3 Minuty
Nová Inspekce silniční dopravy: první měsíc v číslech
V prvním měsíci fungování zaznamenala nová Inspekce silniční dopravy (INSID) rozsáhlé porušování pravidel mezi nákladními vozidly a autobusy. Z 1 397 kontrolovaných vozidel bylo u téměř třetiny zjištěno porušení zákona – celkem 416 přestupků. INSID uložila 281 pokut za téměř 490 tisíc Kč a vybrala 148 kaucí v celkové výši 4,12 milionu Kč. Nejčastěji inspektoři odhalili porušení doby řízení a odpočinku, ale objevily se i přetížené vozy, manipulace s tachografy nebo snahy obejít emisní limity.
Pravomoci INSID a moderní technika kontrol
INSID vznikla z bývalého Centra služeb pro silniční dopravu, avšak disponuje širšími pravomocemi. Inspektoři již nemusí být doprovázeni policií či celníky – mohou sami zastavovat vozidla a ukládat pokuty. K dispozici mají služební automobily vybavené majáky a moderní technologií pro dálkové získávání dat z tachografů a telematiky.
Jak fungují dálkové kontroly tachografů
Díky přenosu dat z digitálních tachografů je možné na dálku vyhodnocovat ukazatele jako překročení povolené rychlosti, odpojení napájení tachografu, vložení karty během jízdy nebo jízda bez karty řidiče. Speciální software umožní inspektorům stáhnout záznamy až 56 dní zpětně, takže se kontrola zaměřuje na reálné rizikové šoféry a neprovádí zbytečné odstavení každého kamionu.

Kde se chyby nejčastěji vyskytují: místní komunikace vs dálnice
INSID zjistila vyšší podíl přestupků na místních komunikacích – problémy byly odhaleny u 40 % z 44 kontrol, kde inspektoři reagovali na podněty starostů. Na dálnicích šlo o přibližně 31 % z 422 kontrol a na silnicích I. a II. třídy téměř 29 % z 931 kontrol. Zhruba 52 % kontrolovaných vozidel mělo zahraniční registrační značku; nejčastěji to byly vozy registrované v Polsku, na Slovensku a v Rumunsku.
Specifikace vozidel a technické souvislosti
Při kontrolách se věnuje pozornost technickým parametrům: celkové hmotnosti (GVW), rozložení zatížení na nápravy, stavu brzdového systému, emisním normám (Euro IV–VI) a typu tachografu (analogický vs. digitální, karta řidiče). Přetížení a špatné rozložení nákladu ovlivňuje jízdní stabilitu, opotřebení podvozku a bezpečnost provozu. Moderní dálková diagnostika a telematika umožňují sledovat i spotřebu paliva a styl jízdy, což úzce souvisí s provozní ekonomikou dopravce.
Výkon, design a tržní postavení nákladních vozidel
V kontextu trhu se kontrolované vozy lišily podle stáří a výbavy. Nové kamiony s výkonnými motory splňujícími emisní normu Euro VI nabízejí lepší spotřebu, nižší emise a pokročilou telematiku pro sledování tachografu. Starší vozidla často představují vyšší riziko porušení předpisů – horší emisní parametry, méně přesná elektronika a náchylnost k manipulacím s tachografem.
Srovnání: domácí vs. zahraniční flotily
Porovnání ukazuje, že zahraniční vozidla byla v červenci zastoupena ve větším počtu přestupků u určitých států. To však souvisí i s intenzitou tranzitní dopravy. Domácí dopravci častěji investují do compliance a moderní telematiky, zatímco u některých zahraničních provozovatelů se objevují snahy obejít pravidla, například manipulací s tachografem nebo přetížením.
Závěr pro řidiče a dopravce
INSID výrazně zvyšuje kontrolu nad nákladní a autobusovou dopravou pomocí technologií a rozšířených pravomocí. Dopravcům i řidičům se vyplatí důsledné dodržování doby řízení a odpočinku, korektní vedení záznamů v tachografu, správné zatížení vozidel a pravidelná technická údržba. Investice do moderního truck telematiky a compliance šetří peníze i reputaci firmy a snižuje riziko vysokých sankcí.

Komentáře