3 Minuty
Přehled kontroly INSID za první prázdninový měsíc
Inspekce silniční dopravy (INSID) zveřejnila souhrn první měsíce provozu. Za červenec 2025 provedli inspektoři 1 397 kontrol nákladních vozidel a autobusů a u 416 zkontrolovaných vozidel byl zjištěn přestupek — tedy téměř každý třetí kamion či autobus. Na pokutách bylo vynaloženo 281 sankcí v celkové výši cca 487 000 Kč a navíc bylo uloženo 148 kaucí v souhrnu 4 120 500 Kč. Kauce slouží jako záruka uhrazení řešení přestupku, často zejména u cizinců. Obvyklé pravidlo je, že výše kauce odpovídá předpokládané finální pokutě správy.
Nejčastější prohřešky a použití moderních technologií
INSID v kontrole odhalil především porušení pravidel o dobách řízení a odpočinku. Podle evropských pravidel musí po maximálně 4,5 hodinách řízení následovat alespoň 45minutová přestávka; inspektoři zaznamenali i případ, kdy řidič jel více než 7 hodin bez delšího zastavení. Takový režim zvyšuje riziko únavy za volantem, obzvlášť u mnohatunových kamionů. Další časté prohřešky zahrnovaly přetížení vozidla, manipulace s tachografy (podvody se záznamy o jízdě) nebo zásahy do emisních systémů.
INSID výrazně využívá dálkové čtení dat z chytrých tachografů. Tato technologie umožňuje zpětný přístup až 56 dní a v reálném čase může odhalit například jízdu bez vložené karty řidiče nebo jiné nesrovnalosti. Díky tomu jde inspekce „na jistotu“ a může efektivněji vymáhat dodržování pravidel.
.avif)
Případy s vážným porušením
Inspektoři uvádějí extrémní situace: například řidič, který v 54 ze sledovaných 56 dnů porušil dobu řízení a odpočinku. Na místě mu byla udělena pokuta 5 000 Kč a dopravci hrozí ve správním řízení sankce až do 350 000 Kč. Při závažných porušeních inspekce může odebrat registrační značky, technicky zabránit dalšímu provozu vozidla (speciální upevnění / zajištění) nebo vozidlo odstavit až na 48 hodin.
Statistika a terén kontroly
Z 1 397 kontrolovaných vozidel bylo 664 registrovaných v ČR (47,5 %) a 733 v zahraničí (52,5 %). Mezi nejčastější provinilce z ciziny patřili dopravci z Polska, Slovenska a Rumunska. Kontroly probíhaly jak na dálnicích, tak na silnicích I. a II. třídy a místních komunikacích. Podíl přestupků podle lokality: dálnice 30,8 %, silnice I./II. třídy 28,68 % a místní komunikace 40,52 %.
.avif)
Specifikace vozidel a vliv technického stavu na bezpečnost
Ve vazbě na kontroly má význam přezkoumání technických parametrů: správná hmotnost nákladu, stav pneumatik, brzdný systém, emisní systém a spolehlivost tachografu. Přetížené nákladní vozidlo má horší jízdní vlastnosti, delší brzdnou dráhu a vyšší riziko poruchy agregátů. Silné motory a vysoký výkon bez odpovídajícího brzdového a podvozkového nastavení zvyšují nebezpečí v dopravě.
Design, provozní náklady a tržní postavení dopravců
I když kontroly nejsou o vzhledu, moderní fleety investují do aerodynamiky, lehkých materiálů a efektivních motorů (nižší spotřeba a emisí), což snižuje provozní náklady a riziko manipulací s emisemi. Na trhu se prosazují dopravci, kteří kombinují technickou údržbu, správné nastavení tachografu a odpovědný přístup k době řízení — to zvyšuje konkurenceschopnost v přepravě.
Srovnání a doporučení pro řidiče a dopravce
Ve srovnání s běžnými audity jsou kontroly INSID přísné díky moderním nástrojům. Dopravcům doporučujeme pravidelné servisní prohlídky, monitorování hmotnosti nákladu, školení řidičů v řízení a odpočinku a využití autorizovaných tachografů. To snižuje riziko pokut, kaucí a nákladných provozních omezení.

Komentáře