4 Minuty
Rychlý přehled trhu: rekordní růst elektromobilů v Evropě
Prodej elektromobilů v Evropské unii zaznamenal v prvním pololetí prudký nárůst: meziročně se zvýšil o zhruba 25 % na 1,19 milionu vozů a poprvé překročil hranici jednoho milionu. Více než 700 000 z těchto aut připadá na pět největších trhů – Německo, Itálii, Španělsko, Velkou Británii a Francii. Podle analýzy poradenské společnosti PwC vede žebříček Německo s přibližně čtvrt milionem prodaných elektrovozů, tedy meziročním růstem kolem 35 %.
Toyota spouští výrobu elektromobilů v Kolíně
Japonská automobilka Toyota oznámila, že v závodě v německém Kolíně postaví novou linku a začne v Evropě vyrábět nový elektromobil. Investice se odhaduje na zhruba 680 milionů eur (cca 16,65 miliardy Kč) a kolínský areál se tak stane prvním výrobním místem značky pro EV na evropském kontinentě. Tato lokalizace výroby posílí logistiku a pozici Toyoty v segmentu elektrických vozidel na kontinentu.

Výzvy a regulační nejistoty
Podle Pavla Štefka z PwC je letošní růst částečně ovlivněn nízkou srovnávací základnou z předchozího roku. Do budoucna průmyslu komplikují geopolitické napětí, expanze čínských značek i otázky kolem regulací – především rozhodnutí Evropské komise o tom, zda potvrdit nebo oddálit požadavek na nulové emise nových vozidel od roku 2035. Trh už současná napětí v obchodní politice vnímá spíše jako rétorická cvičení.
Podíly trhu: Evropa versus svět
V Evropě tvoří čistě elektrické automobily (BEV) zhruba 17 % nových registrací; pokud se připočtou plug-in a plně hybridní vozy, dosahuje podíl vozidel s alespoň částečně elektrickým pohonem přibližně 61 %. Pro srovnání, v Číně už hranice 50 % byla překročena, zatímco v USA si konvenční spalovací motory stále drží silnou pozici s 78 % tržním podílem.
Český trh: vysoký růst, nízké absolutní číslo
Česko sleduje výrazný meziroční nárůst prodejů elektromobilů, přesto jsou absolutní čísla stále malá. V prvním pololetí se u nás prodalo necelých 7 000 čistě elektrických aut, což představuje meziroční nárůst o 66 %, avšak tržní podíl BEV zůstává na 5,6 %.
Prognóza do roku 2030
PwC očekává, že počet elektrických aut ve světě se do roku 2030 téměř zdvojnásobí na přibližně 29 milionů. Pokud započteme i hybridy, měl by celkový počet vozidel s alespoň částečně elektrickým pohonem vzrůst na zhruba 67 milionů oproti současným 38 milionům.

Specifikace a očekávané vlastnosti nového modelu Toyoty
Oficiální technické parametry nového kolínského modelu zatím nejsou kompletně zveřejněny. Odborníci ale očekávají, že Toyota bude cílit na konkurenceschopný dojezd, moderní elektrický pohon s rychlým nabíjením a důraz na bezpečnost. Výroba v Evropě umožní lepší lokalizaci dodavatelského řetězce a rychlejší přizpůsobení modelu místním preferencím.
Design, výkon a pozicování na trhu
Design bude pravděpodobně reflektovat současné trendy: aerodynamika pro lepší dojezd, kvalitní interiér a moderní infotainment. Z pohledu výkonu lze očekávat varianty s různými kapacitami baterií a verzemi s delším dojezdem i sportovnějším naladěním. Toyota se pozicuje jako mainstreamová značka s důrazem na spolehlivost a hodnotu za peníze, což jí pomůže oslovit evropské zákazníky hledající praktičnost a dostupnost v segmentu elektromobilů.
Porovnání s konkurencí
Evropský trh je silně konkurenční: vedle etablovaných evropských a amerických značek roste tlak čínských výrobců, kteří agresivně expandují s atraktivními cenami a technologiemi baterií. Lokalizovaná výroba, jako ta v Kolíně, může být klíčovou výhodou pro snížení nákladů a rychlejší uvedení nových modelů na trh.
Závěrem: rekordní růst v Evropě potvrzuje přechod k elektrickému pohonu, ale cesta k plné dominanci EV je stále ovlivněna regulačními rozhodnutími, konkurenčním tlakem a lokálními specifiky trhů – včetně Česka, kde je potenciál pro další zrychlení adopce elektromobilů.
Zdroj: garaz

Komentáře