5 Minuty
České dráhy jako první provozovatel světa: nový Siemens Vectron na 230 km/h
Na pražském Odstavném nádraží Jih představily České dráhy novou vysokorychlostní lokomotivu Siemens Vectron s maximální provozní rychlostí 230 km/h. Jedná se o první dodaný kus v rámci větší objednávky a zároveň o vůbec první nasazení tohoto rychlostního provedení Vectronu u dopravce na světě. Lokomotiva ponese řadové označení 384 a v praxi doplní flotilu dálkových vlaků i mezinárodních spojů.

Nasazení v provozu a plán dodávek
Generální ředitel Českých drah Michal Krapinec potvrdil, že zvýšenou rychlost budou lokomotivy využívat především na mezinárodních tratích a postupně i na prvních úsecích budoucích tuzemských vysokorychlostních tratí. Již zpočátku budou nasazeny také na vybraných dálkových linkách v ČR, například na lince R18 Slovácký expres (Praha – Staré Město u Uherského Hradiště).
V České republice je nyní prvních osm těchto lokomotiv, dalších dvanáct dorazí do konce roku. Od ledna se z mnichovské výrobní linky budou sériově vyrábět čtyři kusy měsíčně, takže původní objednávka na padesát strojů bude dokončena v polovině příštího roku. Po ukončení dodávek bude flotila Vectronů u ČD čítat 111 kusů, což významně pomůže s další unifikací lokomotivního parku.

Technické specifikace a klíčové úpravy
Hlavní parametry
- Maximální provozní rychlost: 230 km/h
- Řadové označení: 384
- Počet dodaných/objednaných kusů: dodáno 8 + 12 do konce roku; celkem 50 z první série, v budoucnu celkem 111 u ČD
- Místo výroby: závod Siemens Mobility v Mnichově-Allachu

Úpravy pro vyšší rychlost
Ve srovnání s běžnými Vectrony má vysokorychlostní varianta několik konstrukčních změn. Mezi hlavní patří dělený čelní pluh ovlivňující aerodynamiku a chování vzduchu kolem nástupišť, speciální trakční sběrač, tvarované náběhy, upravené pružení a další úpravy náprav a podvozku. Převodovka používá jeden stálý převod, jenž posunuje charakteristiku do vyšší rychlosti. Výkon trakčního motoru se nezvyšoval – rychlost je dosažena kombinací zpřevodování a softwarových úprav, které v celkovém efektu znamenají přibližně 15% změnu v rychlostních parametrech.

Design a aerodynamika
Design vysokorychlostního Vectronu řeší hlavně bezpečnost a stabilitu při vyšších rychlostech. Dělený pluh v čele lokomotivy zabraňuje nežádoucímu strhávání proudění vzduchu směrem k lidem na nástupištích — fyzika při 230 km/h by totiž způsobila silné boční síly. Další přidané prvky po bocích vozu optimalizují proudění vzduchu a snižují aerodynamický odpor, což zároveň ovlivňuje hlučnost a pohodlí při jízdě vysokými rychlostmi.
Výkon, jízdní parametry a bezpečnost
Ačkoliv se jmenovitý výkon lokomotivy nemění, podvozek a převodové poměry jsou nastaveny tak, aby byla zajištěna stabilní jízda při 230 km/h bez nadměrného zatížení náprav. Výrobce i dopravce zdůrazňují, že limit 230 km/h je současným konstrukčním maximem vzhledem k nápravovým tlakům a bezpečnostním požadavkům. Stroje nyní jezdí ve zkušebním provozu; plná předávka a nasazení do pravidelného jízdního řádu nastane s další změnou jízdního řádu.

Trh, konkurence a umístění v portfoliu ČD
Siemens už prodal přes sto těchto vysokorychlostních Vectronů a kromě Českých drah je kupují i leasingové společnosti či další provozovatelé. Lokomotiva na 230 km/h doplňuje portfolio ČD vedle vozidel jako ComfortJet, Taurus nebo Pendolino — všechny dohromady reprezentují čtvrté kolejové vozidlo schopné této rychlosti u Českých drah. Pro dopravce znamenají tyto stroje důležité rozšíření kapacit na mezinárodních spojích i konkurenceschopnější nabídku pro zákazníky, kteří preferují vyšší cestovní rychlosti.

Mezinárodní provoz a další plány
Po plné předávce budou lokomotivy schopné jezdit v šesti zemích, včetně všech sousedních států a Maďarska; po plánovaných softwarových úpravách se do dvou let připojí i Dánsko. Nasazení 230 km/h využijí vlaky například na nové Koralmské trati z Grazu do Villachu nebo na spojích mezi Berlínem a Hamburkem po dokončení oprav.
Závěr
Nový Vectron pro České dráhy představuje důležitý krok k modernizaci a unifikaci lokomotivního parku. Díky technologickým úpravám v oblasti aerodynamiky, podvozku a pohonu dokáže bezpečně provozovat vysokorychlostní jízdu a doplnit nabídku dálkové i mezinárodní dopravy. Pro automobilové a železniční nadšence jde o zajímavý příklad, jak se sofistikované inženýrství používá k navýšení rychlosti a efektivity provozu bez zvyšování jmenovitého výkonu motorů.
Zdroj: zdopravy

Komentáře