5 Minuty
Návrat Mitsubishi do Evropy: Nová strategie s Renaultem
Automobilka Mitsubishi Motors zásadně upravuje svůj evropský plán a po dočasném odchodu z regionu v roce 2020, kdy čelila dlouhodobým finančním ztrátám, hlásí významný návrat. Místo samostatného postupu nyní Mitsubishi naplno využívá partnerství s Renaultem, zaměřuje se na efektivitu, sdílené platformy a rychlé znovuzařazení do evropského trhu. Toto strategické spojení mění produktové portfolio Mitsubishi a přináší kombinaci osvědčených modelů i nových elektrifikovaných vozů odpovídajících současným trendům na automobilovém trhu.
Badge Engineering: Colt, ASX a další novinky Mitsubishi
První změny v přístupu Mitsubishi byly patrné s příchodem modelů Colt a ASX – v podstatě se jedná o přepracované verze Renault Clio a Captur. Tyto vozy umožnily Mitsubishi rychlý návrat do mimořádně konkurenčního evropského automobilového segmentu. Zákazníkům nabízejí prověřenou techniku Renaultu s výraznými značkami Mitsubishi a jemně upraveným designem.
V září Mitsubishi představí plně elektrické SUV, které naváže na úspěch Eclipse Cross a postaví se na špičkové platformě CMF-EV sdílené s Renault Megane E-Tech Electric. Tento nový elektromobil by měl spojit specifický styl Mitsubishi s pokrokovou evropskou technologií elektrických vozidel. Později v tomto roce Mitsubishi uvede na trh také prostorný crossover Grandis, postavený na základě Renault Symbioz, který cílí především na rodiny hledající funkčnost a úspornost.

Design, výkon a technologie: Odlišit se v nabité konkurenci
I když většina současných modelů Mitsubishi staví na technologiích Renaultu, značka se soustředí na posilování své jedinečné identity prostřednictvím inovovaného zevnějšku a originálních interiérů. Chystaný Eclipse Cross EV má být podle automobilky nejautentičtějším „Mitsubishi“ za poslední roky – lákat má lepší jízdní vlastnosti i specifické prvky pro fanoušky značky. Nedílnou součástí se stávají moderní bezpečnostní asistenty, výkonné elektrické pohony a tradiční důraz na spolehlivost Mitsubishi.
V oblasti technických parametrů mohou řidiči očekávat baterie a elektromotory převzaté z nejnovějších elektrických platforem Renaultu, což přináší konkurenceschopný dojezd, rychlé nabíjení i atraktivní provoz ve městě. Díky dlouholetým zkušenostem Mitsubishi s plug-in hybridy budou budoucí modely oporou pro rozvoj elektromobility v Evropě.
Tržní pozice a prodejní cíle
Mitsubishi si stanovilo ambiciózní prodejní cíle – během příštích let chce dosáhnout ročních prodejů v Evropě mezi 75 000 a 80 000 vozy, což je výrazné zvýšení oproti 60 879 vozům prodaným v roce 2024 a to už představovalo skok o 44 % oproti roku 2023. Obnovené modely Colt a ASX, které staví na dostupnosti a osvědčených platformách, jsou klíčové pro tento růst. Výzvy však přetrvávají, zejména s ohledem na odklon značky od tradičních vlastních modelů.
Generální ředitel Frank Krol zdůraznil závazek Mitsubishi dále vyvíjet i vlastní vozy pro Evropu, nicméně v současné době je Outlander PHEV jediným plně vyvíjeným modelem značky pro tento region. Do budoucna Mitsubishi plánuje využít příští generaci Renault Clio, která se má představit do roku 2025, jako základ pro další rozšiřování své nabídky založené na sdílených platformách.
Chybějící malé vozy: Problém segmentu městských aut
Přestože prodeje přepracovaných modelů rostou, Mitsubishi čelí zásadnímu problému po ukončení výroby modelů Space Star (známý i jako Mirage) a Eclipse Cross – obě auta byla vyřazena kvůli novým bezpečnostním předpisům. Samotný Space Star tvořil v roce 2024 celých 39 % evropských prodejů Mitsubishi – ukazuje se tedy, jak důležité je mít v nabídce dostupný městský vůz. Bez náhrady v tomto segmentu hrozí značce ztráta části trhu na úkor konkurence s kompaktními městskými modely.
Mohou řešení přinést japonské kei vozy?
Představitelé automobilového průmyslu v čele s Johnem Elkannem (Stellantis) a bývalým CEO Renaultu Lucou de Meo zvažují možnost přizpůsobení ikonických japonských kei cars evropským podmínkám. Pro Mitsubishi, které má v této kategorii v Japonsku dlouholetou tradici, by to mohlo být řešení pro chybějící vstupní modely bez nutnosti velkých investic do nových evropských platforem. Podle šéfa Krola je však cesta komplikovaná kvůli rozdílným předpisům a očekáváním evropských zákazníků.

Strategické volby: Důraz na hybridy a plug-in hybridy
Mitsubishi je nyní přítomné na 20 evropských trzích – ještě v roce 2019 to bylo 32 zemí. Značka se proto soustředí na regiony, kde má nejsilnější šanci uspět. Vlastní plány na dva samostatné elektromobily Mitsubushi odložilo a nyní se zaměřuje zejména na hybridní a plug-in hybridní technologie (PHEV). Podle globálního generálního ředitele Takaa Kata bude společnost pokrývat rostoucí evropskou poptávku po elektromobilech zejména díky modelům od partnerů, jako je Renault a další výrobci, a využije své zdroje co nejefektivněji při zachování relevance na proměnlivém trhu.
Konkurence a budoucí výhled
Zatímco konkurenti jako Toyota, Nissan či Hyundai urychlují uvádění elektromobilů a hybridních vozů, pragmatická strategie Mitsubishi v podobě badge engineeringu umožňuje v kombinaci se silným partnerstvím rychlý růst, i když s určitými kompromisy. Udržení vlastní identity na sdílených platformách a splnění přísných evropských bezpečnostních pravidel jsou nadále hlavními výzvami. Důraz na elektrifikované SUV, praktické hybridy a možnost inovativních městských aut však ukazuje na odhodlání udržet Mitsubishi konkurenceschopné a relevantní na evropských silnicích.
Celkově je současný evropský comeback Mitsubishi promyšlenou kombinací ověřených partnerství, elektrifikace a cíleného tržního umístění, přičemž značka současně hledá nové cesty k rozvoji vlastní unikátní identity v době sdílených automobilových technologií.
Zdroj: carscoops

Komentáře