, zadního víceprvkového zavěšení nastaveného pro dynamiku na silnici, robustní ocelové konstrukce a začlenění elektronických systémů trakce a stability namísto klasických mechanických uzávěrek diferenciálů. Funkce Hill Descent Control převzatá z Land Roveru představovala chytré softwarové řešení, které nahradilo nutnost těžkého rozdělovacího převodu.

Design: Od studií v Kalifornii k nezaměnitelnému profilu

Design prvního SUV BMW vznikl v Designworks/USA v Kalifornii, kde tým spojil proporce modelu E39 se zvýšenou karoserií a moderním postojem. Legendární „psí noha“ na C-sloupku se stala unikátním poznávacím znakem profilu vozu a současně odkazem na rodinu BMW. První prototypy kvůli stylu trochu obětovaly zavazadlový prostor, nicméně podněty amerického vedení vedly k prodloužení zadního převisu a většímu využitelnému objemu kufru. Aby se BMW odlišilo od klasických off-road SUV, zavedlo termín „Sport Activity Vehicle“ (SAV) a zdůraznilo sportovní charakter a každodenní použitelnost.

Představení a umístění na trhu: Debut BMW X5 E53

Výsledkem celého úsilí bylo uvedení BMW X5 generace E53, které se poprvé představilo na autosalonu v Detroitu v lednu 1999. BMW X5 bylo na trhu pozicováno jako prémiový, sportovně zaměřený „Sport Activity Vehicle“ konkurenční vůči novým luxusním crossoverům, přičemž zachovávalo klíčový příslib BMW – radost z dynamické jízdy. Místo zdůrazňování extrémních terénních možností BMW při prezentaci vyzdvihovalo univerzálnost X5: pohodlí na dálnici, jistotu v lehkém terénu.

Výbavy, ceny a startovní motorizace

BMW X5 přišlo na trh se dvěma variantami: šestiválcovým motorem 3.0 a osmiválcem 4.4 V8 o výkonu 286 koní. Cena byla nastavena tak, aby konkurovala ostatním prémiovým SUV – v USA začínala základní šestiválcová verze na 38 900 dolarech, V8 na 49 400 dolarech. Při představení v Spartanburgu BMW demonstrovalo všestrannost X5 projížďkami po bahnitém terénu i na okruhu Road Atlanta, což dokládalo schopnosti i sportovní charakter tohoto modelu.

Specifikace a výkonnostní přednosti

I když BMW X5 cílilo primárně na komfort a jízdní vlastnosti na silnici, nabídlo robustní techniku, která oslovila náročné zákazníky toužící po prostoru i schopnostech:

  • Podvozek: Zesílený základ modelu 5 Touring (E39) z oceli
  • Zavěšení: Přední MacPherson a zadní víceprvková náprava naladěná na komfort a stabilitu
  • Pohon: Stálý systém pohonu všech kol s elektronickými systémy řízení trakce (bez těžké manuální redukce)
  • Motory při uvedení: 3.0 řadový šestiválec a 4.4 V8 (cca 286 k), automatická převodovka
  • Schopnosti: Jistota na dálnici, lehký terén, bezpečný provoz v nepříznivém počasí a po designových úpravách i prostorný kufr

Díky těmto parametrům byl X5 vážným konkurentem Mercedesu M-Class a luxusních SUV Lexus RX. BMW však díky jízdní dynamice oslovilo zákazníky, kteří hledali sportovní SUV bez ústupků v ovladatelnosti.

Výroba, vliv a odkaz

Továrna BMW Spartanburg v Jižní Karolíně, původně určená pro model Z3, získala nové využití – rozběhla produkci X5. Lokalizace výroby v blízkosti klíčového amerického trhu byla strategickou výhodou. Mezi lety 1999 a 2006 BMW vyrobilo 616 867 kusů první generace X5, z čehož více než polovina směřovala na export. X5 nejen proměnila Spartanburg v největší továrnu BMW na světě, ale stala se základním kamenem celé rodiny BMW X modelů, které hrají zásadní roli na trhu SUV a v ziscích BMW.

Vic Doolan a další manažeři z USA to shrnuli jasně: X5 transformovalo BMW – obsadilo místo v garážích, které by jinak patřilo konkurenci, umožnilo potřebnou restrukturalizaci firmy a posunulo portfolio BMW směrem k SUV a crossoverům, aniž by značka přišla o svou pověst sportovně laděné prémiové značky.

Srovnání: BMW X5 versus Range Rover L322

Jak si stojí cesta, kterou BMW zvolilo, oproti alternativě v podobě prodeje Range Roverů v dealerstvích BMW? Kontrast je poučný:

  • Identita značky: X5 uchovalo image BMW jako značky zaměřené na řidiče díky důrazu na řízení, ovladatelnost a jízdní projev na silnici. Range Rover v showroomu BMW by tuto image mohl rozmělnit těžkými, terénně zaměřenými vozy.
  • Technická kontrola: Vývoj X5 umožnil BMW plně kontrolovat platformu, systémy i testování. L322, ač vyvíjen pod dohledem BMW, zůstal vozem Land Rover s odlišnými prioritami.
  • Cíloví zákazníci: X5 mířilo na zákazníky, kteří chtěli praktičnost SUV bez ztráty jízdních vlastností osobního vozu. U Range Roveru převažovala image terénní prestiže a jiná značka luxusu.

Stručně řečeno, rozhodnutí BMW o vlastním vývoji modelu SAV umožnilo firmě dlouhodobou strategickou výhodu a otevřelo jí dveře na trh SUV podle jejích pravidel.

Závěr: Strategická sázka, která se vyplatila

BMW bylo jen krůček od toho, aby využilo značku Land Rover a zkrátilo si cestu na trh SUV, nakonec však rozhodla komplexní směs technických, obchodních a marketingových argumentů. Úspěch modelu X5 ukázal správnost tohoto řešení: přinesl nový příjmový tok, upevnil sportovní pověst BMW v rostoucím segmentu SUV a podpořil globální expanzi značky v SUV éře. Pokud by BMW vsadilo na přeznačený Range Rover, její nabídka a zákaznická zkušenost by dnes vypadaly úplně jinak. X5 však nastavilo standard pro moderní SUV BMW a změnilo historii značky.

Zdroj: bmwblog

Ahoj! Jmenuji se Lucie a auta sleduji každý den – od novinek až po světové premiéry. Miluji psát o tom, co je nové, zajímavé a co může ovlivnit naše silnice. Sdílím s vámi to nejdůležitější ze světa a

Komentáře

Zanechte komentář