5 Minuty
Ministr dopravy Martin Kupka (ODS) oznámil ve vysílání, že Česká republika bude usilovat o přehodnocení či zrušení unijního zákazu prodeje nových vozidel se spalovacími motory od roku 2035. Vyjádření představuje výrazný obrat v diskusi o Green Dealu a elektromobilitě v evropském kontextu. Kupka v debatě uvedl, že tlak na rychlý přechod k elektromobilitě je v současné podobě neudržitelný a že „Green Deal je mrtvý“ v podobě, v jaké byl představen.
Hlavní argumenty kritiky
Ministr a část politické scény poukazují na několik problémů: nedostatečnou síť dobíjecích stanic, vysoké pořizovací náklady elektromobilů a technické i materiálové závislosti Evropy. Podle těchto hlasů je nespravedlivé vynucovat plošný zákaz bez zajištění dostupné infrastruktury a finančních mechanismů, které by umožnily rovný přechod i méně majetným domácnostem.
Mezinárodní paralely
České stanovisko prý není ojedinělé: podobné pochybnosti zaznívají i v Německu, Itálii nebo Polsku. Některé státy navrhují výjimky pro syntetická paliva, hybridy nebo rozšíření spektra technologií o vodík. Kritici také varují před rostoucí závislostí na dovozech bateriových článků a surovin, zejména z Asie.
Opoziční strany podporují revizi politiky
Opozice (ANO, SPD) se přidává k požadavku na změnu unijních plánů. Zástupci ANO označili současnou podobu klimatické strategie za nereálnou, SPD zase varuje před ohrožením pracovních míst v automobilovém průmyslu. Podle kritiků by měl vývoj trhu s automobily určovat především spotřebitel a nabídka na trhu, nikoliv přímé plošné regulace z Bruselu.

Možné dopady na dopravu, logistiku a průmysl
Odklad nebo zrušení zákazu spalovacích motorů by měl široké dopady. Pro motoristy by to znamenalo zachování možnosti nákupu nových vozů se spalovacími motory i po roce 2035, což by udrželo cenově dostupnou alternativu k elektromobilům. Na úrovni dopravní infrastruktury by kratší tlak mohl zpomalit masivní rozšiřování dobíjecích stanic u čerpacích stanic, na parkovištích i na dálničních odpočívadlech.
Automobilový průmysl a zaměstnanost
Široký dopad by pocítil také český automobilový průmysl, který tvoří významnou část HDP a zaměstnává statisíce lidí. Automobilky, které již značně investovaly do elektromobility, by musely přehodnotit své investiční plány. Krátkodobé změny mohou způsobit ekonomické ztráty, zatímco prodloužené přechodné období by mohlo snížit tlak na rychlou restrukturalizaci a pomoci udržet zaměstnanost.
Infrastruktura: silnice, železnice, letiště a přístavy
Debata o budoucnosti aut se promítá i do plánování dopravní infrastruktury. Projekty modernizace silnic a dálnic, rozvoj železničních koridorů pro nákladní i osobní dopravu a investice do logistických center u přístavů a letišť získávají nový kontext. Pokud by se přechod k elektromobilitě zpomalil, může to snížit naléhavost některých investic do sítě rychlodobíjecích bodů, avšak zvýrazní se potřeba investic do modernizace železnic a multimodální logistiky, která sníží závislost na individuální automobilové dopravě.
Veřejná doprava, autobusy, tramvaje a železnice
V souvislosti s kritikou Green Dealu se více zdůrazňuje role veřejné dopravy. Posilování autobusových, tramvajových a železničních spojení, modernizace vozového parku městské hromadné dopravy a investice do metra a příměstských linek mohou snížit potřebu individuálních jízd. Modernizace flotil na nízkoemisní pohony (elektrické, hybridní, vodíkové) je součástí širší strategie snižování emisí bez nutnosti úplného zákazu spalovacích motorů.
Bezpečnost, životní prostředí a regulace
Ministr Kupka a jeho stoupenci tvrdí, že ekologické cíle jsou legitimní, ale musí být dosažitelné bez výrazného zhoršení sociálních podmínek. Debata bude zahrnovat posouzení emisí, kvality ovzduší, hluku i dopadů na bezpečnost v silničním provozu. Regulace v dopravě se tak mohou přesunout k podpoře čistších paliv, přísnějším emisním normám pro nové motory nebo cíleným dotacím na modernizaci veřejné dopravy a nákladní logistiky.
Evropská komise a následující kroky
Evropská komise zatím trvá na ambiciózních cílech s cílem dosáhnout klimatické neutrality do roku 2050. Pokud se ale shromáždí širší koalice členských států včetně České republiky, může dojít k revizi pravidel či zavedení výjimek. Následující měsíce slibují intenzivní politickou debatu na úrovni EU i v ČR, která bude významná nejen pro automobilový průmysl, ale i pro plánování dopravní infrastruktury, veřejné dopravy, letišť a logistických řetězců.
Závěrem: otázka budoucnosti spalovacích motorů a elektromobility se stává středem širší debaty o dopravní infrastruktuře, veřejné dopravě, bezpečnosti a ekonomickém dopadu na průmysl a domácnosti. Rozhodnutí v příštích měsících budou určovat směr rozvoje mobility v České republice i v Evropě.
Zdroj: dopravadnes
Komentáře