Konec jedné éry: Poslední benzinové Porsche 718 Boxster a Cayman končí. Co přijde dál? | Lever.cz – Nejnovější Zprávy o Autech a Automobilovém Průmyslu
Konec jedné éry: Poslední benzinové Porsche 718 Boxster a Cayman končí. Co přijde dál?

Konec jedné éry: Poslední benzinové Porsche 718 Boxster a Cayman končí. Co přijde dál?

2025-05-22
0 Komentáře

7 Minuty

Rozloučení s benzinovými ikonami: Porsche 718 Boxster a Cayman

Automobilový svět se právě loučí se dvěma nejpopulárnějšími sportovními vozy své třídy – s benzinovými modely Porsche 718 Boxster a 718 Cayman. Tyto legendární vozy s motorem uprostřed se staly pro řadu českých i světových automobilových nadšenců etalonem dostupného sportovního vozu s ryzím charakterem značky Porsche. S ukončením jejich výroby na konci roku 2024 definitivně končí éra čtvrté generace (série 982), která poprvé dorazila na trh v roce 2016 a od té doby pravidelně lákala milovníky čisté radosti z jízdy. Nové emisní normy a měnící se regule v EU už v roce 2023 odstavily oba modely z evropských showroomů, nyní přichází globální „dofinále“.

Výrobní historie a proměny trhu

Porsche 718 Boxster a Cayman pocházely z hlavní továrny v německém Zuffenhausenu, kde se od roku 2016 vyráběly na specializovaných linkách. Postupem let byla část výroby přesunuta do Osnabrücku vzhledem k masivní poptávce. Poslední výrobní rok 2024 zaznamenal dokonce výrazný vzestup – globální prodeje narostly o 15 % na 23 670 kusů, což potvrzuje silnou oblibu těchto sportovních vozů. Nicméně již v prvním čtvrtletí roku 2025 došlo k prudkému poklesu vývozu o 22 % na 4498 vozů. Tato čísla jsou odrazem aktuálního směru automobilového průmyslu, kde přísnější environmentální regulace a posuny v preferencích zákazníků urychlily nevyhnutelný konec benzinových sportovních vozů i u Porsche.

Limitované edice žijí dál

Přestože běžné verze 718 byly z nabídky staženy, některé exkluzivní modely s omezenou výrobou stále přežívají v malém množství na vybraných trzích. Sem patří například Boxster RS Spyder a Cayman GT4 RS, jež díky své exkluzivitě a nižším výrobním číslům získaly dočasnou výjimku ze zpřísněných předpisů. Pro sběratele a fanoušky spalovacích motorů jde o poslední šanci zažít „čistokrevnou“ jízdu na plný plyn.

Technické parametry, design a sportovní charakteristika Porsche 718

Řada Porsche 718 je široce uznávaná díky dokonalému vyvážení a precizní ovladatelnosti díky motoru uloženému uprostřed. Zákazníci a recenzenti oceňovali jak čtyřválcové přeplňované boxer motory, tak ve vyšších verzích šestiválce boxer, spárované s manuální nebo dvouspojkovou převodovkou PDK. Lehký podvozek, extrémně přesné řízení a nadčasový design v karosářských verzích kabriolet i kupé zajišťovaly autům status nejdostupnějších, ale zároveň mimořádně zábavných sportovních vozů s logem Porsche.

Vysoký standard sportovní jízdy završila akcelerace z 0 na 100 km/h pod 4 sekundy u nejvýkonnějších verzí i vysoce účinné sportovní brzdy vhodné i pro okruhové nasazení. Boxster a Cayman se rychle staly měřítkem v segmentu kompaktních sportovních vozů s motorem uprostřed, a to nejen díky dynamice, ale i výjimečnému kompromisu komfortu, nejnovější technologie a prestižní značky. Díky legendární pověsti se vozy těší mimořádnému zájmu mezi českými autofilními zákazníky i vášnivými řidiči napříč Evropou.

Design a detaily interiéru

Porsche 718 vyniká dynamicky tvarovanými liniemi, širokými boky, charakteristickými světlomety a proporcemi karoserie posunující optické těžiště k zadní nápravě. Vnitra nabízí typicky puristické, ale přitom moderní řešení – kvalitní materiály, ergonomické rozmístění ovládacích prvků, sportovní sedadla a volitelné sportovní volanty. Displeje a infotainment reflektují nejnovější trendy, zároveň však ponechávají prostor pro individuální sladění výbavy podle přání zákazníka.

Srovnání s konkurencí: Proč si 718 vybojoval svou pozici

Porsche 718 Boxster a Cayman se řadí mezi nejsilnější hráče ve třídě kompaktních sportovních vozů. Přímou konkurenci představují například BMW Z4 či Toyota GR Supra. Oproti konkurentům zaujímají Boxster a Cayman jedinečnou pozici díky umístění motoru uprostřed, což zaručuje neutrální jízdní chování a nevídanou agilitu v zatáčkách. Navíc široká nabídka motorizací, dvojice karosářských verzí a exkluzivní image značky Porsche byly zásadními faktory úspěchu. Ani Z4, ani Supra nenabízí tak precizní řízení a propojení s vozem při sportovní jízdě, což potvrzují i odborné testy.

Sportovní výbava a možnosti individualizace

Porsche kladlo důraz na možnost přizpůsobení – zákazník si mohl objednat nejen základní model, ale i verze S, GTS, nebo zmíněné speciály GT4 RS a RS Spyder s ještě větším výkonovým potenciálem, odlehčenou konstrukcí, karbonovými prvky či rozšířenými aerodynamickými doplňky. Nechyběly ani pakety pro okruhové nadšence, jako keramické brzdy PCCB, adaptivní tlumiče PASM nebo řízení zadních kol.

Budoucnost řady 718: Elektromobilita je za dveřmi

Ukončení výroby spalovacích modelů neznamená konec samotného jména 718 – právě naopak. Porsche se připravuje otevřít novou kapitolu s čistě elektrickými nástupci Boxsteru a Caymana. Vývoj je však stále v plném proudu, a tak si na první elektrické sportovní vozy s motorem „uprostřed“ ještě rok či dva počkáme. CEO Oliver Blume deklaroval, že Porsche chce nabídnout elektromobily, které budou „ještě dynamičtější a výkonnější, zprostředkují čistý zážitek z jízdy a navážou na sportovní tradici 718“. Značka tak dává jasně najevo, že pondělní elektromobilita nemusí být kompromisem v oblasti emocí a jízdní radosti.

Strategie pohonů a úpravy modelové nabídky

S přibývající elektrifikací Porsche přehodnocuje své dlouhodobé cíle – původní plán na 80% podíl elektromobilů do roku 2030 byl zmírněn. Důvodem je dynamicky se měnící poptávka a preference zákazníků napříč trhy. Přesto značka vsází na promyšlenou strategii:

  • Model Cayenne bude minimálně do 30. let 21. století pokračovat ve dvou verzích – se spalovacím motorem a jako čistý elektromobil.
  • Luxusní Panamera s dvakrát přeplňovaným osmiválcem 4.0 V8 bude nadále vyráběná po modernizaci na normu Euro 7, což jí umožní přežít nadcházející dekádu.
  • První generace Porsche Macan skončí v roce 2026 – nahradí ji jednak elektrický Macan druhé generace, avšak zároveň zvažuje Porsche uvedení nové benzinové nebo hybridní verze menšího SUV, pokud si to trh vyžádá.

Zajímavostí je i skutečnost, že Porsche připouští zavedení plug-in hybridních nebo benzinových motorů i do modelů původně zamýšlených pouze jako elektromobily. Přístup značky tak zůstává vysoce flexibilní a odpovídá na neustále se měnící technologické a legislativní prostředí v automobilovém byznysu.

Pozice na trhu a pohled na budoucí konkurenci

Odstavení benzinových modelů Boxster a Cayman je bezesporu historickým milníkem nejen pro značku Porsche, ale i celý segment sportovních vozů. Soupeři, jako zmíněné BMW Z4 nebo Toyota GR Supra, nadále zůstávají „věrní“ spalovací tradici a svádí o zákazníky boj s nabídkou charismatických šestiválců či zadního pohonu. Avšak krok Porsche signalizuje zásadní posun nejen ve filozofii samotné značky, ale zřejmě i celého segmentu – éra elektromobility se nezastavitelně blíží i ke sportovním vozům. Fanoušci s napětím očekávají, jak se nové generace elektrických sportovních Porsche vypořádají s tradičními hodnotami značky a zda se podaří zachovat legendární charakter modelů 718.

Pohled do budoucnosti: Inovace, emoce a sběratelský potenciál

Porsche i v dobách elektrifikace potvrzuje, že inovace a excelentní jízdní vlastnosti jsou pro značku klíčové. Přechod od spalovacích motorů přináší nejen nové technologie, ale také potenciál pro zcela nové zážitky z řízení, které by měly oslovit nejen současné, ale i mladší generace automobilových fanoušků. Zároveň díky ukončení výroby benzinových 718 výjimečně roste jejich sběratelská hodnota – poslední kusy, obzvláště ve speciálních edicích, výrobních barvách či s bohatou výbavou, již nyní nacházejí cestu do privátních sbírek po celé Evropě.

Odchod ikonického sportovního auta: doporučení pro zájemce

Pokud uvažujete o koupi vozu Porsche 718 Boxster nebo Cayman s benzinovým motorem, poslední měsíce výroby a prodeje znamenají opravdu závod s časem. Zajímavým tipem je zaměřit se na modely s manuální převodovkou, specifickými konfiguracemi nebo limitovanými barvami, které si v budoucnu pravděpodobně udrží vysokou hodnotu. Dobře udržovaný 718 je vstupenkou nejen mezi legendární sportovní vozy, ale i slibnou investicí.

Závěr: Západ slunce pro spalovací 718, nové zítřky pro Porsche

Rozlučka s ikonickými modely Porsche 718 Boxster a Cayman ve spalovací verzi představuje konec jedné mimořádně úspěšné kapitoly v dějinách automobilové značky. Porsche si ale udržuje jasný kurz: inovovat, nabídnout nové technologie a zároveň nepřerušit linii jízdních zážitků, které definovaly slávu stuttgartské stáje. Pro české i evropské fanoušky sportovních vozů nastává poslední možnost poznat a zažít legendární Boxster a Cayman s benzinovým srdcem, než jejich role převezmou elektromobilní nástupci. Budoucnost je elektrická – a Porsche připravuje nové legendy, které mají opět nastavit laťku výjimečnosti ve světě sportovních aut.

Komentáře

Zanechte komentář