3 Minuty
Vláda nedávno zveřejnila návrh státního rozpočtu pro rok 2026, který podle odborníků z dopravního sektoru ohrožuje pokračování klíčových investic do infrastruktury. Podle materiálu chybí přibližně třetina ze zamýšlených 180 miliard korun určených na silniční a železniční projekty. Pokud se tento výpadek nenahradí, hrozí pozastavení nebo oddálení řady staveb, které zásadně ovlivňují provoz, logistiku a dostupnost veřejné dopravy v celé zemi.
Dopady na silnice, železnice i letiště
Velké infrastrukturní projekty v ohrožení
Zvlášť zranitelné jsou dlouhodobě připravované stavby vyžadující rozsáhlé výkupy pozemků a kontinuální financování, například severní část Pražského okruhu, plánované vysokorychlostní tratě nebo středočeské úseky dálnice D3. Zpoždění těchto akcí sníží spojení přetížených regionů a zkomplikuje napojení České republiky na evropskou dopravní síť.
Letiště a přístavy
Investice do rozvoje letišť a přístavů sice nejsou v jádru původního návrhu, ale sekundární dopady poklesu financí se mohou projevit i v logistických investicích a zhoršení multimodální konektivity, která je důležitá pro exportéry a nákladní dopravu.

Veřejná doprava a místní mobilita
Omezování rozpočtu nebude dopadat jen na velké stavby. Mohou se zbrzdit modernizační projekty v oblasti veřejné dopravy: obnovy tramvajových tratí, rozšíření rychlodrah či nákupy nových vozidel pro autobusy a vlaky. Zpomalení investic se promítne do kvality dopravy, dostupnosti MHD a komfortu cestujících. To může vést i k nárůstu individuální automobilové dopravy, vyššímu provoznímu zatížení komunikací a zhoršení plynulosti provozu.
Politika, regulace a plánování financí
Podle platných pravidel hospodaření by instituce jako Ředitelství silnic a dálnic nebo Správa železnic při významném snížení rozpočtu musely omezit nové veřejné zakázky a revidovat plánované smlouvy. Odborníci žádají vládu, aby financování dopravní infrastruktury vnímala jako dlouhodobou strategickou investici a zajistila stabilní a předvídatelné prostředky. Krátkodobé škrty mohou přinést sice okamžité úspory, ale dlouhodobě zvýší náklady a sníží konkurenceschopnost ekonomiky.
Bezpečnost, životní prostředí a udržitelný rozvoj
Investice do moderní infrastruktury nejsou pouze ekonomickou otázkou. Nové komunikace a železnice zvyšují bezpečnost provozu a snižují dopravní zácpy, což má přímý dopad na emise a kvalitu ovzduší. Zdržení výstavby vysokorychlostních tratí a modernizací kolejové sítě ztěžuje přechod k ekologičtější železniční dopravě a oslabuje ambice směřovat k nízkouhlíkové mobilitě.

Ekonomické a sociální dopady
Historie ukazuje riziko: rozpočtové škrtky v roce 2010 vedly ke zrušení řady projektů, ztrátám zakázek a propouštění v sektoru, a ekonomika se z těchto dopadů vzpamatovávala léta. Dopravní stavebnictví tvoří významnou část tuzemské ekonomiky a je důležitým zaměstnavatelem. Zpomalení investic může oslabit domácí průmysl, logistiku a celkovou konkurenceschopnost vůči sousedním státům, které do infrastruktury nadále investují.
Závěr: výzva ke stabilnímu financování
Odborníci proto apelují na přehodnocení návrhu rozpočtu a hledání mechanismů, které zajistí stabilní financování dopravních projektů. Bez toho hrozí nejen zpoždění klíčových staveb, ale i širší dopady na bezpečnost dopravy, životní prostředí a hospodářský růst České republiky.
Zdroj: dopravadnes
Komentáře