3 Minuty
Město Pardubice ve své poslední veřejné dražbě prodalo všech 14 vozidel, která zůstala po odtazích bez nároku ze strany původních majitelů. Celkový výtěžek dosáhl 61 300 korun. Aukce začínala u každého automobilu částkou 1 500 Kč a zájemci přihazovali v minimálních krocích po 100 korun nebo více. Podobnou iniciativu radnice zkoušela už vloni na podzim, kdy z 17 nabízených aut deset našlo nové majitele.
Důvod dražeb a dopad na městskou dopravu
Podle náměstka primátora Jana Hrabala (ANO) je hlavním motivem uvolnit veřejný prostor od nepojízdných vraků, které zaberou parkovací místa, zhoršují průjezdnost a hyzdí městský prostor. Odstranění těchto vozidel může zlepšit plynulost silniční dopravy, usnadnit průjezd autobusů a zlepšit přístupy k zastávkám hromadné dopravy, tramvajovým tratím nebo železničním přístupům.
Právní postup a ekonomika akce
Standardní postup spočívá v tom, že opuštěné nebo technicky nezpůsobilé vozidlo zůstává na místě dva měsíce, během nichž je majitel vyzván k jeho odstranění. Pokud nereaguje, město pořídí odtah na své náklady a zahájí tří měsíců trvající správní řízení, na jehož konci může úřad autorizovat veřejnou dražbu. Výtěžek z aukce částečně pokrývá náklady na odtahy a uskladnění vozů. Radnice počítá s opakováním aukcí, jakmile se nashromáždí dostatečný počet vozidel.

Bezpečnost, životní prostředí a logistika
Odstavené vozy představují riziko úniku provozních kapalin, které mohou kontaminovat životní prostředí, a rovněž komplikují zásahy složek integrovaného záchranného systému. Jejich odstranění má proto pozitivní vliv na bezpečnost a ekologii veřejného prostoru. Z hlediska městské logistiky uvolnění parkovacích kapacit pomáhá optimalizovat manipulaci s dodavatelskými auty a služby městské správy.
Souvislost s širší infrastrukturou a veřejnou dopravou
Ačkoliv se akce týká především statického stavu automobilů, má vazby i na širší dopravní politiku: lepší dostupnost ulic přispívá k lepšímu fungování autobusových linek, zlepšuje přístup k nádražím a může být součástí komplexního přístupu ke správě městské infrastruktury, která zahrnuje silnice, železnice, letiště i přístavy v širším dopravním ekosystému.
Sociální a ekonomický rozměr
Vydražená vozidla často míří k novým majitelům pro díly nebo jako provozní auta po opravě. Aukce tak přispívají k cirkulaci ojetých dílů a sekundárnímu trhu, což má ekonomický přínos, zejména pro domácí kutily a dílny. Pro město jde zároveň o nástroj, jak efektivněji spravovat veřejný prostor a zmírňovat konflikty o parkování v hustě osídlených sídlištích jako Polabiny, Dukla nebo Dubina.
Zdroj: garaz
Komentáře