8 Minuty
Na tato auta pozor! Přinášíme přehled všech tajných policejních i pomalovaných speciálů, které na českých silnicích měří rychlost
Česká policie používá ke kontrole rychlosti už desítky let nejen standardní označené vozy, ale i „inkognito“ speciály pro skrytý dohled. Tyto vozy často disponují vestavěným palubním radarem, který umožňuje měření rychlosti jak za stání, tak za jízdy. V článku shrnujeme současné typy nasazovaných modelů, jejich technické parametry, možnosti měření a jak je v provozu poznat.
Proč jsou tajné speciály důležité?
Skryté policejní vozy plní jinou roli než viditelná dopravní auta s majáky. Jejich cílem je eliminovat adaptaci řidičů na známá místa měření a zajistit spolehlivé záznamy o přestupcích i v běžném provozu. Z hlediska vybavení jsou často srovnatelné s označenými patnáctkami: mají výkonné motory, pohon všech kol tam, kde je potřeba, a integrované radarové řešení od výrobců jako Ramer, Soitron či PC PolCam. Tím se liší i nasazené strategie — měření statické, dynamické i „protisměrné".
Aktuální přehled modelů
BMW 540i LCI v barvách policie

Nejnovější dálniční stíhači jsou založeni na BMW řady 5 po faceliftu (LCI), které dodala a upravila soukromá společnost vyhrávající tendr. Typicky jde o kombi variantu vybavenou řadovým benzínovým šestiválcem s výkonem 333 koní, osmi-stupňovou automatickou převodovkou a pohonem xDrive. Vysokorychlostní chování vozu je optimalizováno — systém xDrive se za jízdy při vyšších rychlostech často rozpojí a vůz jede s pohonem zadních kol.

Radarová technika: Soitron MOSY m*SpeedDetV, která zatím měří primárně za jízdy srovnáním rychlosti policejního vozu a cílového vozidla. BMW polepené policejní grafikou plní roli viditelných dálničních hlídek; stejné platformy existují i v „inkognito“ provedení.
BMW 540i LCI pro skrytý dohled

Tajné verze pětkové řady vypadají jako běžné civilní kombíky a na dálnici je odlišit prakticky nelze. Mají stejný motor i měřicí systémy jako polepené kusy, avšak bez výrazné exteriérové úpravy — ideální kombinace výkonu a utajení pro dálniční měření rychlosti.
Škoda Superb III FL v barvách policie

Faceliftované Superby třetí generace v policejním nátěru často sloužily místo starších modelů. Většina má přeplňovaný čtyřválec 2.0 TSI s 280 koňmi, pohon 4×4 a automat. Některé kusy jsou osazeny radarem Ramer 10 C (určeným pro vestavbu do vozidel), který zvládá měření při stání i za jízdy včetně snímání protisměru.
Měřící princip Ramer 10 C funguje dvojím způsobem: pomocí mikrovlnného radaru (rychlý záběr) nebo kamerového porovnání rychlosti policejního a měřeného vozu — obdobně jako u některých BMW.
Škoda Superb III pro skrytý dohled

Tajné superby jsou převážně liftbacky před faceliftem, občas narazíte i na modernizované kusy. Všechna „inkognito“ provedení mají typicky viditelnou přídavnou anténu a zatmavená zadní okna — to jsou nejčastější indicie, že jde o policejní vůz se zabudovaným radarem Ramer 10 C.
Škoda Superb II FL pro skrytý dohled

Starší „dvojky“ se často po službě na dálnicích přesunuly ke krajům na okresní silnice. Pod kapotou obvykle bývá robustní 3,6litrový V6 o 260 koních. Radarová technika je starší (PC PolCam 2006) a funguje na kamerovém principu porovnání rychlostí — tedy měření za jízdy. Podobně jako u novějších superbů jsou poznávacím znakem anténa a silně tónovaná zadní okna.
Škoda Kodiaq I FL pro skrytý dohled

SUV Kodiaq v faceliftované podobě nasazují kraje nejčastěji na okresky a do menších obcí. Některé kusy dostaly z recyklovaných vozů radar Ramer 10 C, což z nich dělá univerzální nástroj pro statické i dynamické měření. Náklady na měřicí jednotku běžně přesahují milion korun, proto má recyklace smysl.
Standardní motorizace prvních Kodiaqů pro služby: dvoulitr TSI se 190 koni a dvouspojkový automat DSG. Skrytí majáků za tónovanými skly a anténa v kufru ztěžují identifikaci v provozu.
Škoda Octavia III pro skrytý dohled

Okresní „stíhačky“ v provedení liftback se setkávají s motory 1.8 TSI o výkonu 180 koní. Konstrukčně jsou poznat podle klasické tyčovité antény, majáků umístěných za zadním oknem a radarových komponent Ramer 10 C ukrytých za maskou a spodní mřížkou chladiče. I když některé kusy už dojezdily, v některých krajích stále slouží.
Volkswagen Passat B7 pro skrytý dohled

Passat B7 (2009) zvítězil v historickém tendru pro tajné dálniční stíhačky a dodán byl jak v sedanu, tak v kombi. Většina byla osazena třilitrovým zážehovým šestiválcem o výkonu 300 koní, automatem a pohonem všech kol. Dnes jsou tyto vozy postupně vyřazovány a vidíte je jen v některých krajích nebo ve výcviku. Radar Ramer 10 C umožňuje statické i dynamické měření, nejčastěji radiovým signálem, méně často kamerovým porovnáním rychlostí.
Volkswagen Passat B6 R36 pro skrytý dohled

Passat R36 je pro mnoho policistů ikonou — vrcholná verze s 3,6litrovým šestiválcem a kolem 300 koní. I když byl exteriérem nápadný (modrá metalíza, bodykit), jízda byla vzrušující. U těchto kusů se používal systém PC PolCam, tedy měření kamerovou metodou při jízdě. Dnes je R36 spíše raritou, přesto v některých sbírkách nebo provozech ještě občas najdete kus s najetými stovkami tisíc kilometrů.
Další překvapení v krajích
Krajské vozové parky nejsou jednotné, proto se můžete setkat s lokálními specialitami. V některých oblastech dodnes jezdí staré Octavie první generace, jinde tajné „dvojky“ s Ramerem, nebo dokonce starší Fabie. Policejní ředitelství má volnost radar přemontovat do jiného dostupného vozidla — výsledkem jsou pak regionální raritky, které znají jen místní řidiči.
Navíc některé novější policejní vozy oficiálně palubní radar nemají, ale posádka může přesto disponovat přenosným měřicím zařízením nebo jiným hardwarem pro měření rychlosti. Jako kuriozitu lze zmínit případy, kdy se na hlídky objevilo exotičtější vybavení.
Jak poznat policejní speciál v provozu?

Indicie, že jde o tajné nebo policejní vozidlo se zabudovaným radarem, jsou následující: přídavná anténa v zadní části karoserie nebo v kufru, silně tónovaná zadní skla, majáky skryté za sklem, maskou nebo vnitřní výbavou a v některých případech specifické stopy po vestavbě radaru (řezy v mřížce chladiče, krytky v nárazníku). Nicméně v moderní praxi je identifikace v provozu často velmi obtížná — právě to je účel „inkognito" hlídek.
Srovnání a tržní pozice použitých modelů
Výběr modelů pro policejní služby obvykle kombinuje faktor spolehlivosti, dostupnosti servisu, cena/výkon a možnosti vestavby měřicích systémů. Automobilky jako Škoda, Volkswagen a BMW nabízejí platformy, které lze snadno upravit pro policejní potřeby. Škoda Superb a Octavia představují ekonomičtější volbu pro krajské nasazení, zatímco BMW 5 (540i) a Passat R36 poskytují vyšší dynamické rezervy pro dálniční hlídky. Investice do radaru (řádově stovky tisíc až miliony Kč) navíc vede k recyklaci měřicích jednotek mezi vozy po jejich vyřazení z dálniční služby.
Závěr
Na českých silnicích je nasazena pestrá škála policejních radarových vozidel — od skrytých Octavií a Superbow přes krajské Kodiaqy až po dálniční BMW 540i. Pro řidiče je nejjistější radou dodržovat rychlostní limity a být obezřetný zejména na úsecích s častým měřením rychlosti. Měřící technika jako Ramer 10 C, Soitron MOSY nebo PC PolCam dělá z moderních policejních vozů vyspělé nástroje dopravního dohledu, které jsou navržené tak, aby fungovaly spolehlivě i v reálném provozu.
Zdroj: garaz

Komentáře