Hyundai N se vrací: i20 N a i30 N s novými motory a plněním EURO 7?

Hyundai N se vrací: i20 N a i30 N s novými motory a plněním EURO 7?

0 Komentáře

3 Minuty

Divize Hyundai N si v posledních letech vybudovala pevné postavení mezi nadšenci do sportovních automobilů i v Česku. Zatímco nabídka nových vozů N u nás v současnosti obsahuje hlavně elektrické modely (Ioniq 5 N, Ioniq 6 N), objevují se signály, že ostré spalovací Hyundaie by se mohly do budoucna vrátit — a dokonce silnější a ekologičtější než dřív.

Návrat Elantry N a i30 N: co očekávat

Model Elantra N (na některých trzích známá jako i30 Sedan N) se podle dostupných informací vrátí v nové generaci. Podle dřívějších slov bývalého šéfa Hyundai N Alberta Biermanna dostane Elantra N místo současného přeplňovaného dvoulitru větší 2,5litrový motor známý z modelu Sonata. Motor by měl být upraven tak, aby splňoval přísné emisní limity, možná i normu EURO 7. Hovoří se o výkonu kolem 280 koní a točivém momentu okolo 392 Nm, případně více. Návrat pro evropský trh však zatím nebyl oficiálně potvrzen.

Návrat i20 N: hybridní směr a kompromisy

Druhá generace i20 N slibuje zajímavý vývoj. Malý sportovní hatchback, který doposud používal přeplňovaný 1,6litrový motor, má přijít s hybridním pohonem kombinujícím spalovací agregát a elektromotor, aby bylo možné plnit emisní předpisy EURO 7. Přínosem by mohl být výraznější nárůst výkonu — mluví se až o 270 koních. Na druhou stranu hybridní systém přináší kompromis: nebude možné použít klasickou šestistupňovou manuální převodovku.

Možné převodovky

Výběr se zřejmě zúží na osmistupňový automat převzatý z Elantra N / i30 N nebo na vylepšenou sedmistupňovou dvouspojkovou převodovku ze standardní i20. To zvýší hmotnost i20 N a ovlivní i cenu, ale pokud to zajistí návrat ostré "dvacítky" do Evropy a Česka, nadšení komunity to zřejmě utlumit nebude.

Specifikace a výkon (odhady)

  • Elantra N (nová gen): 2,5 l, odhad ~280 k, ~392 Nm; úprava pro EURO 7
  • i20 N (2. gen): hybridní systém, elektromotor + spalovací agregát, výkon až ~270 k; vyšší hmotnost
  • Převodovky: 8st. automat nebo 7st. DCT; manuál pravděpodobně u hybridu neumožněn

Design, jízdní vlastnosti a pozice na trhu

Design nových N modelů zřejmě zachová sportovní charakter — agresivní nárazníky, širší prahy, větší brzdové systémy a odlišné naladění podvozku. Hyundai bude cílit na segment sportovních hatchbacků a kompaktních sedanů, kde konkuruje jak dřívějším „hot hatch“ ikonám, tak novějším hybridním a elektrickým sportovním modelům. Produkce i30 N pokračuje nedaleko Frýdku-Místku, ovšem většina kusů zamířila dosud do Austrálie — návrat některých modelů do Evropy by tak byl vítaný krok pro český trh.

Porovnání a závěr

Pokud Hyundai skutečně nasadí 2,5litrový motor do Elantry N a hybridní systém do i20 N, půjde o zajímavý mix výkonu a emisní kompatibility. Fanoušci spalovacích motorů sice přijdou o možnost šestirychlostního manuálu u hybridní i20 N, ale zisk vyššího výkonu a plnění EURO 7 může být rozumným kompromisem. Pro české kupce a silnou N komunitu by to znamenalo návrat atraktivních ostrých modelů s moderním pohonem a konkurenceschopnými jízdními vlastnostmi.

Zdroj: garaz

Komentáře

Zanechte komentář

Související příspěvky