3 Minuty
Automobilka Ford čelí v druhém čtvrtletí 2025 náročnému období, když její prodeje elektromobilů v USA klesly téměř o třetinu. Společnost prodala jen 16 438 elektrických vozů, zatímco ve stejném období minulého roku to bylo 23 957 kusů. Ford tento výrazný pokles přičítá kombinaci několika faktorů, které ovlivnily skladové zásoby i prodeje modelů Mustang Mach-E a F-150 Lightning.
Hlavní příčiny poklesu prodejů elektromobilů v Q2
Pokles prodejů elektrických vozidel u Fordu způsobil přechod na modelovou řadu 2025 a rozsáhlá svolávací akce týkající se Mustangu Mach-E. Mluvčí společnosti Martin Gunsberg uvedl: „Naši dealeři nemohou prodávat vozy, které nemají na skladě.“ Ford musel v červnu uvalit stop-stav na prodeje Mustangu Mach-E kvůli svolávací akci, která se týkala téměř 200 000 vozů. K této situaci vedl softwarový problém, který mohl způsobit, že by řidiči mohli zůstat uvězněni uvnitř či vně vozu, což vyvolalo obavy o bezpečnost i použitelnost.
Automobilka aktuálně pracuje na softwarové aktualizaci, která má poruchu odstranit a jejíž nasazení se očekává ve třetím čtvrtletí. Do té doby zůstávají vozy Mustang Mach-E na skladě dealerů, což dále zatěžuje celkové výsledky prodejů elektromobilů Ford.
Srovnání modelů a jejich výkonnost
Pokles prodejů postihl všechny tři hlavní elektrické vozy Fordu. Model F-150 Lightning, plně elektrický pickup, zaznamenal meziroční pokles o 26 % na 5 842 prodaných vozů. Mustang Mach-E, sportovní elektrické SUV, se propadl o 19,5 % na 10 178 jednotek. Elektrická dodávka E-Transit zaznamenala největší pokles, a to o 87,7 %, přičemž se prodalo pouze 418 kusů.

Design a postavení na trhu
Modely Mustang Mach-E a F-150 Lightning jsou klíčovou součástí strategie Fordu v oblasti elektromobilů. Mají za cíl propojit vysoký výkon s tradiční lákavostí značky. Mustang Mach-E vyniká dynamickým designem a svižností, zatímco F-150 Lightning boduje svými schopnostmi v tahu a moderními technologiemi, které ocení zejména příznivci pickupů.
Konkurence: Ford vs. GM
Na rozdíl od Fordu zaznamenala společnost General Motors (GM) ve druhém čtvrtletí výrazný nárůst prodejů elektromobilů. GM prodalo 46 280 elektrických vozů napříč značkami Chevy, GMC a Cadillac. Rozšířená nabídka elektrických SUV, pickupů a dostupnějších modelů umožnila GM více než zdvojnásobit meziroční dodávky elektromobilů. Tato čísla zvýrazňují aktuální těžkosti Fordu na trhu elektrovozidel.
Výhled: Dostupnější elektromobily v roce 2027
Ford se chce vrátit na vzestupnou dráhu investicemi do nové, cenově dostupné platformy elektromobilů. Od roku 2027 plánuje uvést na trh dostupnější elektrické vozy, především středně velký elektrický pickup. Tím chce Ford rozšířit svou nabídku v dynamicky rostoucím segmentu elektromobilů a umožnit širšímu okruhu zákazníků přechod na elektrický pohon.
Shrnuto, ačkoliv Ford nyní čelí problémům kvůli svolávací akci a omezené dostupnosti vozů, dlouhodobě sází na inovace a nové modely, které by měly jeho pozici na konkurenčním trhu s elektromobily posílit.
Zdroj: electrek

Komentáře