3 Minuty
150 km/h na vybraných úsecích: co se chystá
V Česku se chystá pilotní změna rychlostního limitu na dálnicích: vybrané úseky by měly umožnit jízdu až 150 km/h. Prvním testovacím úsekem je zhruba 50km část dálnice D3 mezi Českými Budějovicemi a Táborem, kde správci silnic instalují 42 speciálních značek s dálkovým ovládáním. Projekt má podle plánu startovat na přelomu září a října.
Podmínky pro povolení vyšší rychlosti
Značky budou měnit limit dynamicky: 150 km/h bude povoleno jen pokud budou příznivé povětrnostní podmínky, střední dopravní intenzita a na trase neprobíhají žádné stavební práce. Pokud pilotní provoz na D3 uspěje, počítá se s rozšířením i na další úseky – mezi nimi úseky D1 od Přerova k Ostravě a část A11 u Hradce Králové.
Současné rychlostní limity v ČR
- 50 km/h v obcích
- 90 km/h mimo obec
- 110 km/h na rychlostních silnicích
- 130 km/h na dálnicích (dosud)

Vliv na technické požadavky vozidel
Vyšší rychlost znamená větší nároky na techniku vozidla: motor a převodovka musí zvládnout stabilní vysoké otáčky, brzdy a chlazení vozu musí být dimenzované na časté zpomalování z vysokých rychlostí. Aerodynamika a stabilita při 150 km/h hrají výraznější roli — lepší přítlak, nižší koeficient odporu vzduchu a kvalitní zavěšení pomáhají udržet bezpečnou jízdu. Nezapomeňte na pneumatiky s vhodným rychlostním indexem (např. V, W nebo Y), dostatečnou nosnost a pravidelnou kontrolu brzd a podvozku.
Design, výkon a spotřeba
U automobilů orientovaných na vyšší rychlosti je patrný důraz na aerodynamiku, účinné chlazení motoru a účinné brzdy. Výkon motoru se projeví v schopnosti rychle nabrat a udržet vyšší rychlosti; to ale obvykle znamená i vyšší spotřebu paliva. Řidiči by měli počítat s vyšší spotřebou a nároky na pneumatiky a brzdové komponenty.
Postavení na trhu a srovnání s Německem
Pokud Česko zavede 150 km/h trvaleji, bude patřit mezi země s jedněmi z nejvyšších povolených rychlostí v Evropě. Na německých dálnicích formálně žádný limit není, ale doporučená rychlost je 130 km/h. Vyšší limit v ČR může podpořit nabídku prémiových a výkonných modelů v českém trhu a přitáhnout řidiče, kteří preferují kratší dojezdové časy na dálničních trasách.
Bezpečnost a doporučení pro řidiče
Navýšení limitu klade větší důraz na aktivní bezpečnostní systémy (ESP, adaptivní tempomat, asistence udržení v jízdním pruhu) a na odpovědné chování řidičů. Před jízdou při vyšších rychlostech ověřte stav pneumatik, brzd a osvětlení a přizpůsobte styl jízdy povětrnostním podmínkám.
Zdroj: technologijos

Komentáře