3 Minuty
RegioJet se chystá rozjet vnitrostátní spojení v Polsku a do provozu nasadí upravené vozové jednotky. První komerční vlak z Krakova do Varšavy vyjede ve čtvrtek 18. září, další linky se podle plánu spustí v prosinci. Majitel Radim Jančura potvrdil, že dopravce pořídil pro polský provoz celkem 195 vozů. Většina z nich jsou starší vozy určené k postupné rekonstrukci, což snižuje riziko vstupu na nový trh a zrychluje nasazení souprav.
Flotila a plán rekonstrukcí
Pro grafikon 2025/26 chce RegioJet připravit 90–100 vozů do provozu, zbytek projde rekonstrukcí s cílem rozšířit služby v Polsku od prosince 2026. Dlouhodobým cílem je provoz 23 kompletních souprav.
Konkrétní přestavby vozů
- Přibližně 40 vozů typu Bm (původně 1. třída DB „růžovky") bude přeznačeno na Ap, z nich asi 25 zamíří do Polska a zbytek zůstane v Česku.
- Dalších cca 40 vozů Am ze 1. tříd SBB a DB projde úpravou na interiér Business (označení Am); 25 do Polska, 15 zůstane pro tuzemský provoz.
- Asi 100 vozů Bp obdrží nové sedadla od českého výrobce Borcad, která byla představena na veletrhu InnoTrans v Berlíně.
- Nově pořízené 32 vozy Am budou vybaveny kuchyňkami a přejmenují se na Ak; 25 z nich bude jezdit v Polsku, 7 zůstane v Česku.
- Pro polské linky dopravce také vybral mix 25 vozů, ve kterých budou vyměněna sedadla do designu blízkého vozům Astra.
Interiéry, ergonomie a design sedadel
Rekonstrukce se zaměřuje především na modernizaci sedadel a rozložení interiéru. Nové sedačky Borcad přinášejí moderní ergonomii, odolné čalounění a lepší oporu pro delší cestování — parametry důležité i pro automobilové nadšence sledující komfort na palubě. Změny proběhnou konzistentně napříč třídami Relax, Business a Low Cost, což zjednodušuje homologaci a instalaci při certifikačních procesech.

Technika, výkon a soupravy
RegioJet plánuje nasazení souprav tažených lokomotivou TRAXX MS3. Většina české flotily je homologovaná pro rychlost 200 km/h, což je výrazné parametrové srovnání s osobními automobily na dálničních trasách. Ve vozovém parku v Česku vlastí firma 415 vozů, z nichž 220 využívá na vlacích IC a R8.
Složení souprav
Složení má odpovídat modelu známému z Česka a Slovenska: Bp (Low Cost) – Astra (Standard) – AB/Bk/Ak (Standard) – A/Ap/Am (Relax/Business) – A/Ap/Am – AB/Bk/Ak – Bp – případné posily. Taková koncepce umožňuje jasné tržní pozicování v rámci čtyř tříd: Low Cost, Standard, Relax a Business.
Strategie na trhu a porovnání s silniční dopravou
Strategie RegioJetu kombinuje rychlé nasazení repasovaných vozů s postupnou modernizací a cílenou koupí nových vagonů, zejména pro provoz v režimu závazku veřejné služby. Z pohledu zákazníků preferujících komfort a výkon představuje vlak konkurenci automobilové dálkové přepravě: vyšší cestovní rychlost na hlavních koridorech, komfortní sedadla a stabilní jízdní doba bez dopravních kolapsů.
Nasazení a další rozvoj
V prvních měsících polského provozu bude důraz na další proškolení personálu. V prosinci chce RegioJet rozšířit nabídku o čtyři nové meziměstské linky: Varšava–Poznaň, Krakov–Varšava–Gdyně, Varšava–Ostrava–Praha a Varšava–Ostrava–Vídeň. Dlouhodobě firma plánuje doplnit dálkovou flotilu i zcela novými soupravami pro ještě lepší konkurenceschopnost.
Zdroj: zdopravy
Komentáře