Mercedes-Benz eCitaro: Nový standard mezi elektrickými autobusy v Evropě | Lever.cz – Nejnovější Zprávy o Autech a Automobilovém Průmyslu
Mercedes-Benz eCitaro: Nový standard mezi elektrickými autobusy v Evropě

Mercedes-Benz eCitaro: Nový standard mezi elektrickými autobusy v Evropě

2025-07-02
0 Komentáře Lucie Nováková

5 Minuty

Úvod: Růst elektrického autobusu eCitaro v Evropě

Od svého uvedení na trh na konci roku 2018 zásadně změnil Mercedes-Benz eCitaro veřejnou dopravu ve městech napříč Evropou. Ve výrobním závodě Mercedes-Benz v Mannheimu bylo již vyrobeno více než 2 500 kusů tohoto inovativního nízkopodlažního elektrického autobusu a distribuováno dopravcům po celém kontinentu. Široká implementace modelu eCitaro v německých městech jako Stuttgart, Hamburg, Drážďany a Norimberk, stejně jako ve Francii, Itálii, Švédsku, Rakousku, Švýcarsku a Polsku, podtrhuje jeho roli jako průkopníka v oblasti elektrické městské dopravy.

Design a inovace: Tradiční základ spojení s moderní technikou

eCitaro staví na legendární platformě Mercedes-Benz Citaro, která patří mezi nejprodávanější městské autobusy světa. Spojením osvědčeného designu s nejnovější elektrickou technologií nabízí eCitaro nejen atraktivní vzhled, ale také praktické výhody. Silný a lokálně bezemisní pohon umožňuje zvládat náročné městské trasy s vysokou efektivitou, dlouhým dojezdem a spolehlivostí, které odpovídají požadavkům současných provozovatelů městské dopravy.

Flexibilita variant a rozšířená nabídka

Původně byl eCitaro nabízen jako sólo autobus o délce 12,14 metru s kapacitou baterie až 243 kWh. Dnes rodina eCitaro zahrnuje několik variant:

  • Standardní eCitaro: K dispozici je se čtyřmi až šesti moderními akumulátory NMC3 (Lithium-nikl-mangan-kobalt oxid), které poskytují kapacitu až 588 kWh.
  • eCitaro K: Kompaktnější verze o délce 10,63 metru se stejně výkonnými bateriemi.
  • eCitaro G: Kloubová varianta o délce 18,13 metru, až se sedmi bateriovými moduly a maximální kapacitou 686 kWh. Tento model může být vybaven třemi nebo čtyřmi dveřmi pro ještě efektivnější nástup a výstup cestujících.

Průkopnická vodíková technologie a palivové články

V roce 2023 Mercedes-Benz posunul úroveň inovací představením modelů eCitaro fuel cell a eCitaro G fuel cell. Tyto verze využívají 60kW palivový článek jako prodlužovač dojezdu v kombinaci s vodíkovými nádržemi na střeše, čímž dramaticky prodlužují vzdálenost mezi nabíjeními a zvyšují spolehlivost i flexibilitu pro náročné provozy.

Solo eCitaro fuel cell obsahuje tři bateriové moduly NMC3 (celkem 294 kWh); kloubová verze zvládne až čtyři moduly (392 kWh). Vodíkové modely nabízí vynikající provozní variabilitu – palivový článek doplňuje energii z baterie, prodlužuje servisní intervaly a představuje ideální řešení pro města hledající zcela bezemisní dopravu bez omezení provozní účinnosti.

Pohled vpřed: Nové technologie a připravenost na budoucnost

Mercedes-Benz stále investuje do pokročilých inovací. Již v roce 2025 představí řada eCitaro fuel cell režim „H2 mode“, který umožní provoz pouze na vodík bez potřeby dobíjení z elektrické sítě v době pauzy – palivový článek během jízdy dobíjí baterii.

Další vylepšení přinese rok 2026 s nasazením nejmodernějších baterií technologie NMC4. Tyto akumulátory nabídnou ještě vyšší energetickou hustotu, delší dojezd, delší životnost a podporu rychlonabíjení výkonem až 300 kW – čímž eCitaro posílí své místo mezi nejvyspělejšími elektrickými autobusy na trhu.

Technické parametry: Efektivita a praktičnost

  • Použitá baterie: NMC3 a příští generace NMC4 lithium-iontové akumulátory
  • Kapacita baterie: Až 588 kWh (solo), až 686 kWh (kloubový autobus)
  • Možnost palivového článku: 60 kW palivový článek, vodíkové nádrže na střeše
  • Výkon nabíjení: Až 300 kW s rychlonabíjecím systémem
  • Délky vozidel: 10,63 m (eCitaro K), 12,14 m (Solo), 18,13 m (G - kloubový)
  • Dveře: Dvě nebo tři (Solo/K), až čtyři (G - kloubový)

Inovativní řízení tepla: Maximální dojezd a komfort

eCitaro využívá pokročilý systém tepelného managementu, který zajišťuje ideální rovnováhu mezi energetickou efektivitou a pohodlím cestujících. Optimalizace teploty baterie spolu s vysoce úsporným tepelným čerpadlem sníží spotřebu energie na vytápění a klimatizaci až o 40 % ve srovnání s dieselovým modelem Citaro. Toto zvýšení efektivity vede k většímu dennímu dojezdu a nižším provozním nákladům při zachování maximálního komfortu.

Výkon a bezpečnost: Bezkonkurenční spolehlivost

Ergonomie a uživatelská přívětivost jsou stěžejními pilíři eCitaro. Kokpit řidiče odpovídá tradičnímu modelu Citaro, což zjednodušuje přechod obsluhy a minimalizuje potřebu přeškolovaní. Ovládací prvky jsou intuitivně přepracované, například místo otáčkoměru je zde výkonový měřič a u vodíkových verzí je k dispozici i ukazatel stavu vodíkových nádrží.

Pohodlí cestujících zajišťují inteligentní systémy odpružení s elektrohydraulickým „intelligent eco steering“ a sofistikovaným řízením pohybu, které zaručují plynulou jízdu i na nerovných vozovkách. Vysokonapěťové komponenty, jako jsou robustní bateriové moduly s odolností proti nárazu a bezpečným vedením kabeláže, splňují přísné normy pro přepravu nebezpečných látek, což přináší maximální bezpečnost a spolehlivost.

Pozice na trhu: Lídr v oblasti udržitelné městské dopravy

Rychlé přijetí eCitaro na evropském trhu není náhodou. Kombinace osvědčeného inženýrství, špičkové bateriové a palivové technologie a inovativních sekundárních systémů – jako je chytrý tepelný management nebo bezpečnostní výbava – činí tento elektromobilní autobus vysoce atraktivní volbou pro dopravní podniky rozvíjející elektrifikované flotily. Daimler Buses navíc poskytuje komplexní řešení elektromobility na klíč, což posiluje atraktivitu eCitaro jako produktu i partnera při rozvoji udržitelné městské mobility.

Srovnání: Nastavení nových standardů

Na světovém trhu eCitaro suverénně konkuruje předním elektrickým autobusům, jako jsou značky Volvo nebo BYD. Jeho klíčovou výhodou je propojení prestižní kvality Mercedes-Benz, rozmanitosti karosářských verzí a pokročilé technologie bateriového i vodíkového pohonu – umožňující městům modernizovat vozové parky bez kompromisů.

Závěr: Budoucnost městské mobility

S více než 2 500 autobusy eCitaro v každodenním provozu po celé Evropě a jasným plánem dalšího vývoje podtrhuje Mercedes-Benz svůj závazek transformovat veřejnou dopravu. Spojení flexibilních konfigurací, pokročilých akumulátorových a palivových technologií, efektivního řízení tepla a vysokých bezpečnostních standardů činí eCitaro referenčním produktem mezi elektrickými městskými autobusy. Pro jakékoli město zaměřené na udržitelnost, efektivitu a komfort cestujících představuje eCitaro budoucnost městské mobility – inovativní technologie dostupné již dnes.

Zdroj: electriccarsreport

Ahoj! Jmenuji se Lucie a auta sleduji každý den – od novinek až po světové premiéry. Miluji psát o tom, co je nové, zajímavé a co může ovlivnit naše silnice. Sdílím s vámi to nejdůležitější ze světa a

Komentáře

Zanechte komentář