3 Minuty
ŘSD dokončilo tendr na modernizaci křižovatky u letiště
Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) uzavřelo po několika odkladech a pěti měsících tendr na přestavbu mimoúrovňové dálniční křižovatky Aviatická u Letiště Václava Havla. Do výběrového řízení dorazilo pět nabídek; nejvýhodnější cenovou nabídku předložila společnost Swietelsky stavební s částkou 895 milionů korun bez DPH, což představuje zhruba 95 % předpokládaného rozpočtu (938 mil. Kč). Informaci zveřejnil na síti X ředitel ŘSD Radek Mátl.
Čas výstavby a další zájemci
Důležitým kritériem byla i doba realizace. Swietelsky nabídla dobu 516 dnů (cca 17 měsíců). Jiný uchazeč nabídl kratší harmonogram 495 dnů, avšak s vyšší cenou 965 milionů korun bez DPH. ŘSD již disponuje platným stavebním povolením a plánuje zahájit práce ještě letos, pokud dojde k podpisu smlouvy.
Právní a technické komplikace při přípravě
Realizace projektu se zdržela kvůli složitým akvizicím pozemků; u jednoho vlastníka bylo nutné provést vyvlastnění. Podle vyjádření Radka Mátla jsou všechny soukromé pozemky nyní zajištěny, problémový pozemek je zapsán na ŘSD po vyslovení mezitimního rozhodnutí a zamítnutí kasační stížnosti. Před zahájením výstavby proběhl archeologický průzkum i kácení dřevin.

Jak bude vypadat nová křižovatka
Design a dopravní řešení
Po modernizaci bude křižovatka tvořena osmi rampami a dvěma kolektorovými pásy (collector-distributor), které propojí všechny hlavní směry – centrum Prahy, Chomutov, letištní terminály a Přední Kopaninu. Takové řešení sníží nebezpečné míjení, zlepší plynulost provozu a zvýší kapacitu připojení na dálnici D7.
Vliv na vozidla a provoz
Nové uspořádání přinese lepší podmínky pro osobní auta, taxislužby, kyvadlové autobusy i nákladní dopravu. Kolektorové pruhy zmírní intenzitu změn pásu (lane changing), což se pozitivně projeví na spotřebě paliva, opotřebení brzd a celkové bezpečnosti. Pro těžší nákladní vozidla a autobusy zlepší návrhové poloměry a sklony ramp, takže budou bezpečnější manévry i při vyšších rychlostech.
Tržní a strategické dopady
Přestavba má široký význam pro mobilitu a logistiku v regionu – jde o I. etapu proměny dálnice D7 u Prahy. II. etapa následně napojí chomutovskou dálnici na Pražský okruh; na okruhu má v letech 2028–2031 vzniknout nový úsek od Ruzyně k Suchdolu. Investice do infrastruktury posílí dopravní dostupnost letiště, sníží zácpy v okolí terminálů a podpoří konkurenceschopnost regionální automobilové logistiky.
Porovnání se stávajícím řešením
Současná křižovatka byla podle ŘSD dopravně nevyhovující a riziková kvůli zastaralým rampám a špatnému propojení směrů. Nový návrh nabízí moderní dopravní inženýrství – více ramp, jasné kolektory a lepší rozdělení proudu vozidel. Ve srovnání s typickými mýtnými mimoúrovňovými křižovatkami se očekává vyšší plynulost a nižší míra kolizních situací.
Závěrem: pokud bude po podpisu smlouvy s vítězným zhotovitelem zahájení stavby bez dalších odkladů, dojde k výraznému zlepšení napojení letiště na dálnici D7 a k významnému posunu v dopravní infrastruktuře v okolí Ruzyně.
Zdroj: zdopravy

Komentáře